Byggahus.se
Hejsan!
Har funderat en del på det här med "servicebil" på de olika hantverksgrupperna.. vi har själva bara råkat ut för det en gång och vi fick nästan magsår över kostnaden haha.. nejdå vi är inte en hantverkares värsta mardröm, men vi var nog en jäkla "pain in da ass" för just det företaget..

Vi lärde oss den hårda vägen att man måste fråga om alla ev kostnader innan.. speciellt om man ska köra löpande! Vi hade verkligen inte en susning om att just den kostnaden skulle vara "tillkommande"..

I vårt fall handlade det om en rörmokare (stor firma ska tilläggas).. där de tog betalt per timme för att de hade bilen med sig.. :x

Jag förstår att vissa yrkesgrupper måste ha mycket grejer med sig på jobben (dvs i bilen - och att de sakerna kostar).. men var går gränsen för rimlighet?

Om de tar sig an ett jobb på landet, måste de ju (med eller utan "alla extrasaker") ha en bil så de kan ta sig dit? ..och genom att de ofta vet vad de ska göra där.. så måste de rimligen ha packat ner grejer för just det jobbet i bilen? Är det då eg rimligt att ta både milersättning, timpenning och "servicebilskostnad"?

..skulle jag ha ringt in en hantverkare akut, där man inte riktigt vet vad felet är.. då skulle jag inte ha något problem med en sådan kostnad (då kan de behöva ha mer "ifall att grejer" för att laga nått som vi inte vet är trasigt).. men just när man anlitat dem för ett speciellt jobb, då känns det lite "fel"...

Vad är era synpunkter på denna extra kostnad (ser gärna att ev hantverkare svarar på saken också, oavsett om ni själva tar betalt för bilen eller inte..) ?

MVH Sandra
 
Man maste ha bil och på något sätt får ju kunden betala för den.

Vi tar 250 kr inkl moms/dag för bil.
Vi debiterar inte milkostnad.

Alltid tydlig med det om det är ett jobb på löpande. Vid fast pris är det inräknat i materialkostnaden.
 
hantverkare1 skrev:
Man maste ha bil och på något sätt får ju kunden betala för den.

Vi tar 250 kr inkl moms/dag för bil.
Vi debiterar inte milkostnad.
Om ni då hinner med tex 2 kunder på en dag. Debiterar ni då varje kund 250:- eller delas det upp ? :confused:
 
Mikael_L
Man kan ju tycka att hantverkaren kan allt i från ett rent timpris där allt utom rena arbetstimmar är tillkommande, till att baka in allt i timpriset som då blir högre.

Om hantverkaren tar t.ex. 300:- + moms i timmen och får ut ca 35 debiterbara timmar per vecka (7 om dan) så blir det 472' in på ett år.
Tar vi bort lite bokföringskostnader, lite lätt kapitalbindningskostnad (för en basic verktygsuppsättning och ett smärre varulager), lite slitageprylar såsom arbetskläder mm och lite annat småkrafs så blir det kvar en hygglig årslön på ca 310' om året före vanlig inkomstskatt, dvs 26' i månaden.
Det är ju ingen jättehög lön på något vis, men den går ju att klara sig på, och i ljuset av kort utbildning, många arbetsår i yrkeslivet och avsaknad av studieskulder så ser nog många andra yrkesgrupper avundsjukt på detta.

Men då krävs det sen att typ allt annat tillkommer, bilkostnad måste debiteras fullt ut på kund, hyra eller åtminstone debiterad kostnad för att specialmaskiner.

Annars kan man ju tänka sig att hantverkaren annars bakar in allt i sitt timpris och debiterar kanske 450:- + moms rakt av för varje arbetstimme.

Sen finns det ju fler parametrar.
En del hantverkare lyckas kanske inte fylla sina dagar med 7 arbetstimmar, så dom får antingen mindre lön eller så måste timpenningen höjas. Har man anställda så går dessa kanske inte med på att månadslönen varierar med hur väl dagarna lyckas bli fyllda med debiterbara timmar.

