Byggahus.se
Är det någon mer än jag som börjat labba med Insteon? Intellihome och några andra har haft grejorna hemma ett tag nu (220V enheter kom i vintras), och jag har påbörjat en försiktig konvertering av min X10-lägenhet ett rum i taget.
+ Kommunkationshastigheten är ögonblicklig, till skillnad från X10.
+ Dubbelriktad kommunikation, så av/på signaler "försvinner" aldrig.
+ Mesh-nätverk, så alla moduler sänder vidare signaler till de andra noderna (inte testat av mig ännu eftersom jag har så få moduler).
+ Kommunicerar även via det trådade nätet. Mesh-tekniken här borde eliminera problemen med räckvidden hos X10. Över huvud taget är amerikanska erfarenheter av mesh-teknik/räckvidden väldigt positiva verkar det som.
- Räckvidden hos strömbrytare/fjärrkontroll är inte så stor (c:a 2m till en inbyggd modul), så strömbrytarplaceringen kan vara lite kinkig.
+ Sändarna/väggströmbrytarna är hyfsat snygga, till skillnad från Z-Wave, där det inte verkar finnas nånting vettigt. Det här har varit en dealbreaker för Z-Wave för mig.
+ Man kan programmera scener mha deras "HUB+" och en dator, som sedan strömbrytarna och modulerna själva hanterar, utan att dator eller HUB+ behöver vara igång. Otestat ännu eftersom min första HUB+ var DOA. Det går för den delen att programmera scenarier utan dessa också (testat), men det är ett pillergöra.
- X10-prylar kan inte inkluderas i dessa scenarier.
+ Scener kan konstrueras inuti HUB+ separat och styras av iPhone/Android-app/webssida om man lämnar HUB+ påslagen (igen otestat pga DOA HUB+). X10-moduler kan inkluderas i dessa scener.
- Dessa scener är oberoende de som lagras i modulerna själva och måste programmeras separat (eller kan det vara ett plus i vissa lägen kanske?)
+ Priset är bra, inte riktigt lika billigt som X10, men billigare(?) än Z-Wave.
- Utbudet av moduler (http://www.insteon.com/global-products.html) kunde vara större, framför allt saknas DIY-moduler.

Någon annan som har provat och har erfarenheter? Om någon är intresserad så kan jag rapportera vidare i takt med att jag stoppar in HUB+ och fler moduler.
 
Akahigi
Hittade dessa på amazon.co.uk.

Priset verkar bättre än mycket av de andras duktigt överprissatta jox.
 
Akahigi
Snabb rapport efter ett par månader; jag har nu gått över till Insteon i 5 av 9 "rum":
* Intellihome är billigare är Amazon UK
* Att konstruera scener med HUB+ och en PC går bra. Programvaran kraschar då och då, men det man gör autosparas, så det gör inte så mycket.
* De trådlösa strömbrytarna har lite bättre räckvidd än vad jag trodde; c:a 4 meter. Jag har fått flytta en sändare därför att den satt bakom en bärande stålbjälke som stoppade radiosignalerna.
* Det finns inga Insteonspecifika filtermoduler, för att isolera mot resten av nätet. Det går dock bra med vanliga X10-filter, men Insteon-signalerna leds inte mellan faserna med dem. Det gör att man måste tänka på placeringen och fastillhörigheten för modulerna så att det finns punkter där moduler från två olika faser sitter så nära varandra att signalerna kan hoppa över trådlöst. Antagligen inget problem för de flesta, men jag kommer nog att få ta hem en elektriker som flyttar en av styrmodulerna i proppskåpet till en annan fas.
* Ovanstående gör att det är lite svårt att bygga upp systemet rum för rum; man måste ha koll på faserna, i alla fall om fjärrkontrollen är mer än fyra meter från någon av modulerna.
* Ramarna runt strömbrytarna beställs enklast från Amazon i USA; det är vanliga standard amerikanska ramar, vilket gör att utbudet är i stort sett oändligt (alla amerikanska ramar har samma format). Jag har dock en snickare på gång som skall ta fram träramar som passar till svenska apparatdosor för de som har sådana (jag har inga apparatdosor själv utan allt är utanpåliggande).
 
