Byggahus.se
Hej,

Jag har köpt en Bosch induktionshäll av modell Bosch PIB601N24E. I monteringsanvisningen och på sladden finns schema för både en och två faser (se bifogad bild). Jag vill koppla in hällen med två faser men blir lite fundersam eftersom det står 220-240 volt på typskylten och faserna är ihoplödda enligt kopplingen för 220-240 V. Finns det någon anledning för mig att vara orolig eller går det bra att koppla in hällen med två faser?

Mvh,
Andreas
 
  • koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
2 faser ska funka bra.
 
Va bra, tack! Men konstigt att man märker upp hällen som 220-240 om det går att koppla in med två faser?
 
  • Gilla
Daniel Frölander
  • Laddar…
Det är fortfarande 220 volt fast 2 separata säkringar antar jag.
 
Kan det vara så att det är två separata 220 V-kretsar i hällen som dom i 220 V-fallet matar med samma fas?
 
Redigerat:
snakebunk skrev:
Kan det vara så att det är två separata 220 V-kretsar i hällen som dom i 220 V-fallet matar med samma fas?
Det var precis det jag menade men uttryckte mej oklart.
 
Inkopplingsanvisningarna kan va svårbegripliga då de ska fungera i dom flesta länder i Europa.
I den vänstra exemplet anges "230 V ~" vilket betyder enfas, dvs detta alternativ väljer man om man enbart har tillgång till en fas och nolla, med 230 V.
I det högra exemplet står det "400 V 3N ~" vilket betyder tre faser och nolla, med huvudspänningen 400 V och fasspänningen 230 V.
Då du har två faser och nolla tillgängligt så väljer du det högra alternativet.
Obs att det ska vara två olika faser, inte bara två olika säkringar.
 
Bo.Siltberg skrev:
Inkopplingsanvisningarna kan va svårbegripliga då de ska fungera i dom flesta länder i Europa.
I den vänstra exemplet anges "230 V ~" vilket betyder enfas, dvs detta alternativ väljer man om man enbart har tillgång till en fas och nolla, med 230 V.
I det högra exemplet står det "400 V 3N ~" vilket betyder tre faser och nolla, med huvudspänningen 400 V och fasspänningen 230 V.
Då du har två faser och nolla tillgängligt så väljer du det högra alternativet.
Obs att det ska vara två olika faser, inte bara två olika säkringar.
Varför skulle det behöva vara 2 olika faser beror väl på hur man vill fördela faserna i huset.
 
Eftersom det är en gemensam nolla i gruppledningen till spisen så måste det vara olika faser, annars överbelastas nollan.
 
Om du använder samma fas fast två olika säkringar tappar du lite hela grejen med att använda flera faser, då får man en ojämn belastning i huset, man vill ju hålla summan på alla faser så lika som möjligt...

Och dessutom så får man inte göra så, som Bo har påpekat.
 
Om man lägger ihop faserna enligt 220 inkoppling blir det mindre belastning på nollan då ?
 
Eyeball skrev:
Om du använder samma fas fast två olika säkringar tappar du lite hela grejen med att använda flera faser, då får man en ojämn belastning i huset, man vill ju hålla summan på alla faser så lika som möjligt...

Och dessutom så får man inte göra så, som Bo har påpekat.
Jag vet inte hur fasfördelningen ligger i huset sen tidigare Ts kan ha en 1 fas värmepump på en fas och motorvärmarna på den andra då är det nog bra om hela spisen ligger på den tredje men helt klart vill man ha rätt fördelning på faserna.
 
Kom på att min carport har 2 fas system med gemensam nolla och skyddsjord får man inte ha så är relativt nydraget av elfirma. Det finns alltså 220 volts uttag där som använder olika fas men använder samma nolla blev så pga att vi använde en gammal jordkabel som redan var dragen men ville ha minst 2 fas..
 
Att använda två olika faser och en nolla i en kabel kan vara rätt, men att använda två ledare med samma fas och en nolla är absolut fel och kan leda till tråkigheter
 
elmont skrev:
Att använda två olika faser och en nolla i en kabel kan vara rätt, men att använda två ledare med samma fas och en nolla är absolut fel och kan leda till tråkigheter
Men då är det inget fel i min carport alltså.
Om man lägger ihop faserna enligt 220 inkoppling blir det mindre belastning på nollan då
Beror det inte på vilken area det är på nollan och vad det är säkrat med eller får man aldrig använda två ledare med samma fas och en nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.