Byggahus.se
Några spontana reflektioner:

*Varför så många 40-skåp till vänster om spisen, ser plottrigt ut med alla lådor och handtag.

*Personligen hade jag skippat överskåpet över spisen mellan fönstren, det stjäl ljus och ser inklämt ut.
 
Kan varmt rekommendera Laxarby... blev grymt snyggt hos oss (som bor på landet) :)
 
Hej,

Vi har Laxarby (eller rättare sagt Ramsjö till Faktum men luckorna är identiska förutom storleken) och är mycket nöjda men det finns några saker att tänka på:

I visst ljus kan färgen upplevas rosa.
Luckorna är till vissa delar/hela delar i trä. Vi fick byta ganska många luckor med skönhetsfel och ett par som hade slagit sig (ramen var inte plan).
Att luckorna är i trä med en spegel kan göra det svårare att måla luckorna vid ett senare tillfälle (det spricker lätt mellan ram och spegel).

Skulle jag välja Laxarby igen? Absolut, det är i mitt tycke en av Ikea's snyggaste frontar!

Till din skiss;

Vi blandade storlekar lite för mycket. De mindre är plottriga som nämnts tidigare. Jag hade bytt ut de två vitrinskåen (60 + 40) till ett 80. Det blir inte mycket glas på dörrarna till 60-skåpet. Det skulle även ge dig lite mer ljus från fönstret.

Vidare hade jag försökt att få bort det lilla bänkskåpet (40) till höger och satt tre 80-skåp istället för 60+60+80+40. Blir snyggare och renare.

Till vänster om fönstret (i hörnet) har jag skippat de vita öppna hyllorna. Färgen på dessa går inte bra ihop med Laxarby, det är samma färg som på stommen. Vill ni ha något öppet så bygg med valfritt från brädgården och klä med täcksidor.

Hela raden med bänkskåp (lådor) hade jag försökt att jobba med enbart 80 eller 60. Att välja ett 40 ser jag bara som ett alternativ om skåpet behövs och det inte går att lösa på annat sätt. Ni har så stora ytor att ni kan välja 80/60.

Slutligen kyl/frys och bänkytan med micro. Testa att placera bänkytan mellan kyl/frys. Då kan ni använda den ytan för avlastning för både kyl/frys. Som det är ny kommer den bara funka för skåpet längst till höger, för det andra kommer dörren blockera när det är öppet. Vi har det problemet...

Sist men inte minst;
Tänk på att räkna med täcksidorna. Är det tight så är det tråkigt att missa det i ritningen (och när ni beställer bänkskiva). Tänk även på att vissa skåp kan behöva täcksida på båda sidorna.
Olja bänken med Osmo hårdvaxolja, värt varenda krona!
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Några spontana reflektioner:

*Varför så många 40-skåp till vänster om spisen, ser plottrigt ut med alla lådor och handtag.

*Personligen hade jag skippat överskåpet över spisen mellan fönstren, det stjäl ljus och ser inklämt ut.
Okej, du kanske har rätt, jag ska rita om lådavdelningen.

Jag har provat med en fläktkåpa men det såg så fjuttigt ut. Saken är den att vi har tagit inspiration från ett kök med denna lösning vid fläktkåpan och tyckte så mycket om den så att vi försöker kopiera den men det kanske inte blir rätt. fläkt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(har lånat bilden från nätet - hoppas ingen misstycker)

/nochl
 
Pear4Life skrev:
Kan varmt rekommendera Laxarby... blev grymt snyggt hos oss (som bor på landet) :)
Låter bra!
 
jtl skrev:
Hej,

Vi har Laxarby (eller rättare sagt Ramsjö till Faktum men luckorna är identiska förutom storleken) och är mycket nöjda men det finns några saker att tänka på:

I visst ljus kan färgen upplevas rosa.
Luckorna är till vissa delar/hela delar i trä. Vi fick byta ganska många luckor med skönhetsfel och ett par som hade slagit sig (ramen var inte plan).
Att luckorna är i trä med en spegel kan göra det svårare att måla luckorna vid ett senare tillfälle (det spricker lätt mellan ram och spegel).

Skulle jag välja Laxarby igen? Absolut, det är i mitt tycke en av Ikea's snyggaste frontar!

Till din skiss;

Vi blandade storlekar lite för mycket. De mindre är plottriga som nämnts tidigare. Jag hade bytt ut de två vitrinskåen (60 + 40) till ett 80. Det blir inte mycket glas på dörrarna till 60-skåpet. Det skulle även ge dig lite mer ljus från fönstret.

Vidare hade jag försökt att få bort det lilla bänkskåpet (40) till höger och satt tre 80-skåp istället för 60+60+80+40. Blir snyggare och renare.