Tjena, kollat på systemet och verkar vara det rätta för mig. Men för en noob som man är på detta område, vad behöver jag? Hade tänkt att styra främst belysningen trådlöst/mobilen med detta system (men finns givetvis massor av annat jag är sugen på att koppla på).

Om jag vill kunna dimma belysning och gömma det trådlösa mottagaren är det en sådan här jag behöver då:

[h=1]http://www.amazon.co.uk/INSTEON-Automation-Module-Android-devices-White/dp/B00BDJE2DS/ref=pd_sim_ce_4[/h]
Samt en centralenhet:
http://www.amazon.co.uk/INSTEON-Aut...d-devices-White/dp/B00BC3ETU6/ref=pd_sim_ce_1

Antar att det behövs en mikromodul per yta man vill styra? Vad mer behöver man?
 
Eftersom Insteon är rätt nya i Europa så finns det inget mer än ljusmoduler ännu. Vill du ha fler saker så är Z-Wave eller X-10 bättre eftersom de funnits ett tag.

Z-Wave ser också bra ut, men de har en stor nackdel för mig: det finns inga lysknappar/fjärrkontroller för montering utanpå vägg som inte ser ut och känns som leksaker.

Du behöver en centralmodul.
http://www.intellihome.be/domotica/insteon/insteon-controller/insteon-hub-eu.html
Den kan i sin tur styras av en PC, en smartphone, eller speciella strömbrytare.

Sedan en modul för varje lampuppsättning du vill kunna styra (en lampa eller flera parallellkopplade), t.ex.
http://www.intellihome.be/domotica/insteon/insteon-micro-modules/insteon-micro-dimmer.html
för infällt montage. Min erfarenhet är att moduler på DIN-skena fungerar bättre oavsett system, men det är ju inte precis alltid man har plats för det i proppskåpet.

En "knapp-på-väggen" (eller som fjärr på soffbordet) är bättre än mobil tycker jag, t.ex.
http://www.intellihome.be/domotica/...sbedieningen/insteon-remotelinc-4-button.html

Sen är det bara att börja fylla på huset... :) Notera det jag skrivit om vilken fas lampor och centralenhet sitter på, och hur signalerna hoppar mellan faserna. Nu när jag har enheter i alla rum fungerar det bra, men innan det så fungerade scener av typen "Gå hemifrån: stäng av allt" inget vidare med de lampor som satt i fel ände av lägenheten. Observera dock att detta inte alls är unikt för Insteon, utan samma för alla system (X10, Za-Wave, etc.) utan egen signalbuss (kabel) mellan enheterna.
 
Förstår inte vad du menar med att z-wave skulle ha problem med räckvidd i andra ändan av lägenheten/huset? I vilken ända du är av ditt z-wavenätverk spelar ingen som helst roll. Antingen har du kontakt med nätverket eller så har du inte kontakt. Har du kontakt kan du styra/ signalera till alla enheter, annars inte.

Jag kan hålla med om att batteridrivna tryckknappar som är snygga inte finns massor av för z-wave, men det är ju lält löst med att använda andra sensorer t ex Fibaro Universalsensor som kopplas till valfri brytare.
 
biggles12 skrev:
Förstår inte vad du menar med att z-wave skulle ha problem med räckvidd i andra ändan av lägenheten/huset? I vilken ända du är av ditt z-wavenätverk spelar ingen som helst roll. Antingen har du kontakt med nätverket eller så har du inte kontakt. Har du kontakt kan du styra/ signalera till alla enheter, annars inte.
Ja, det var ju just det. Säg att du är i Del B av huset. Det går då utmärkt att styra enheterna i samma del; fjärrkontrollen når då en av enheterna i mesh-nätet, den skickar vidare till de andra inom räckhåll, etc. Men om Del A av huset är för långt bort, och det inte finns enheter i Mesh-nätet tillräckligt nära för att skicka signalen vidare, så kommer signalen inte att nå Del A, och om du skickar t.ex. "All Off" från en fjärr i Del B så kommer bara enheterna i Del B att reagera.

