Byggahus.se
Någon som har tips på vilka medel som är bäst?
Så less att dra ogräs i gruset...

Round up i affär är helt värdelöst.
Ättika funkar ganska bra, men finns det bättre?

Tips emottages tacksamt!
 
Jag kan väl tycka att roundup fungerar skapligt men dödar det mesta i sin närhet. Döda grodor, paddor, fiskar mm är inte så kul. ättika fungerar bra men bara tillfälliggt.
 
Nu har jag bara testat round up som man kan köpa på vanlig affär och inte den bönderna hade. För mig dog inte ens ogräset...
Ättika dödar, men någon dag senare så växer nytt upp :S
 
Ingenting riktigt effektivt är lagligt... På goda grunder dessutom.

Diesel fungerar annars, det dödar allt - ett par meter ner dessutom, se upp om du har grävd brunn eller har ett samvete.

Ånga fungerar ytligt, fungerar skapligt på grusgångar, betongplattor el dylikt, ogräset återvänder dock snabbt.
Alla kemikalier innebär ju dessutom att det döda blir liggande, det måste ju iaf handjagas rent.
Det är väl bara gilla läget och skaffa ett par sköna knäskydd?
 
En arbetskamrat till mig tejpade fast en värmepistol på en pinne och gick runt och brände. Enligt honom fungerar det kanonbra. För mig har roundup i en sprayflaska fungerat bra. Jag brukar kratta igenom gruset och ta bort det värsta sedan vänta någon vecka och det som då dyker upp får en dusch roundup.

/Mattias
 
storkarp skrev:
Jag kan väl tycka att roundup fungerar skapligt men dödar det mesta i sin närhet. Döda grodor, paddor, fiskar mm är inte så kul. ättika fungerar bra men bara tillfälliggt.
RoundUp har jag också väldigt goda erfarenheter av, tycker det funkar ypperligt.. men man får se upp lite var man använder det för det dödar det mesta i närheten..
Och då pratar jag om det man köper i "vanliga" affärer..
 
  • Gilla
sjöström
  • Laddar…
Jag har en väldigt låg mur, snarare sockel, ut mot gatan. I kanten mellan trottoarasfalt och denna mur växer det gärna maskrosor och gräs.

För att slippa hälla ut giftiga saker följde jag grannens råd och använde vanligt grovsalt (dvs sådant man saltar uppfarten med på vintern). Det funkar utmärkt och det tar någon vecka innan växterna torkar och vissnar. Verkar inte ha någon påverkan alls på omgivande vegetation, tex min pilhäck.

Jag provade första gången förra året och i år verkar det vara mycket mindre än tidigare. Det som nu växt upp har jag nyligen saltat så det lär försvinna inom kort...
 
MathiasS skrev:
Jag har en väldigt låg mur, snarare sockel, ut mot gatan. I kanten mellan trottoarasfalt och denna mur växer det gärna maskrosor och gräs.

För att slippa hälla ut giftiga saker följde jag grannens råd och använde vanligt grovsalt (dvs sådant man saltar uppfarten med på vintern). Det funkar utmärkt och det tar någon vecka innan växterna torkar och vissnar. Verkar inte ha någon påverkan alls på omgivande vegetation, tex min pilhäck.

Jag provade första gången förra året och i år verkar det vara mycket mindre än tidigare. Det som nu växt upp har jag nyligen saltat så det lär försvinna inom kort...
Intressant, mycket intressant! :)

Hur stora mängder handlar det om som ska på? Ska det ligga en "saltvall" mot kanten eller räcker det att "sockra" längs med?
 
Det där med saltet var intressant - måste provas!

Jag kan rekommendera gasol (eller varmluftpistol som någon tipsade om). Tänk på att man inte behöver bränna växterna mer än att cellväggarna spricker. Man skall alltså inte elda upp dom! Man ser på bladen att de skiftar färg. Det räcker för att döda dem.
 
Placebo skrev:
Intressant, mycket intressant! :)

Hur stora mängder handlar det om som ska på? Ska det ligga en "saltvall" mot kanten eller räcker det att "sockra" längs med?
Jag sockrar men rikligt. Man behöver inte begrava växterna i salt. Antagligen borde man vattna lite när man saltat, men det löser ju naturen självt med tiden.
 
MathiasS skrev:
Jag sockrar men rikligt. Man behöver inte begrava växterna i salt. Antagligen borde man vattna lite när man saltat, men det löser ju naturen självt med tiden.
Vattna först o salta sen så spolar man inte bort saltet..
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Använder du Roundup är det viktigt att du låter växterna komma upp ordentligt så att de har maximalt med bladmassa i förhållande till roten. Annars biter det inte. Sedan är det andra faktorer som väger in som att växten ska befinna sig i tillväxtfas och att det inte bör regna inom det närmaste dygnet.

Men egentligen är det inte så bra att använda R på grusplaner och dylikt eftersom så mycket av medlet rinner rakt igenom gruset ner i grundvattnet. Har för mig att det står på förpackningen att man bör undvika användning på hurgjorda ytor.

Ångning och bränning tar död på växten ovan jord, men ogräs med kraftiga rötter kommer igen inom ett par veckor.

Tyvärr är det enda riktigt effektiva sättet upprepad skyffling med skyffeljärn.
 
galento
MathiasS skrev:
För att slippa hälla ut giftiga saker följde jag grannens råd och använde vanligt grovsalt (dvs sådant man saltar uppfarten med på vintern). Det funkar utmärkt och det tar någon vecka innan växterna torkar och vissnar. Verkar inte ha någon påverkan alls på omgivande vegetation, tex min pilhäck.

Jag provade första gången förra året och i år verkar det vara mycket mindre än tidigare. Det som nu växt upp har jag nyligen saltat så det lär försvinna inom kort...
Vi har också testat detta men bara en säck flingsalt än så länge,man kanske måste upprepa det ett antal ggr.
 
Jag kör gasol brännare, samma flaska som till gasgrillen. Man ska blåsa på tills bladen ändrar färg (blir mörkgröna) och sen efter två-tre dagar är det bara torrt kvar som jag brukar borsta bort med en vanlig borste (lite lätt så inte gruset flyger).
Maskrosor är knepigare så de brukar jag gräva upp. Bränner man dem brukar de komma upp igen rätt fort.
 
Salt är inte heller bra för växtligheten (bevisligen!), undantaget västkustens strandväxter. Dock är vält salt och ättika de minst miljövidriga medlen.

If you can't beat them, join them. Dvs byt perspektiv. Istället för en tråååkig timme inomhus på gymmet på sommaren, kör en lustfylld utomhusträning i trädgården (med ogräsjärn). För att göra det hela mer spännande, tävla med livskamrat, ungar, grannar el träningskompis. Se vem som massakrerar mest ogräs på tid el yta.

Bra ogräsbekämpning på grusplan är väl annars kvarterets ungar och en fotboll... :rolleyes:

Undrar om man kan betinga sniglar på specifika ogräs...
Nobelpriset hägrar sannolikt för den som lyckas. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.