Byggahus.se
Vad gäller TS frågor så skulle jag fortsatt med ett kalkbruk som det med största sannolikhet är murat och putsat med om man tittar på bilden.

Att mura fast lösa stenar med annat än riktigt kalkbruk är inget jag skulle förorda. Och lösa stenar måste muras fast riktigt innan man putsar för putsen i sig håller inte stenarna (ytterst marginellt)

Ta ut lösa stena och skrapa bort gammalt bruk och mura in dom igen innan putsning. I princip behöver du bara slå loss lös puts och på ställen där det är bom. Använd ett kalkbruk med fin ballast i för att laga med så kommer du att få ungefär samma struktur som väggen på bilden.
 
oceanis skrev:
Att dra upp gipsbruk längs skenor är inte samma sak som att klara vad en murare gör.
Nej det har du rätt i, sådant jobb skulle jag outsourca. Just murarbete av den sorten är väl ett av få moment jag skulle outsourca

Edit: Att mura ett valv i en bostad som inte har det från start känns lite pizzeria dock ;)
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Nej det har du rätt i, sådant jobb skulle jag outsourca. Just murarbete av den sorten är väl ett av få moment jag skulle outsourca

Edit: Att mura ett valv i en bostad som inte har det från start känns lite pizzeria dock ;)
Här ser vi direkt hur dålig kunskap du har i ämnet trots att du är en kompetent hemmapulare.

Hela din lägenhet är garanterat fylld av valv och det lär ju inte vara någon pizzeria. Över alla dörrar och fönster är det förmodligen murade valv som kan vara i olika former. I ditt fall är dom raka och inte som du förmodligen tror att ett valv måste vara, bågformat. Det kan dom iofs också vara med ifyllnad av kilade stenar under för att fylla upp ner mot karmöverstycket, men det är mindre sannolikt.
 
Du tänker så, snarare är det ett väldigt osannolikt scenarie. Bygger man en ny vägg i en bostad är den inte bärande och man reglar och bygger en vanlig vägg med dörrpost. Känns overkill att mura ett valv om det inte ska synas, finns ju annan teknik för att bygga bärande dörrposter idag. Vi valde att vitslamma vår tegelvägg från 1870 i vår bostad så jag har rätt bra koll på hur man gjorde förr (För att vara en hemmapulare). ;)

IMAG0099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Javisst, man kan bygga hela hus med stålreglar, gipsplattor och plastdörrar om man vill det.

Vi diskuterade en yrkeskårs kunskaper och skickligheter och i min värld är det inte så att man väljer regelväggar och skivor före gediget hantverk. Sen att du började blanda in pizzerior vet jag inte riktigt var du fick det ifrån, men jag har väl missat något som du brukar skriva.;)
 
  • Gilla
fsaar
  • Laddar…
Du kan inte jämföra dörrar med konstruktion som inre syns. Plastdörrar, vilken förolämpning, jag restaurerar dörrarna som finns i lgh (Om de är orginal) eller köper rätt typ på byggvård och restaurerar. Just dörrar och foder är en grej jag är väldigt noga med, aldrig förstått folk som målar nytt lager utan att först göra färgrent. Det kan man se i bilden ovan ;)

Men nu börjar det kanske bli lite väl Off topic :)
 
Jo.. Det där kan ni ta i pm..
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ja.
det har lossnat en del stenar nu när jag har knackat bort putsen..

ska jag använda mig av Puts & Murbruk C?

Jag hittar inget med enbart kalk. det bruket kan man ju både mura med och putsa ?
eller har du någe annat bruk du kan rekomendera ?

oceanis skrev:
Vad gäller TS frågor så skulle jag fortsatt med ett kalkbruk som det med största sannolikhet är murat och putsat med om man tittar på bilden.

Att mura fast lösa stenar med annat än riktigt kalkbruk är inget jag skulle förorda. Och lösa stenar måste muras fast riktigt innan man putsar för putsen i sig håller inte stenarna (ytterst marginellt)

Ta ut lösa stena och skrapa bort gammalt bruk och mura in dom igen innan putsning. I princip behöver du bara slå loss lös puts och på ställen där det är bom. Använd ett kalkbruk med fin ballast i för att laga med så kommer du att få ungefär samma struktur som väggen på bilden.
 
en sak till..

när jag börjar skrapa fogarna så känner man ju hur dålig dom är..