Problemet är faktiskt mindre med Insteon eftersom den dessutom signalerar på det trådade nätet, och om det finns bara en endaste enhet i mesh-nätet på samma fas i Del A så tar signalen den vägen och allt är löst. I mitt fall så är tyvärr all belysning i Del B dragen på sin egen fas, som inte används alls till belysning i Del A. Jag hade kunnat lösa det på två sätt; a) sätta en repeterande modul i mitten av lägenheten som skickar signalerna vidare mellan Del A och Del B, eller b) koppla en av modulerna i Del A på samma fas som modulerna i Del B. Z-Wave kan bara använda metod a). Även X10 är bättre än Z-Wave i det här fallet (men bara i detta) eftersom man kan skicka signalerna mellan faserna via nätfiltren i proppskåpet.

I mitt fall så blev signaleringen tillräckligt bra när jag började trycka in fler moduler. Ärligt talat tycker jag att avståndet mellan dem inte blev kortare av det, men tydligen gör det faktum att det är fler moduler som försöker skicka över mesh-nätet att åtminstone en når fram, även om det kan krävas lite omsändningar ibland (ses genom att det tar en halvsekund att släcka nån lampa i stället för omedelbar reaktion som på de andra). Om det vore ett större problem skulle jag kalla in en elektriker och koppla om enligt b) ovan.

biggles12 skrev:
Jag kan hålla med om att batteridrivna tryckknappar som är snygga inte finns massor av för z-wave, men det är ju lält löst med att använda andra sensorer t ex Fibaro Universalsensor som kopplas till valfri brytare.
Men då kan man ju inte montera tryckknapparna/fjärrknapparna där man vill, utan bara i existerande brunnar. Speciellt stort problem för mig som inte har några brunnar dragna alls, utan *allt* i hela lägenheten styrs av fjärrkontroller. :wow: Pengarna vi sparade på att inte dra något sånt i väggarna lade vi på ett X10-system i stället. Som vi nu har bytt ut mot Insteon då. :confused:

Patric Palmefjord skrev:
Tjena,

Det räcker inte med att köra med sådana här:

[länk]

Så har man allt centralt kopplat (via el-central) istället för en bakom varje lampknapp? Eller måste man ha det uppsatt så som du beskriver?
Jo, det var ju precis det jag sa, att det är bättre med DIN-moduler (kvaliteten känns spontant helt enkelt bättre, och jag har bara haft en DOA mot två på micropuckarna); de har en säkring som skyddar elektroniken så den går inte sönder så lätt, den är större så den blir inte så varm, etc. Jag citerar mig själv: "Min erfarenhet är att moduler på DIN-skena fungerar bättre oavsett system, men det är ju inte precis alltid man har plats för det i proppskåpet".

Insteon DIN-modulerna har dock ett löjligt tillverkningsfel (två skruvar är för hårt åtdragna och plasten spricker): Plastbiten som håller fast modulen i skenan går *alltid* sönder när man monterar dit den. Jag löser det genom att bryta loss den med handen(!) och limma tillbaks den innan jag monterar.

Jag rekommenderar f.ö. intellihome om du skall handla, snarare än Amazon. De är bra att ha att göra med, de har många års erfarenheter av olika system, och det var t.ex. inget problem att returnera en DIN-modul som jag först hade gjort "lim-modifikationen" ovan på, och sedan märkte att den var DOA.
 
peterhjalmarsson skrev:
Ja, det var ju just det. Säg att du är i Del B av huset. Det går då utmärkt att styra enheterna i samma del; fjärrkontrollen når då en av enheterna i mesh-nätet, den skickar vidare till de andra inom räckhåll, etc. Men om Del A av huset är för långt bort, och det inte finns enheter i Mesh-nätet tillräckligt nära för att skicka signalen vidare, så kommer signalen inte att nå Del A, och om du skickar t.ex. "All Off" från en fjärr i Del B så kommer bara enheterna i Del B att reagera.

