Byggahus.se
Har precis köpt radhus med fjärrvärme och i och med det varit in på elskling för att hitta ett bra avtal.
Det slutade med att jag tecknade ett ett-årigt avtal med Fortum.
Var det ett dåligt val? Skulle man kanske bundit upp sig direkt på 3 år nu? Förbrukningen enligt tidigare ägare av huset låg på ca 6000 kwh/år. Känner mig inte helt komfortabel med att köra rörligt, utan vill känna mig mer säker på utgifterna varje månad.
 
Jag band november 2011 - april 2012 till 101 öre/kWh, men det gick back ett par tusen, så det gör jag inte om som det ser ut just nu.
 
WeeBe skrev:
Sedan är mitt tips att ni ordnar så långa betalningsperioder som ni kan.
Vad tjänar man på det? (förutom den marginella förtjänsten på räntekontot)
 
larsson86 skrev:
Har precis köpt radhus med fjärrvärme och i och med det varit in på elskling för att hitta ett bra avtal.
Det slutade med att jag tecknade ett ett-årigt avtal med Fortum.
Var det ett dåligt val?
Har ni fjärrvärme så är ju er förbrukning relativt låg ,samt relativt stabil över året (även om man använder mer belysning på vintern).

Läser man i tråden så är min slutsats att ni har stora möjligheter att tjäna på ett rörligt avtal.

Vad gäller längd på bindningstider så tycker jag att man ska komma ihåg att tre år är en väldigt lång tid. Det hinner hända mycket med konjunkturer, recessioner, kärnkraftverk och oljepriser.
Min generella åsikt i frågan är att energipriser i stort bara kommer gå upp. Det är möjligt att man kan göra en dålig affär med bundet pris. Däremot tror jag inte att man kan göra en katastrofalt dålig affär och bundna priser är en bra huvudkudde.
 
  • Gilla
zinken86 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Vad tjänar man på det? (förutom den marginella förtjänsten på räntekontot)
Du tjänar inte mycket (bara lite ränta) men du får ju ett bättre kassaflöde.

Tex om du valt månadsbetalning kommer vintermånaderna att vara dyra och sommarmånaderna att vara billiga. Blir det en extremt kall vinter med skyhög förbrukning så kommer inte dina inkomster att bli bättre utan det slår hårt varje månad på kostnadssidan.

Väljer du istället årsfaktura som tex kommer i Juli månad så har du hela våren på dig att parera den dyra vintern.

Jag får varje år i Juli en faktura på ca 15.000 kr för hela året. Ser jag att förbrukningen skenar i dec-feb om det är väldigt kallt så kan jag lätt avsätta 300-500 kr extra varje månad fram till Juni. Det som annars händer är ju att det dimper ner en faktura som är betydligt dyrare än du beräknat och du kan tvingas ringa elbolaget och få anstånd med att betala. Detta drabbar kanske inte bror duktig som alltid har några månadslöner i buffert (som man bör ha då man äger hus) men tro mig att det är extremt många som inte klarar en elräkning som är kanske 2000 kr mer än beräknat.

På detta vis smetar du ut kostnaden jämnt över året och kan lätt justera om det drar iväg alternativt så sitter du med en sparad slant till semestern om det blev en varm vinter :D
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
WeeBe skrev:
Väljer du istället årsfaktura som tex kommer i Juli månad så har du hela våren på dig att parera den dyra vintern.
Eller så har man månadsfakturering och har hela hösten på sig att spara ihop sig till vinterräkningarna. Jag ser ärligt talat ingen skillnad.

Jag tror faktiskt att syster slarver har större problem med en stor räkning en gång om året än olika små utspridda över året.

Men var och en ska naturligtvis välja ett system som passar dem.
 
vad är då ett bra pris idag? Jag har fått avtalsförslag från EON som är min nuvarande leverantör.. De ger mig 77,25/kwh på 3-årigt avtal. Roliga är dock att väljer jag samma avtal på EON via elskling.se så får jag det för 76,75/kwh...:)
Tittar jag på vattenfall med samma parametrar på elskling så kostar det 74/kwh.....
Jag skall ringa EON och se om de kan matcha det annars får jag byta helt enkelt..

Och bundet vill jag ha för jag tror som en del andra att det lär inte bli billigare el framöver..möjligtvis lite, och då är det ingen större förlust att ha bundet. Däremot så är risken att det blir dyrare större och då är risken stor att åka på pumpen ordentligt istället.. Så tänker jag och då blir det bundet då priserna är låga just nu....
 
mycke_nu skrev:
Jag har valt rörligt (22 000 kWh/år och värmepump). Kul just nu när elen kostar 7 öre före skatter här i elområde 3, men vi får se i vinter..
7 öre per vad?
 
Redigerat:
7 öre per kWh var det då, nu är det visst 13 öre/kWh.

Det tillkommer 29 öre energiskatt, 3 öre avgift till elbolaget och moms på hela baletten.

7 öre/kWh på NordPool blir på så sätt 49 öre/kWh, och 13 öre blir 56 öre/kwh till konsument.
 
Ouch, hade ingen koll på att det var ett sånt påslag på el! Men så lärde man sig nått nytt idag igen :)
 
torparnorpan skrev:
vad är då ett bra pris idag? Jag har fått avtalsförslag från EON som är min nuvarande leverantör.. De ger mig 77,25/kwh på 3-årigt avtal. Roliga är dock att väljer jag samma avtal på EON via elskling.se så får jag det för 76,75/kwh...:)
Tittar jag på vattenfall med samma parametrar på elskling så kostar det 74/kwh.....
Jag skall ringa EON och se om de kan matcha det annars får jag byta helt enkelt..

Och bundet vill jag ha för jag tror som en del andra att det lär inte bli billigare el framöver..möjligtvis lite, och då är det ingen större förlust att ha bundet. Däremot så är risken att det blir dyrare större och då är risken stor att åka på pumpen ordentligt istället.. Så tänker jag och då blir det bundet då priserna är låga just nu....
Tycker det låter grymt bra. Det bästa elskling.se kan plocka fram åt mig vad gäller 3-års bindningstid är ~90/kWh
Vad knappar du in för parametrar egentligen? :)
 
3 år fast avtal
20 000kwh / år (vet ej vad det blir första året vi bor här)
postnummer 893xx ( runt örnsköldsvik)

Slog in dessa nu igen och fick 76,25 på EON, 74,00 på vattenfall.

Elpris: 40,60
Fasta avgifter 1.20
Energiskatt 19.20
Moms 15.25

Totti: 76.25



Slog även in på 40 000kwh/år för att se och då gick priset så klart ner lite till ..75.50- EON

TIllkommer så klart : moms på elnätet, abbonemang, elöverföring...så slutsumman totalt sett är ju högre än 75,50 ändå... Jag slog till på det nu i alla fall :)
 
Redigerat:
Övik verkar vara Sveriges rea-kommun på el :)
 
M
motives skrev:
Övik verkar vara Sveriges rea-kommun på el :)
Norrland har lägre skatt än övriga landet på el. De betalar 24 öre/kwh i skatt och övriga betalar 36,25 öre/kwh.

Norrland= Samtliga kommuner i Norrbottens-, Jämtlands- och Västerbottens län samt Ljusdal, Malung, Mora, Orsa, Sollefteå, Torsby, Ånge, Älvdalen och Örnsköldsvik.
 
Dags att flytta hem till Piteå igen alltså... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.