Byggahus.se
Jag tycker detta är lite lustigt/märkligt... Om en mäklare försöker få igång en budgivning genom att ringa runt till tidigare intressenter, då är det "lite fult". Men att folk här i tråden rätt ut uppmanar till en ren lögn, då är det ingen som reagerar?

Det är ingen rättighet att få ett snabbt svar från en mäklare eller säljare. Och det är inget som helst fult eller fel eller omoraliskt av en mäklare att se om hen kan hitta en annan köpare som kan tänka sig att lägga ett högre bud.

Vad som däremot är både fult, fel och omoraliskt är att ljuga, vilket man gör om man säger att man t.ex är nära avslutning i en annan budgivning om så inte är fallet.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
jimih skrev:
Jag tycker detta är lite lustigt/märkligt... Om en mäklare försöker få igång en budgivning genom att ringa runt till tidigare intressenter, då är det "lite fult". Men att folk här i tråden rätt ut uppmanar till en ren lögn, då är det ingen som reagerar?

Det är ingen rättighet att få ett snabbt svar från en mäklare eller säljare. Och det är inget som helst fult eller fel eller omoraliskt av en mäklare att se om hen kan hitta en annan köpare som kan tänka sig att lägga ett högre bud.

Vad som däremot är både fult, fel och omoraliskt är att ljuga, vilket man gör om man säger att man t.ex är nära avslutning i en annan budgivning om så inte är fallet.
Mäklaren ska representera båda parter i en affär, du representerar bara dig själv. Därför finns högre krav på mäklarens transparens och opartiskhet (även om det inte är så svårt att räkna ut att de i praktiken är mer lojala mot den som betalar deras arvode)
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Folk är väl jag antar jag? Är luttrad och hört många "valser" genom åren. Har sålt och köpt flera BR och varit med i många budgivningar här i Stockholm. Sålde nyligen sambons lgh och har budat och vunnit hus som vi flyttar till snart. Om man inte vill ljuga så kan man ju bara tidsbestämma budet (även om det oftast också är en vit lögn då man sällan har någon deadline utan bara vill sätta press).
 
Jag har åtminstone en gång ställt som krav vid ett bud att mäklaren inte fick ringa några tidigare intressenter (svårsåld lägenhet). Det funkade fint.
 
nikasp
Något som är vanligt är att man inte vill posta dåliga bud på nätet innan man får något på utgångspris. I alla affärer jag varit med om så har man som säljare tillsammans med mäklaren kommit fram till en dold agenda om vad man faktiskt tänkt släppa objektet för. Nu när vi sålde sist gick priset upp 26%. Oväntat bra men vi prickade helt rätt i tid med hot om amorteringskrav osv. Mäklaren sa att "alla vet att priserna i snitt går upp 16-17% från utgångspris" så då vill man inte skrämma bort folk med ett för högt och mer realistiskt utgångspris. Skruvad marknad minst sagt. Det här är Stockholm.
 
Redigerat:
  • Gilla
PL1517
  • Laddar…
osiris skrev:
Mäklaren ska representera båda parter i en affär, du representerar bara dig själv. Därför finns högre krav på mäklarens transparens och opartiskhet (även om det inte är så svårt att räkna ut att de i praktiken är mer lojala mot den som betalar deras arvode)
Absolut. Men att mäklaren kontaktar andra presumtiva spekulanter kan inte på något vis anses vara dålig mäklarsed. Det enda man eventuellt kan klaga på vad jag sett hittills är uteblivet svar, eller att svar kommer först efter orimligt lång tid.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
jimih skrev:
Absolut. Men att mäklaren kontaktar andra presumtiva spekulanter kan inte på något vis anses vara dålig mäklarsed. Det enda man eventuellt kan klaga på vad jag sett hittills är uteblivet svar, eller att svar kommer först efter orimligt lång tid.
Nej, helt riktigt. Men jag tolkar den här tråden som "hur får jag mäklaren att göra som jag vill", inte "mäklaren bryter mot god mäklarsed"
 
nikasp skrev:
Folk är väl jag antar jag? Är luttrad och hört många "valser" genom åren. Har sålt och köpt flera BR och varit med i många budgivningar här i Stockholm. Sålde nyligen sambons lgh och har budat och vunnit hus som vi flyttar till snart.
Jag är inte naiv. Jag vet att folk ljuger, av en massa olika anledningar. Den vetskapen är inget som håller mig vaken om nätterna. Men jag tycker det är lite smaklöst när folk försöker få ett visst beteende av en mäklare att nästan framstå som bedrägligt (eller åtminstone fult) utan saklig grund, och samtidigt i samma tråd är det folk som uppmanar andra att ljuga, men detta är det ingen som reagerar på. Det är på gränsen till hyckleri.