Problemet är faktiskt mindre med Insteon eftersom den dessutom signalerar på det trådade nätet, och om det finns bara en endaste enhet i mesh-nätet på samma fas i Del A så tar signalen den vägen och allt är löst. I mitt fall så är tyvärr all belysning i Del B dragen på sin egen fas, som inte används alls till belysning i Del A. Jag hade kunnat lösa det på två sätt; a) sätta en repeterande modul i mitten av lägenheten som skickar signalerna vidare mellan Del A och Del B, eller b) koppla en av modulerna i Del A på samma fas som modulerna i Del B. Z-Wave kan bara använda metod a). Även X10 är bättre än Z-Wave i det här fallet (men bara i detta) eftersom man kan skicka signalerna mellan faserna via nätfiltren i proppskåpet.

I mitt fall så blev signaleringen tillräckligt bra när jag började trycka in fler moduler. Ärligt talat tycker jag att avståndet mellan dem inte blev kortare av det, men tydligen gör det faktum att det är fler moduler som försöker skicka över mesh-nätet att åtminstone en når fram, även om det kan krävas lite omsändningar ibland (ses genom att det tar en halvsekund att släcka nån lampa i stället för omedelbar reaktion som på de andra). Om det vore ett större problem skulle jag kalla in en elektriker och koppla om enligt b) ovan.


Men då kan man ju inte montera tryckknapparna/fjärrknapparna där man vill, utan bara i existerande brunnar. Speciellt stort problem för mig som inte har några brunnar dragna alls, utan *allt* i hela lägenheten styrs av fjärrkontroller. :wow: Pengarna vi sparade på att inte dra något sånt i väggarna lade vi på ett X10-system i stället. Som vi nu har bytt ut mot Insteon då. :confused:
Nej, du kan montera tryckknappar precis var du vill, de har inget med brunnar att göra.
 
biggles12 skrev:
Nej, du kan montera tryckknappar precis var du vill, de har inget med brunnar att göra.
Då har jag nog missförstått vad en "Fibaro Universalsensor" är - jag trodde att det var en puck man sätter bakom en befintlig brytare, och som styr en lampmodul. Nu när jag tittat på den så verkar det vara ett kretskort helt utan strömbrytare som jag verkligen inte skulle vilja ha på väggen. Förklara gärna hur den skall kunna bli till en snygg strömbrytare som kan monteras på valfritt ställe på väggen, utan strömmatning.
 
Redigerat:
Den är helt enkelt en sensor som kan användas till att läsa av olika saker såsom temperatur, brytare, open/closed, larm eller vad du vill egentligen. Matas med 9-30V och ansluts till Z-wavenätverket som vilken enhet som helst. Du kopplar bara in vilken brytare du vill (strömbrytare t ex) så skickas signalen in i Z-wavenätverket. Busenkelt. Själv använder jag t ex min ringklockeknapp som brytare...


Förresten, hur stor lägenhet är det egentligen du ska fjärrstyra i? Det måste ju vara åtskilliga hundratals kvadratmeter för att du inte ska kunna täcka den med z-wave. Själv täcker jag fyra våningar hus med mitt Z-wave utan problem. Har du verkligen testat att A- och B-del inte når varandra via Z-wave? De problem du beskriver låter närmast som om de är hypotestiska problem...
 
Redigerat:
Jag gör inget försök att citera biggles12:s tre inlägg:
1. Jag sa från början att det inte finns någon snygg trådlös strömbrytare för Z-Wave. År ditt förslag verkligen att dra fram likspänning för matning och montera strömbrytare plus elektronik i en utanpåliggande dosa? Eh...snyggt?
2. Även de andra lösningarna du listar kräver strömmatning, och det var ju hela grejen, att använda utanpåliggande batteridrivna strömbrytare för att kunna sätta dit/flytta dem hur man vill. Z-Wave har också sådana har jag för mig, men de ser inget vidare ut, och har inte riktigt funktionaliteten jag är ute efter.
3. Det är c:a 8-10m (plus lite gips och en stålbjälke som sitter väääldigt dumt till) mellan de enheter som sitter närmast varandra i del A resp B. Jag har inte provat med Z-Wave eftersom jag räknade bort det pga bristen på snygga strömbrytare enligt ovan. Av allt jag har läst om så har den inte märkbart bättre räckvidd än Insteon i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.