Byggahus.se
Vi har en tvättstuga med duschutrymme i källaren och lade märke till att plastmattan på golvet i duschen bubblade sig. Började också klafsa lite mysigt när man gick på den. Idag tog vi fram kniven och skar upp mattan, mycket riktigt en ganska stor mängd vatten och upplöst lim därunder. Frågan är, är det någon mening att dra detta med försäkringsbolaget eller är det bara att bita i det sura äpplet och börja renovera på egen bekostnad? Det finns inte helt oväntat en del anmärkningar på rummet i besiktningsprotokollet. Vi har redan tagit bort mattan i duschdelen för att vattnet ska kunna torka ut men om det ska gå genom försäkringsbolaget vill man kanske inte göra mer innan någon varit och tittat på det.

Skärmdump av besiktningsprotokoll gällande en tvättstuga med anmärkning om dåligt vattenskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad plastmatta i duschutrymme med synlig vattensamling och upplöst lim under ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör med synliga rostskador på ett besiktningprotokoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppskuren plastmatta i dusch utsläpper vatten och upplöst lim på rött kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då det är gjutjärnsbrunn och anmärkningar så är säkert ersättning för ytskikt mm samt arbete redan avskriven enligt försäkringsbolaget. Däremot kan det tänkas att de hjälper dig med kostnaden för besiktning av skadan och upptorkning. Sedan får du nog stå för alla kostnader för att renovera upp golv och väggar.
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
NetNut, tack för ditt svar.
 
Hur gammalt är det? Finns det någon del av konstruktionen som inte har fallit utanför ålderssträcket?
 
Useless, huset är byggt -69, finns inget dokumenterat om tidigare renovering i rummet.
 
Redigerat av moderator:
Även om oceanis kanske tog i lite, så har han väl i princip rätt. Att 2 år efter en besiktning, som visat att duschen är helt oanvändbar, komma och försöka få det till en försäkringsskada ( jag förutsätter att duschen har använts någon gång efter februari 2015) och låta övriga försäkringstagare i samma bolag betala, är faktiskt lite magstarkt rent moraliskt.

P.S. Om duschen inte har använts, utan att vattnet kommer någonstans utifrån, då håller jag med om att TS omedelbart ska kontakta sitt försäkringsbolag D.S.
 
HasseTeknik, duschen är använd efter besiktningen, om än sparsamt då vi har dusch även på övervåningen. Att duschen skulle vara helt oanvändbar var verkligen inget som framfördes under besiktningen även om jag kan förstå hur besiktningsanteckningarna lästa av någon som inte var på plats tyder på det. Jag är inte ute efter att begå försäkringsbedrägeri eller "lura övriga försäkringstagare på pengar", jag ställde bara frågan eftersom vi inte var säkra på svaret, helt enkelt för att vi är för dåligt insatta i vad som är en försäkringsskada.
 
Hej, jag hade i din situation kontaktat försäkringsbolaget, även om du troligtvis får bekosta renoveringen själv kan du få hjälp med delar om skadan orsakat skador i angränsande delar av fastigheten.

Du belastar inga andra som betalar premier till försäkringsbolag, det är din rättighet att söka hjälp, men troligtvis får du avslag.
Korrigerad elräkning kan vara berättigad vid torkning av plattan.

Mvh P-A
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Efter att ytskiktet tagits bort, torkad platta, behövs golvet bilas upp, nya rör samt brunn, vattenrören kan gjutas upp på en klack så de inte kommer genom golvet, ny vägg för att dra ut rör genom väggen, sätt in en kabin om ni vill ha duschmöjlighet, plastmatta eller våtrumsskivor, det kostar inte mycket att återställa om man gör de flesta momenten själv.
Hör av dig om det tekniska för utformning av godkänt våtrum vid eget arbete, det tar tid men det är lätt att själv göra det fackmannamässigt. Det behöver inte kosta multum om man är händig.

Mvh P-A
 
Jag menade bara att om det står " otätheter ..... även i dusch" , så ska den ju inte användas ens en enda gång, då det ju innebär stor risk för att få vatten på fel sida om tätskiktet. Jämför gärna med bilens varningslampa "Inget oljetryck - stäng omedelbart av motorn och kontakta verkstad". Om man i det fallet kör vidare, så lär ju inga garantier eller försäkringar gälla.
 
HasseTeknik skrev:
Jag menade bara att om det står " otätheter ..... även i dusch" , så ska den ju inte användas ens en enda gång, då det ju innebär stor risk för att få vatten på fel sida om tätskiktet. Jämför gärna med bilens varningslampa "Inget oljetryck - stäng omedelbart av motorn och kontakta verkstad". Om man i det fallet kör vidare, så lär ju inga garantier eller försäkringar gälla.
Om man skall gå till ytterligheter, larmar oljetrycklampa och föraren kör vidare, får panik över att inte veta vad som menas med larmet, kör i diket, totalkvaddar bilen, då går det på försäkringen, förutsatt att man inte enbart har en trafikförsäkrad bil.

Så om ts varit ovarsam, använt duschen trots besiktningsprotokollet, pga tex. oförstånd, skadan orsakar ett elfel, huset brinner ner, då täcker försäkringen.

Men det är ytterligheter, finns merförsäkring kan den träda in under vissa omständigheter.
Men i detta fall tror jag att ts kan bli utan hjälp, vet inte säkert, bara en gissning.
 
I det här fallet ska vi nog snarare jämföra med att bilen rostar sönder, det täcks inte av försäkringen.
 
En tvåa på bilbesiktning kan orsaka annan skada på fordonet, då gäller försäkringen igen...
Men inte vid rost, helt rätt!
(sorry, låg nivå på den, men mera likt tycker jag)
Mvh P-A
 
Slutsats : Kontakta försäkringsbolaget, men visa gärna upp besiktningsprotokollet för dem. Räkna med ingen eller sparsamt med kompensation från försäkringsbolaget.
 
Har ni duschat direkt på golvet i 2år efter att besiktningsmannen gav hans anmärkningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.