Jag kommer åt att skrapa ur halva fogen iaf..

kommer det hålla om jag skrapar ur så mycket jag kommer åt (iaf halva fogen) och trycker ditt nytt bruk? och sen putsar ?

eller är de bättre att riva skiten ?
vet dock inte om det håller upp timmret i huset ?? men se bild. så är det två st ståendes timmer brevid muren. så jag tycker inte timmret borde vila på teglet ?? WP_20140601_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan laga väggen. Men det syns tydligt att det har använts rent kalkbruk tidigare.
Detta är alltid väldigt löst så du kan i princip skrapa ur allt om du vill men vad du skall göra är att skrapa ur fogarna där dom är dåliga ca 25 mm och sen foga om med ett kalkbruk. Men tänk på att allt gammalt kalkbruk är "löst/mjukt" men det betyder inte att det är dåligt för det. Så använd sunt förnuft....

Du måste förvattna rejält för väggarna är snustorra och kommer att dra ut vattnet ur bruket direkt om du inte har vattnat väggen bra innan.

Såsom väggarna ser ut så kommer inte ett KC bruk att sitta bra och blir för hårt också, Weber har färdiga säckar "Nordic Kalkbruk" tex men det finns andra också som har färdigt bruk såsom tex Finja.

När du fogat och bruket har satt sig några dagar kan du borsta rent väggen från så mycket kalk du kan, du kan göra det redan innan du börjar foga om du vill (t.o.m kanske mer tids effektivt) Sen kan du putsa väggen med samma bruk.

Kom ihåg att eftervattna ett par dagar för att hålla bruket fuktigt så att den inte brinner för fort.

Jag brukar använda en ryggspruta som ger dimma men en större blomspruta går bra, det slabbar mindre än att använda trädgårdsslang.
 
S
kick3n skrev:
en sak till..

när jag börjar skrapa fogarna så känner man ju hur dålig dom är..

Jag kommer åt att skrapa ur halva fogen iaf..

kommer det hålla om jag skrapar ur så mycket jag kommer åt (iaf halva fogen) och trycker ditt nytt bruk? och sen putsar ?

eller är de bättre att riva skiten ?
vet dock inte om det håller upp timmret i huset ?? men se bild. så är det två st ståendes timmer brevid muren. så jag tycker inte timmret borde vila på teglet ??[bild]
du har ju haft en kamin i hörnan så då murar dom gärna
 
Super tack för alla svaret..
Ska skrapa fogar osv i morgon och sen börja fixa till det via den metod du sagt :)
Jag hittar dessa bruk som finns i min närhet... skulle denna från Hydrauliskt kalkbruBauhaus funka?
eller denna
sen denna grova kalkbruk

eller kanske denna weber från k-rauta

oceanis skrev:
Du kan laga väggen. Men det syns tydligt att det har använts rent kalkbruk tidigare.
Detta är alltid väldigt löst så du kan i princip skrapa ur allt om du vill men vad du skall göra är att skrapa ur fogarna där dom är dåliga ca 25 mm och sen foga om med ett kalkbruk. Men tänk på att allt gammalt kalkbruk är "löst/mjukt" men det betyder inte att det är dåligt för det. Så använd sunt förnuft....

Du måste förvattna rejält för väggarna är snustorra och kommer att dra ut vattnet ur bruket direkt om du inte har vattnat väggen bra innan.

Såsom väggarna ser ut så kommer inte ett KC bruk att sitta bra och blir för hårt också, Weber har färdiga säckar "Nordic Kalkbruk" tex men det finns andra också som har färdigt bruk såsom tex Finja.

När du fogat och bruket har satt sig några dagar kan du borsta rent väggen från så mycket kalk du kan, du kan göra det redan innan du börjar foga om du vill (t.o.m kanske mer tids effektivt) Sen kan du putsa väggen med samma bruk.

Kom ihåg att eftervattna ett par dagar för att hålla bruket fuktigt så att den inte brinner för fort.

Jag brukar använda en ryggspruta som ger dimma men en större blomspruta går bra, det slabbar mindre än att använda trädgårdsslang.
 
Redigerat:
S
kick3n skrev:
Super tack för alla svaret..
Ska skrapa fogar osv i morgon och sen börja fixa till det via den metod du sagt :)
Jag hittar dessa bruk som finns i min närhet... skulle denna från Hydrauliskt kalkbruBauhaus funka?
eller denna
sen denna grova kalkbruk

eller kanske denna weber från k-rauta
ja vilket vill du använda? weber brukar ju ha kanon bra bruk
 
Jag använder Weber av gammal vana men du kan köra på Bauhaus också.

Om du väljer 1 mm max ballast så kommer du att få en fin och jämn yta på putsen och om du tar 3 mm så blir den grövre. Den fina kommer nog att upplevas som lite "smörigare" att använda, går med vilken som helst.

Enkelt uttryckt så köp det fabrikat du kan få tag i enklast ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.