Byggahus.se
Ska ordna fjärrkontrollsstyrd öppning till 2st slaggrindar på 2.5m var som ska vara på den 5m breda uppfarten till huset.

Om det inte är allt för kostsamt vore det smidigt med kodöppning alt styrt via mobilen så det går att öppna åt andra när jag inte är hemma också.

Grindarna kommer väl öppnas och stängas några gånger i veckan bara, men jag vill ha lite kvalitet så de klarar svenskt klimat. Men det får ju vara överkomliga priser :)

Vissa verkar ju ta uppåt 20sek på sig att öppna och det känns extremt trögt. Ser gärna något under 15 närmre 10sek helst. Det kommer aldrig vara fotgängare ivägen utan det är bara för biltrafik.

Någon med erfarenheter vad som funkar bra?

Spelar det någon roll vilken modell jag väljer på detta utseende? Tänker arm vs allt i samma kolv så att säga.

1410_img_32.jpg

(KGrHqZHJEUFEjV6I+NnBRLed,D0bQ~~60_12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
123abc skrev:
Vilken variant du väljer beror på konstruktion av grindar och det grindarna sitter fast i samt vikt, men alternativ 2 är vanligare på grindar.
Det flesta moderna grindautomatiker levereras med någon typ av radiosändare för öppning.
Angående appar mm så har titta närmare på GoGogate som gör det du önskar.
[länk]
[länk]
[länk]
Tack.
Kikade på en demo.
https://youtu.be/s8Sri8aMPvc

Den känns ju snabb och smidig kan det nog räcka som enda öppningsmetod. Visst det är smidigt med en fjärr liggandes i bilen jämnt men det blir det dubbla system att ha fungerande.

Då är det grindmotorer med vanlig manuell styrning med knapp jag ska ha. Sen behöver jag denna lilla box som i princip styr den manuella knappen.

Denna modell på grind jag tänkt ha

 
Redigerat:
Försök att ordna så att du lätt kan koppla bort stängaren mekaniskt. Tänk på elavbrott.

Har en släkting med hus utomlands i ett område där stora bränder inte är helt ovanliga. För några år sedan brann det i närheten, de avvaktade tills branden började rusa upp för en sluttning mot baksidan på huset.

Då evakuerade de. Men strömmen hade försvunnit redan två timmar tidigare. Tomten är omgärdad med höga staket och murar. Så de fick återvända in i det då rökfyllda huset och leta fram en skiftnyckel. Lyckades få upp ena grindhalvan och fick fly till fots. Huset räddades av en vattenbombning lite senare.
 
hempularen skrev:
Försök att ordna så att du lätt kan koppla bort stängaren mekaniskt. Tänk på elavbrott.

Har en släkting med hus utomlands i ett område där stora bränder inte är helt ovanliga. För några år sedan brann det i närheten, de avvaktade tills branden började rusa upp för en sluttning mot baksidan på huset.

Då evakuerade de. Men strömmen hade försvunnit redan två timmar tidigare. Tomten är omgärdad med höga staket och murar. Så de fick återvända in i det då rökfyllda huset och leta fram en skiftnyckel. Lyckades få upp ena grindhalvan och fick fly till fots. Huset räddades av en vattenbombning lite senare.
Bra tips! I mitt fall är det bara att gå runt grinden då det är skog på sidorna.
Skulle det vara mer akut så är det bara att ta bilen och köra igenom.
 
  • Gilla
brannan
  • Laddar…
Jag har själv funderingar på en grind med öppnare men det dröjer nog några år tills det blir dags. Många projekt innan bland annat ett garage bygge. Porten jag ska beställa har motor från liftmaster, dom tillverkar även grindöppnare. Dom har så du kan öppna med app i mobilen från start. Tror det enda man måste komplettera med är en liten box som du ansluter till nätverket som sen har trådlös kontakt med motorerna. Allt från samma tillverkare än att knåpa ihop nått från flera ställen!
 
hafiack skrev:
Jag har själv funderingar på en grind med öppnare men det dröjer nog några år tills det blir dags. Många projekt innan bland annat ett garage bygge. Porten jag ska beställa har motor från liftmaster, dom tillverkar även grindöppnare. Dom har så du kan öppna med app i mobilen från start. Tror det enda man måste komplettera med är en liten box som du ansluter till nätverket som sen har trådlös kontakt med motorerna. Allt från samma tillverkare än att knåpa ihop nått från flera ställen!
Ska kika på de. Tack.
 
Att tänka på med LiftMasters MyQ 828LM är att den kräver att du drar fram en nätverkskabel, en bagatell men något att ta med i planeringen.
 
123abc skrev:
Att tänka på med LiftMasters MyQ 828LM är att den kräver att du drar fram en nätverkskabel, en bagatell men något att ta med i planeringen.
Aj det är en nackdel men jag kan lösa det med en Wifi brygga. T.ex denna Netgear Universal Dual Band WiFi Range Extender WN2500RP. Då tar jag in Wifi och får ut ett nätverksuttag.
 
Om man får tag på billiga motorer är det lätt att styra dessa? Tänkte på avkänning om någon kommer i kläm. Ligger det i motorn eller i någon separat sensor jag kan köpa till?
 
Antingen så sitter det en klämlist på porten och/eller är det en eller fler fotosensorer (fotocell) som märker om det står något i öppningen.
Om din motor inte skulle ha stöd för detta så går det ofta att komplettera med en styrbox.
 
123abc skrev:
Antingen så sitter det en klämlist på porten och/eller är det en eller fler fotosensorer (fotocell) som märker om det står något i öppningen.
Om din motor inte skulle ha stöd för detta så går det ofta att komplettera med en styrbox.
Har hittat prisvärda grejer att importera så jag kör på ett färdigt kitt.
Blir nog för mycket att strula med för att det ska vara värt besväret.
 
Nu börjar jag bli expert inom området.

Men jag blir inte klok på skillnaden på de olika typerna på motorer.
Alla av denna typ jag hittat kräver en stoppklack på marken eller liknande för stängt läge samt öppet läge.
Vid öppet läge går det att lösa men jag vill inte ha något på marken för stängt läge. Någon som har erfarenhet kring detta?

toona7-big.png

Vad är skillnaden i teknik på dessa olika modeller?
ws2.png
 
Jag var på väg att skaffa för ett par år sedan, men avstod då det var ganska dyrt och väldigt fult i mitt tycke.
Jag har för mig att det finns magnetlås(eller vad det heter) istället för stoppklack.
Om jag minns rätt behövde inte de jag tittade på vare sig stoppklack eller magnetlås, men de var ganska kraftiga/stora.
Bild två gör att du kan montera motor i marken och att bara armen sticker upp, blir lite diskretare.
De jag tittade på var enligt bild 1.
Det var snart två år sedan så kanske jag minns fel, så du får ta det med en nypa salt.
 
  • Gilla
Daniel_k83
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Har hittat prisvärda grejer att importera så jag kör på ett färdigt kitt.
Blir nog för mycket att strula med för att det ska vara värt besväret.
Hej, jag letar också efter prisvärda grindöppnare och undrar varifrån du beställde och om det blev bra. mvh Carl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.