Byggahus.se
För tre år sedan lät jag göra om elen i min lägenhet. Jag bytte till automatsäkringar, drog in skyddsjord till alla uttag och installerade jordfelsbrytare. Jag lät också dra fram en nolla till spisen och sätta in ett perilex-uttag för att det skulle vara enkelt att byta spis i framtiden - trodde jag.

Jag har nu köpt en ny spis och upptäckt att den inte går att få in ända till väggen på grund av elanslutningen. Elektrikern satte en sockeldosa (som denna http://www.elgrossisten.se/perilex-sockeldosa-16a.html) monterad uppochned bakom spisen och det fungerade bra med min gamla spis. För min nya spis så tar sladden från stickproppen i bakstycket på spisen när den är inkopplad. Om sladden hade gått nedåt istället för uppåt så hade det (precis) fått plats.

Först tänkte jag att det kanske skulle gå att vända på uttaget, (dvs att det skulle vara ett infällt uttag monterat i någon form av plastram) men plaststycket är helgjutet så det går inte. Jag undrar därför om det är någon som vet om det går att få tag på perilex-stickproppar där sladden går ut mellan nollan och första fasen istället för mellan L2 och L3. (Eller egentligen något där sladden går ut åt något annat håll än mellan L2 och L3.)

Om det inte finns så kanske någon har tips på om det finns något alternativ till den sockeldosa som elektrikern satte dit där jag kan få uttaget så att sladden går nedåt istället för uppåt. Dosan i väggen är bara 30 mm djup så det finns tyvärr inte plats för något infällt uttag där. Spisen har utrymme för 90 mm från vägg upp till 180 mm från golvet, vilket är precis där uttaget på sockeluttaget slutar. mellan 180 mm och 320 mm från golv finns bara 60 mm från vägg. Sockeluttaget med stickpropp bygger ungefär 85 mm så hade sladden inte kommit ut från stickproppen uppåt hade det fått plats. perilex.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju vanliga perilex som inte är sockeluttag, går inte det att använda?
Ta dit en elektriker så fixar han detta utan problem skulle jag tro.
 
Ja, det borde gå att sätta ett utanpåliggande uttag åt rätt håll under kopplingsdosan. Jag tycker bara det känns lite fånigt att behöva ta hit en elektriker igen för det, när jag tänkte att jag skulle vara förutseende och fixa spisuttaget senast. Därför jag undrar om det finns stickpropp med annan sladdutförning eller något uttag jag kan byta till själv.
 
ullberg
måste vara något jag inte fattar, men varför går det inte att vända det befintliga sockeluttaget åt rätt håll (alltså hela enheten, inte bara själva uttaget)?
 
Uttaget ska täcka dosan i väggen som sitter i övre kanten av sockeluttaget. Vänder man det uppochner så kommer sladden visserligen att gå neråt, men den kommer hamna 320 mm från golvet vilket är mer än de 180 mm som finns plats för.
 
ullberg skrev:
måste vara något jag inte fattar, men varför går det inte att vända det befintliga sockeluttaget åt rätt håll (alltså hela enheten, inte bara själva uttaget)?
Precis, ta loss locket och skruva loss hela uttaget. Sedan kan du vrida det som du vill och skruva fast det igen. Bryt strömmen först för säkerhets skull.
 
ullberg
Gramphos skrev:
Uttaget ska täcka dosan i väggen som sitter i övre kanten av sockeluttaget. Vänder man det uppochner så kommer sladden visserligen att gå neråt, men den kommer hamna 320 mm från golvet vilket är mer än de 180 mm som finns plats för.
Ja det borde jag kanske räknat ut, komplettera i så fall med ett doslock med ledningsutlopp (en modern variant av den gråa till höger), sätt locket i dosan och sätt sockeldosan dikt mot detta utlopp. Man kan också komplettera med lite avskal på FK:n precis när de går genom ledningsutloppet.

/U
 
Redigerat:
ullberg skrev:
komplettera i så fall med ett doslock med ledningsutlopp (en modern variant av den gråa till höger), sätt locket i dosan och sätt sockeldosan dikt mot detta utlopp. Man kan också komplettera med lite avskal på den bit som går genom ledningsutloppet.
Jag gissar att jag då går över gränsen för vad som egentligen är OK att göra själv, eftersom det blir någon typ av flytt av uttag och inte bara ett byte. Om jag nu skulle få för mig att göra på det sättet, skulle det då vara fackmannamässigt att låta FK gå från dosan genom ledningsutloppet in i uttaget, eller skulle man behöva skarva på en decimeter 5x2.5 RKK (och skala allt utom två centimeter i skarven mellan doslocket och uttaget?)
 
ullberg
Jo, det kan nog vara riktigt, men jag är tveksam om man ens får byta ett perilexuttag själv (det är ju ganska mycket mer komplicerat än ett vanligt), men det kanske man får.

Det jag avsåg med avskal var att trä en bit mantel från en annan kabel över just den sektionen som går genom utloppet och in i perilexen, det är ett inte helt ovanligt sätt att lösa situationer när lite FK kommer i dagen (utan att behöva skarva till kabel). Sätter man utloppet och sockeluttaget verkligen kloss mot varandra är det nästan så inte ens det behövs, men jag gissar att det är kanten på en plåtdosa man kommer vika över, och i så fall skulle jag personligen satt ett avskal.

Om det är tillräckligt fackmannamässigt låter jag någon praktiserande elektriker svara på.
 
Jag skulle rösta för en kabel, t.ex EKK, i detta fall.
 
Det här är kanske en fullösning, men ta bort böjskyddet på stickproppen och vik ner sladden.

Protte
 
E
eller så vrider du helt enkelt uttaget 180 grader. På sockeldosor finns skruvhål både för dosskruv och i hörnen. Alltså är det lätt gjort att lossa uttaget, vride det "rätt", märka på i skruvhålen, borra, plugga och skruva fast. Ingen omkoppling behöver då göras, samt sparar du pengar eftersom du inte behöver köpa några nya doslock eller uttag.
 
Det finns stickproppar där sladden går ut rakt bakåt (mot spisen) om det finns plats för det,
eller så vrider du uttaget 90 grader.
 
Det finna sockel uttag som ärgjutna i ett stycke så att bara "uttaget" på "sockel" går inte bara vrida. Det verkar dessutom enligt TS att hålet/dosan i väggen sitter högst upp och att vända hela sockeluttaget kanske inte är möjligt rakt av.

Vill man så kan man antagligen köpa ett annat bättre uttag som man kan vinkla uttaget lite hur man vill eller så löser man det med tex ett näslock med skruv en halvmeter 5x2,5 ekk och sen flytta nuvarande sockeluttag och antagligen lägger det ner så att spisen kommer in eller köper ett urbotat dumt utanpåliggande perilex uttag, Finns dock nya lite större som faktiskt går att koppla i.
 
E
Men hålet i bottenplattan på sockeluttag är ju precis mitt i bottenplattan. Jag är 99,9% säker på att det går att vrida hela paketet antingen 90 eller 180 grader utan problem. Kanske är det en borrmaskin som saknas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.