Och slutligen kanske en och annan hantverkare inte nöjer sig med t.ex. de 26' i månaden som jag räknade ut här ovan.
T.ex. pratade jag för ett tag sen med en ganska nyutbildad elektriker, typ 2 år sedan gymnasiet, han hade siktet på att ha minst 32' i månaden inom två år.
Det är inte dåligt, jag vet många civilingenjörer som 4 år efter gymnasiet fortfarande var tvungna att låna studielån ytterligare ett år för att sen börja på en lägre lön än den där elektrikerspolingen skulle ha 1 år tidigare. :)
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Var länge sen jag hörde någon hantverkare ta 300kr/tim+ moms. Senaste hantverkaren jag lejde tog 400+ moms och då tillkom avgift för servicebil
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Dom tog betalt per timme för bilen alltså? Det låter ju lite sjukt enligt mig, antingen har man i min värld miltaxa eller en dagsavgift för bil, där jag ser att milersättning är det mest rimliga för både kund och företagare.

Sen får man ju som hantverkare se bilen som ett redskap för att göra sitt jobb, vill man inte ta kostnaden öppet får man baka in det i timpriset.
 
hantverkare1 skrev:
Man maste ha bil och på något sätt får ju kunden betala för den.

Vi tar 250 kr inkl moms/dag för bil.
Vi debiterar inte milkostnad.

Alltid tydlig med det om det är ett jobb på löpande. Vid fast pris är det inräknat i materialkostnaden.
Jo, det är klart kunden får pröjsa för det i slutänden.. men det finns ju många sätt att räkna in pengarna (eller vad man ska säga) för företaget. Man kan ju ha sakerna inräknade i timdebiteringen tex, eller i milersättningen.. eller lite i varje.. (nu inte sagt att det är fel heller att ta en sep kostnad för bilen, men det finns ju lite olika alternativ).

Det är ju en jättetrevlig gest att inte ta milersättning istället! Så just i ditt/ert fall så skulle jag inte reagera så mycket på "servicebilgrejen" heller.. skulle vara nöjd med den debiteringen!

Men i vårt fall handlade det om xxx kr i timmen!! för bilfan..som bara stod på gården (inte bara en dag)... *harkel..ursäkta uttrycket* och de hade mage att ta bet för den även när de åkte till företaget och hämtade grejer (plus då timpenning till mannarna och jag undrar om det inte var milersättning en av gångerna dessutom) som de glömt (som de visste att de skulle ha!)

Att de tog milersättning morgon och kväll känns mer ok än när de glömt nått själva.. (speciellt då vi redan lånat ut hålsåg osv)

Tack för inputen i tråden!
MVH Sandra
 
Lutte skrev:
Dom tog betalt per timme för bilen alltså? Det låter ju lite sjukt enligt mig, antingen har man i min värld miltaxa eller en dagsavgift för bil, där jag ser att milersättning är det mest rimliga för både kund och företagare.

Sen får man ju som hantverkare se bilen som ett redskap för att göra sitt jobb, vill man inte ta kostnaden öppet får man baka in det i timpriset.
I vårt fall så tog de betalt xxx kronor (ja tre..) i TIMMEN för att ha bilen med sig.. vi är inte kinkiga normalt men vi höll på att "trilla av pinnen".. speciellt då de sedan tog bra betalt per mil, hade 100 kr dyrare timpenning än de vi har anlitat efteråt (och innan)..

..och de hade dessutom mage att ta betalt för att åka iväg och hämta saker på firman som de visste att de skulle ha med sig från början (de visste ju vilket jobb de var anlitade för - men ursäkten var att de trodde att snickarna var kvar hos oss alla dagar och de tänkte låna av dom?????) i form av både timpenning, servicebil och (en gång - de fick åka iväg fler..) för milersättning... :thumbdown:

MVH Sandra
 
  • Arg
Mazdarune
  • Laddar…
Snigla skrev:
I vårt fall så tog de betalt xxx kronor (ja tre..) i TIMMEN för att ha bilen med sig.. vi är inte kinkiga normalt men vi höll på att "trilla av pinnen".. speciellt då de sedan tog bra betalt per mil, hade 100 kr dyrare timpenning än de vi har anlitat efteråt (och innan)..

