Byggahus.se
Nu är det mesta av vår ekparkett lagd. Dags att sätta fast trösklarna (i ek). Vad har ni använt använt till det? Lite dum fråga men sambon och jag har lite olika åsikter och det vore kul att höra hur ni gjort!?
 
Naturligtvis nedsänkta/kullriga mässingsskruv - kalassnyggt till eken :D
 
ByggaNytt skrev:
Naturligtvis nedsänkta/kullriga mässingsskruv - kalassnyggt till eken :D
Absolut, finns inget annat val :D

Kanske en petitess i sammanhanget men jag är av den åsikten att det SKALL vara spårskruv!! De mässingsskruv som man kan köpa i fempack i små påsar på byggmarknaderna är oftast med Pozidriv Kryssspår, något som kan se välsigt "udda" ut mot den vackra eken.

Kanske bara jag som är petig ::) men skulla aldrig dra något annat än klassisk kullerförsänkt mässingsskruv med spår.

Om man ska ha tröskel över huvud taget ;)

/AB
 
Hej,
Jag håller med ang. skruven.

// Fia
 
Håller med om skruvvalet. Men tänk på att mässing är mjukt så var noga med att förborra, försänka och gärna dra i en vanlig skruv om du är riktigt "petig" innan du avslutar med mässingskruven så att du inte får fula spårkanter.
 
Jag gillar inte synliga skruv i trösklar... Här körs de med försönkt rostfri skruv sen plugg ovanpå... De gillar jag bäst..
 
Tänk också på att inte dra skruven i botten. Spåret ska vara parallellt med träets ådring!
 
Alla (nästan) verkar vara inne på skruv så jag får väl ge ett alternativ - limma (PL400 kanske)

Eller låt de ligga löst (!), är det god kvalitet på prylarna brukar tröskeln precis lagom nypa åt kring karmprofilen.
 
  • Gilla
Sanna&Adam och 1 till
  • Laddar…
Jo, limma går ju också! Använd gärna ett par klickar silikon så går det att demontera också utifall....
Speciellt bra när man inte vet var golvvärmeslingorna går :-?

Sen går det ju alltid att "limma" och försänka/limma väldigt korta (avklippta) kullriga mässingsskruv bara för den "rätta" looken ;)
 
;D"Glöm inte att inhandla Häxans mässing puts" ;D

Eller så skruvar du bara dit dom och tittar uppåt! :cool:
 
  • Gilla
110grader
  • Laddar…
Synlig skriv tycker jag är onödigt - det ser ut som en efterhandsmontering. Jag har limmat mina trösklar för att slippa skruv synlig. Använder en takstötta som jag sätter i överkarmen och pressar ner tills det torkat. Blir kanon. Om jag nån dag och av nån anledning vill ta bort dom så köper jag nya.
 
Monterad in en ektröskel förra året i en "dörr öppning" på 1,6 meter. Jag vald att dra tröskeln med kraftiga stjärnskruv i försänkta hål, sedan pluggade jag hålen. Mycket snyggt tycker jag ;)
 
  • Gilla
trumlund
  • Laddar…
PL400.. :)
 
Var nyligen och köpte några meter tunn ektröskel
http://www.duri.se/Privat.main?link=index_privat.jsp&nav=false&lang=sv_SE
Den är lackad och klar.
Jag tänker limma tröskeln. Vad ska jag tänka på vid limning?
Ska tröskeln in under dörrposten eller så att säga bara ligga mellan posterna?

Är det PL400 som gäller?
Räcker två hinkar fyllda med sand som tyngd under tiden det torkar?

/A
 
Om tröskeln täcker en springa i parketten, för att denna skall kunna röra sig skall du bara limma fast i ena parketten.
Jag sågade till ett par remsor, ca 40mm breda i MDF, något högre än avståndet mellan tröskel och dörhhålets ovansida och använde dem för att pressa. Skydda dörrhål och tröskel med en pappbit bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.