Byggahus.se
Hur går man vidare när avloppsröret från 1960 sitter högre än slangen från en modern diskbänk?


20150201_152151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antingen köper du ett annat avlopp som bygger mindre på höjden, det finns!
Du kan ju också öppna väggen och ta ut avloppet lägre ner (om det går neråt).
På bilden ser det ju ut som om du får avloppet i ungefär samma höjd som vattenlåset och då kommer ju ändå vattnet att rinna ut men du får lite vatten stående i slangen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
@anders - nja, som du ser så är det nya plaströret böjt kraftigt nedåt vid utloppet. Det skulle bli en nedåtböj innan anslutningen mot gamla röret om jag fogade ihop de två.
Finns det alltså avloppsvarianter som är ännu lägre än detta som är nästan i höjd med vasken?
 
Ja, det finns det...
Vad jag menade är att det går att lägga röret fast det är nedåt böj. Det kommer att bli vatten stående i röret men det är det å andra sidan i vattenlåset också så se det som du har dubbla vattenlås.
Utrinningen kommer att bli aningen sämre men kommer fungera...
 
Okey, ska leta efter ett lägre då, tack för tipset.
 
Krilleman
Är detta vattenlåset som levererades med diskbänken?! Det känns lite fel att dra ut teleskopröret så långt som du har!

Det ser ut som ett standard Intra vattenlås, typ 780070.

prod_img1_95340-13568-780070-vers1a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det samma silkorgar som du har?
 
Perfekt läge för en avfallskvarn? Eller måste den ha självfall på avloppet?
 
Ja det stämmer, MEN mitt avloppsrör sitter i väggen, inte i golvet som på bilden där.
 
Krilleman är nog något på spåren där, kan du skifta kopparna som ansluter? Den djupa ska väl vara till den grunda hon?
 
Koppla ihop det och prova med en balja vatten, eftersom avloppet ändå ligger under botten på vasken så borde det rinna ut ändå.
 
blackadder skrev:
Krilleman är nog något på spåren där, kan du skifta kopparna som ansluter? Den djupa ska väl vara till den grunda hon?
Det såg inte jag, skifta dem så går det nog bättre.
 
Krilleman
Skifta "kopparna" går inte för det är så man gör när hoarna är lika djupa.
 
Men om man både låter kopparna byta plats på vattenlåset och byta ho, går det inte ihop då?
 
Nä f-n, det blir knasigt? Är förkyld som en kamel på nordpolen, huvet funkar trögt...
 
krilleman_215 skrev:
Skifta "kopparna" går inte för det är så man gör när hoarna är lika djupa.
Jag menar att man tar loss kopparna från vattenlåset och skiftar plats på dom, inte bara låter dom byta plats på hon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.