..och de hade dessutom mage att ta betalt för att åka iväg och hämta saker på firman som de visste att de skulle ha med sig från början (de visste ju vilket jobb de var anlitade för - men ursäkten var att de trodde att snickarna var kvar hos oss alla dagar och de tänkte låna av dom?????) i form av både timpenning, servicebil och (en gång - de fick åka iväg fler..) för milersättning... :thumbdown:

MVH Sandra
Ja jisses! Vilka lirare! Både timpenning på bilen och sen ta milersättning, samt att inte ha med sig verktyg.

Hur i hela helsike kan dom fortfarande ha kunder?

Hade vägrat i sten att betala dubbla ersättningar för bilen!
 
  • Arg
Mazdarune
  • Laddar…
roland53 skrev:
Om ni då hinner med tex 2 kunder på en dag. Debiterar ni då varje kund 250:- eller delas det upp ? :confused:
Min far hade en läckande toalett när han bodde i sin lgh. Brf hade nån deal med en rörmokerifirma där (uppsalatrakten) som brukade fixa sånt där till ok pris.. när pappa såg att de var i lgh under hans så passade han på att fråga om de inte kunde fixa hans läckande toalett på en gång när de ändå var där.. de sa ok.. för att de hade tid över (!).. så de skulle komma upp lite senare när de var klara..och de gjorde dom.. tog 5 min och så var de klara..

..räkningen kom nån vecka senare med framkörningsavgift och allt.. pappa ringde och skällde ut dem och de insåg det absurda i det hela och han fick betala för "sin timme" enbart (fem mins jobb som redan var debiterad lgh under..) kan inte ha varit en dålig deal för dom heller..

Jag drar dock inte alla över en kant, har bra erfarenheter av hantverkare också :)
 
  • Arg
Mazdarune
  • Laddar…
hsd
Mikael_L skrev:
Man kan ju tycka att hantverkaren kan allt i från ett rent timpris där allt utom rena arbetstimmar är tillkommande, till att baka in allt i timpriset som då blir högre.

Om hantverkaren tar t.ex. 300:- + moms i timmen och får ut ca 35 debiterbara timmar per vecka (7 om dan) så blir det 472' in på ett år.
Tar vi bort lite bokföringskostnader, lite lätt kapitalbindningskostnad (för en basic verktygsuppsättning och ett smärre varulager), lite slitageprylar såsom arbetskläder mm och lite annat småkrafs så blir det kvar en hygglig årslön på ca 310' om året före vanlig inkomstskatt, dvs 26' i månaden.
Det är ju ingen jättehög lön på något vis, men den går ju att klara sig på, och i ljuset av kort utbildning, många arbetsår i yrkeslivet och avsaknad av studieskulder så ser nog många andra yrkesgrupper avundsjukt på detta.

Men då krävs det sen att typ allt annat tillkommer, bilkostnad måste debiteras fullt ut på kund, hyra eller åtminstone debiterad kostnad för att specialmaskiner.

Annars kan man ju tänka sig att hantverkaren annars bakar in allt i sitt timpris och debiterar kanske 450:- + moms rakt av för varje arbetstimme.

Sen finns det ju fler parametrar.
En del hantverkare lyckas kanske inte fylla sina dagar med 7 arbetstimmar, så dom får antingen mindre lön eller så måste timpenningen höjas. Har man anställda så går dessa kanske inte med på att månadslönen varierar med hur väl dagarna lyckas bli fyllda med debiterbara timmar.