Om man inte vill ljuga så kan man ju bara tidsbestämma budet (även om det oftast också är en vit lögn då man sällan har någon deadline utan bara vill sätta press).
För det första är en vit lögn något man säger med goda avsikter gentemot den man säger den vita lögnen till. För det andra behöver man inte på något vis ljuga alls, utan kan helt sonika bara tidsbestämma budet utan att ange någon orsak alls.
 
osiris skrev:
Nej, helt riktigt. Men jag tolkar den här tråden som "hur får jag mäklaren att göra som jag vill", inte "mäklaren bryter mot god mäklarsed"
ok. Då förstår jag inte riktigt varför du skrev om de relativt sett höga kraven på mäklarens transparens och opartiskhet. Jag trodde du ville säga att du tyckte att det som diskuterats i tråden var exempel på fall när mäklaren inte varit tillräckligt transparent och/eller opartisk, och således brutit mot sin mäklarsed.
 
nikasp
Jag tycker inte att det är bra jobb av mäklaren med noll återkoppling på 1-2 dygn när man vet att de när det är/blir budgivning ligger på som galningar och pressar på med olika metoder/historier (om varför det är så bråttom) för att trycka upp priset. Been there done that. Sånt som kan göra att man släpper ett objekt.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
nikasp skrev:
Jag tycker inte att det är bra jobb av mäklaren med noll återkoppling på 1-2 dygn när man vet att de när det är/blir budgivning ligger på som galningar och pressar på med olika metoder/historier (om varför det är så bråttom) för att trycka upp priset.
Jag anser inte att det är rimligt att dra några sådana slutsatser. Du vet inte hur just den här mäklaren skulle reagera om det blev budgivning, och du vet inte vad orsaken är att hen inte svarat på en vecka (kanske TS mail/sms inte kom fram, eller mäklaren råkade ta bort det av misstag, eller har det skett en bortgång inom familjen, osv).
 
nikasp
Det kanske inte är rimligt men jag har varit med i många budgivningar på lägenheter i Stockholm sedan 1998. Det värsta var väl när jag "vann" en lägenhet efter hård budgivning och sedan radiotystnad i två dagar. Mitt högsta bud på 25% upp från utgångspris dög tydligen inte och mäklaren skyllde det på säljaren så det blev ingen affär. Snacka om slöseri med min tid, var helt matt efter den veckan. Efter det får varje mäklare jobba hårt för att vinna något slags förtroende hos mig. De är ju säljare och har "stories" för alla situationer. Bra om man säljer men sämre om man köper.

jimih skrev:
Jag anser inte att det är rimligt att dra några sådana slutsatser. Du vet inte hur just den här mäklaren skulle reagera om det blev budgivning, och du vet inte vad orsaken är att hen inte svarat på en vecka (kanske TS mail/sms inte kom fram, eller mäklaren råkade ta bort det av misstag, eller har det skett en bortgång inom familjen, osv).
 
osiris skrev:
Mäklaren ska representera båda parter i en affär,
... förutom vad det gäller priset, då skall de representera säljaren.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
nikasp
Om någon tycker en sak och någon/jag en annan så bör du inte bunta ihop det. Vit lögn kan både vara en liten lögn eller något man kan säga för att inte såra eller trösta - vad jag vet.

jimih skrev:
Jag är inte naiv. Jag vet att folk ljuger, av en massa olika anledningar. Den vetskapen är inget som håller mig vaken om nätterna. Men jag tycker det är lite smaklöst när folk försöker få ett visst beteende av en mäklare att nästan framstå som bedrägligt (eller åtminstone fult) utan saklig grund, och samtidigt i samma tråd är det folk som uppmanar andra att ljuga, men detta är det ingen som reagerar på. Det är på gränsen till hyckleri.



För det första är en vit lögn något man säger med goda avsikter gentemot den man säger den vita lögnen till. För det andra behöver man inte på något vis ljuga alls, utan kan helt sonika bara tidsbestämma budet utan att ange någon orsak alls.
 
Hur många tycker jag har fel.....i vad jag säger? Det vore kul att få höra hur andra tänker i denna viktiga fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.