Till vänster om fönstret (i hörnet) har jag skippat de vita öppna hyllorna. Färgen på dessa går inte bra ihop med Laxarby, det är samma färg som på stommen. Vill ni ha något öppet så bygg med valfritt från brädgården och klä med täcksidor.

Hela raden med bänkskåp (lådor) hade jag försökt att jobba med enbart 80 eller 60. Att välja ett 40 ser jag bara som ett alternativ om skåpet behövs och det inte går att lösa på annat sätt. Ni har så stora ytor att ni kan välja 80/60.

Slutligen kyl/frys och bänkytan med micro. Testa att placera bänkytan mellan kyl/frys. Då kan ni använda den ytan för avlastning för både kyl/frys. Som det är ny kommer den bara funka för skåpet längst till höger, för det andra kommer dörren blockera när det är öppet. Vi har det problemet...

Sist men inte minst;
Tänk på att räkna med täcksidorna. Är det tight så är det tråkigt att missa det i ritningen (och när ni beställer bänkskiva). Tänk även på att vissa skåp kan behöva täcksida på båda sidorna.
Olja bänken med Osmo hårdvaxolja, värt varenda krona!
Tack för alla tips o råd.

Vi har läst om den rosa färgen. Vi har ännu inte besökt IKEA så vi får se om vi tycker det är ett problem i verkligheten. Man kan kanske köpa stommen i vitt och lacka om fronterna innan montering. Jobbigt men billigare än många andra alternativ.

Jag ska prova byta vitrinskåpet mot ett 80. I ett av bänkskåpen döljer sig diskmaskinen som är 60 så där fungerar inte det enhetliga fullt ut. Jag ska rita om lådavdelningen utan 40-skåp.

Vi vill gärna ha en halvöppen yta närmast väggöppningen mot hallen där en naturlig nycklar/mobil-plats ofta behövs. Dessutom ger det en luftigare inblick i kök/matplats.

(antecknar osmo hårdvaxolja och täcksidor också!)

/nochl
 
Vi har också Ramsjö i nya lägenheten, irreterar mig sjukt på det där rosa så vi har valt att skicka dem på lackning.

edit: Även för att fräscha upp dem iof
 
En hörnplacerad spis på sniskan är trevligt, men det blir bättre om ni inte tränger in spisen mellan skåpen. Lägg på ca 5 cm på vardera sida om spisen. Har ni ont om utrymme kanske ni skall skippa hörnspisen?
Det är ganska vanligt att man bygger en lösvägg som tar bort hörnet. På lösväggen kan ni montera en köksfläkt.
 
arneri68 skrev:
En hörnplacerad spis på sniskan är trevligt, men det blir bättre om ni inte tränger in spisen mellan skåpen. Lägg på ca 5 cm på vardera sida om spisen. Har ni ont om utrymme kanske ni skall skippa hörnspisen?
Det är ganska vanligt att man bygger en lösvägg som tar bort hörnet. På lösväggen kan ni montera en köksfläkt.
Okej bra, ska fixa lite mellanrum.

Det blir lösvägg om vi kör på skåpkombinationen ovan spis, med fläktkåpa skippar jag nog det.

/nochl
 
AndersMalmgren skrev:
Vi har också Ramsjö i nya lägenheten, irreterar mig sjukt på det där rosa så vi har valt att skicka dem på lackning.

edit: Även för att fräscha upp dem iof
Är det bara fronterna som är rosa eller täcksidor och stommar också?

/nochl
 
På ramsjö är det både luckor och täcksidor.
 
AndersMalmgren skrev:
På ramsjö är det både luckor och täcksidor.
Okej, tack.

Får jag fråga, helt off topic, men vad använder du för ritprogram? Jag har kollat på dina byggarbilder (snyggt jobbat förresten) och sett några väldigt fina ritningar. Jag har försökt hitta något lättanvänt 3D-ritprogram själv men tycker alla verkar ha en rätt hög inlärningströskel alternativt kosta skjortan.

/nochl
 
AndersMalmgren skrev:
Vi har också Ramsjö i nya lägenheten, irreterar mig sjukt på det där rosa så vi har valt att skicka dem på lackning.

edit: Även för att fräscha upp dem iof
Jag har märkt att LED ger mycket mer rosa skimmer än halogen. Vi har en taklampa med GU10-spottar. Efter att vi bytt dem till LED upplever jag det rosa skimret mycket mer än innan, dock inte så att jag stör mig på det.
Beroende på övrig färgsättning i köket så upplevs det mer eller mindre störande. Den känslan jag fått är att de som har en kall färgsättning störs sig mer än de som har varmare toner i övrigt.

IKEA var noga med att påpeka det rosa skimret när vi valde luckor så vi var medvetna om detta redan innan.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.