Och slutligen kanske en och annan hantverkare inte nöjer sig med t.ex. de 26' i månaden som jag räknade ut här ovan.
T.ex. pratade jag för ett tag sen med en ganska nyutbildad elektriker, typ 2 år sedan gymnasiet, han hade siktet på att ha minst 32' i månaden inom två år.
Det är inte dåligt, jag vet många civilingenjörer som 4 år efter gymnasiet fortfarande var tvungna att låna studielån ytterligare ett år för att sen börja på en lägre lön än den där elektrikerspolingen skulle ha 1 år tidigare. :)
glöm inte arbetsgivaravgiften
32% :D
 
Mikael_L
hsd skrev:
glöm inte arbetsgivaravgiften
32% :D
Precis, den är också inräknad där. :D

Bra att du påpekade att jag har räknat helt rätt. :cool:
 
hsd
bilkostnaden borde ingå i timpriset liksom kostnad för hammare och skruvdragare ;)
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Man kan ju tycka att hantverkaren kan allt i från ett rent timpris där allt utom rena arbetstimmar är tillkommande, till att baka in allt i timpriset som då blir högre.

Om hantverkaren tar t.ex. 300:- + moms i timmen och får ut ca 35 debiterbara timmar per vecka (7 om dan) så blir det 472' in på ett år.
Tar vi bort lite bokföringskostnader, lite lätt kapitalbindningskostnad (för en basic verktygsuppsättning och ett smärre varulager), lite slitageprylar såsom arbetskläder mm och lite annat småkrafs så blir det kvar en hygglig årslön på ca 310' om året före vanlig inkomstskatt, dvs 26' i månaden.
Det är ju ingen jättehög lön på något vis, men den går ju att klara sig på, och i ljuset av kort utbildning, många arbetsår i yrkeslivet och avsaknad av studieskulder så ser nog många andra yrkesgrupper avundsjukt på detta.

Men då krävs det sen att typ allt annat tillkommer, bilkostnad måste debiteras fullt ut på kund, hyra eller åtminstone debiterad kostnad för att specialmaskiner.

Annars kan man ju tänka sig att hantverkaren annars bakar in allt i sitt timpris och debiterar kanske 450:- + moms rakt av för varje arbetstimme.

Sen finns det ju fler parametrar.
En del hantverkare lyckas kanske inte fylla sina dagar med 7 arbetstimmar, så dom får antingen mindre lön eller så måste timpenningen höjas. Har man anställda så går dessa kanske inte med på att månadslönen varierar med hur väl dagarna lyckas bli fyllda med debiterbara timmar.

Och slutligen kanske en och annan hantverkare inte nöjer sig med t.ex. de 26' i månaden som jag räknade ut här ovan.
T.ex. pratade jag för ett tag sen med en ganska nyutbildad elektriker, typ 2 år sedan gymnasiet, han hade siktet på att ha minst 32' i månaden inom två år.
Det är inte dåligt, jag vet många civilingenjörer som 4 år efter gymnasiet fortfarande var tvungna att låna studielån ytterligare ett år för att sen börja på en lägre lön än den där elektrikerspolingen skulle ha 1 år tidigare. :)

Din beskrivning av hantverkare är ju rent vidrig och föraktfull du kan inte ha någon större koll på vad det innebär att bedriva verksamhet inom byggbranschen. En som bedriver sådan verksamhet har långt ifrån 7 timmars arbetsdag närmare 10 - 12 timmar är mer normalt och sakna definitivt inte utbildning, kurser och vidareutbildning inte heller saknas elementära kunskaper i bokföring och nödig kännedom om alla tillkommande regler som skall följas. Materialkunskap som kommer löpande osv. listan kan göras hur lång som helst så det var den sämsta beskrivningen om seriösa hantverkare jag läst. Är man då den som ansvarar för anställda så är det mångdubbelt mer arbete och ansvar samt, anskaffandet av arbeten så som offerter och möten med beställare upphandling av andra yrkesgrupper, mark,el, vvs mm.
 
  • Gilla
Tomas_ och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
hsd skrev:
bilkostnaden borde ingå i timpriset liksom kostnad för hammare och skruvdragare ;)
Det beror väl precis på vilken affärsmodell man vill köra.
Både inräknat i timpenning som fakturerat separat tycker jag är lika rätt.



Men jag förstår om kunder blir förbannade om firman försöker ta betalt för samma sak två gånger, t.ex. först lägga en timpenning på säg 500:- så det går runt att betala bil och alla andra kostnader med timpenningen för att sen ta ut kostnader för bil en (eller två) gång till - lite magstarkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.