Byggahus.se
Hej!

Jag har läst igenom alla trådar på forumet som har att göra med bryggor och stenkistor. Men jag har inte hittat någon tråd som i detalj visar hur folk har byggt sina stenkistor eller kajer.
Nu tänkte jag iaf börja med mitt projekt som förväntas bli färdigt till midsommar.

Det ska bli en brygga av en stenkista och en brädsklädd kaj i båtlänningen. Eftersom det är svindyrt att göra stenkistor så har jag valt att göra allting själv, så får vi se vad notan hamnar på:)
Funderade ganska mycket om det är möjligt att göra det själv men vafasen, kunde dom förr så kan man väl nu.
Ska uppdatera i tråden med massa bilder och text om hur arbetet går.

Projektet:
Jag har tänkt att timra en stenkista om 2x2 meter som ska sjösättas utanför min båtlänning och nuvarande brygga, sedan ska en kaj byggas i länningen genom att fälla in stockar i stenkistan och in till land.
Har kollat på olika lösningar och kommit fram till att det här är den bästa och mest gedigna.
Kistan byggs helt i gran och kommer att sågas med laxknutar och även rostfria gängstänger kommer låsa fast timret.

Kommentera gärna med tankar och tips! Lägger snart in bilder på hur långt jag har kommit.

/ Björn
 
  • Gilla
knekten och 2 till
  • Laddar…
hej!

Kommer följa ditt projekt med stort intresse.

//Mathias
 
Det ska bli spännande att följa :)
 
Verkar som att dom flesta bygger kistorna i grov fura. Men jag har valt gran.

Blev iaf en heldag i skogen för någon vecka sedan med att fälla träd. Sen en dag med några vändor med traktor och vagn för att hämta timret. Väldigt fint virke så det här kommer troligtvis att hålla i många år.
20150130_092159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150130_095710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150130_130631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
knekten och 4 till
  • Laddar…
Mathias12 skrev:
hej!

Kommer följa ditt projekt med stort intresse.

//Mathias
Roligt att folk kommer följa! Behöver nog ventilera en hel del ideér.
Kan tilläggas att jag aldrig timrat något förut eller har erfarenhet av bryggor :)
 
  • Gilla
Kolasa
  • Laddar…
Då blir det ännu mer spännande :)
 
Ramnemark skrev:
Då blir det ännu mer spännande :)
Det har du rätt i!
Imorgon ska jag göra mallar för laxknutarna. Vet inte hur många timmar jag har lagt ner med att fundera på hur dom ska göras eller se ut.
Men jag tror att jag har en idé som kommer fungera. Sen kanske lutningen är mindre viktig men jag har iaf räknat på att använda 3e delar på ena sidan knuten och 4e delar på den andra. Räknat på grovleken av stocken då.
Verkar som att laxknuten är gjord så, eller tiroler schloss som den kallas på tyska
 
Kommer jag ihåg nästa gång jag är ute på löprunda hos svärföräldrarna skall jag fota en stenkista. Det är en "bonde" som bygger ett par om året å säljer.

Hur skall du få den i vattnet?
 
Detta ska följas!
 
Noseone skrev:
Kommer jag ihåg nästa gång jag är ute på löprunda hos svärföräldrarna skall jag fota en stenkista. Det är en "bonde" som bygger ett par om året å säljer.

Hur skall du få den i vattnet?
Morfar vet jag har byggt en stenkista långt tillbaka i tiden. Den håller på att ge med sig nu.

Då vet jag att han la den på plats när det var is..
 
Noseone skrev:
Kommer jag ihåg nästa gång jag är ute på löprunda hos svärföräldrarna skall jag fota en stenkista. Det är en "bonde" som bygger ett par om året å säljer.

Hur skall du få den i vattnet?
Det vore väldigt intressant att se!
Precis som iwe säger brukar man dra ut dom på isen och såga ur för att sedan fylla den med sten. Men jag ska inte göra så, det behövs flyttas på några stora stenar samt lite grävning för att kunna lägga stockar in till land. Så det blir till våren.

Jag har 2 sätt att sjösätta den på, det ena är att lyfta i närmsta hamn och bogsera hem den. Det andra är att montera den bit för bit i strandkanten och rulla ut den på stockar.
Jag bygger kistan 5 mil hemifrån så det kanske är lättare att frakta den i delar samtidigt som det känns enkelt att ha den komplett och bara lyfta i.

Återstår att få hit sten att fylla den med, för jag har inte tillräckligt på tomten. Så om någon i trakterna vill bli av med sten så hojta till :D
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Man är ingen höjdare på CAD, aldrig ritat i 3D förut och nu blir det såklart för svårt. Det gick bra att rita ena sidan av knuten och sedan få den i 3D men när jag ritade två sidor och sedan satte ihop dessa med linjer lyckas jag inte få det i 3D... Någon som har tips?
CAAdd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör du stockarna i NC-maskin?
 
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Noseone skrev:
Kör du stockarna i NC-maskin?
Nej, dom kommer sågas i en manuell såg. Och mallarna kommer göras så jag kan trä på dom som en jigg på varje stock. En för högerknut och en för vänsterknut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.