3 023 lukukertaa ·
17 vastausta
3k lukukertaa
17 vastausta
Yleiset saumat kipsikatossa, miten ratkaista?
Sivu 1 / 2
Hei!
Olen asentanut kipsilevyjä seinille ja kattoon 50 neliömetrin uudisrakenteisessa autotallissa.
Mutta luettuani asiasta tarkemmin (liian myöhään) tajusin nyt, että kattoon asennettujen kipsilevyjen lyhyet saumat pitäisi siirtää ja mieluiten lisätä tuet. Valitettavasti en ole siirtänyt tai lisännyt tukia, koska kolmen kipsilevyn pituus juuri mahtui. En ajatellut lainkaan saumojen siirtämistä.
Ovikiskot on jo asennettu, joten levyjen vaihtaminen ja saumojen siirtäminen ei ole mahdollista. Tukien asentaminen voisi olla mahdollista, jos siitä olisi apua. Ainakin niiden kipsilevyjen osalta, joissa ei ole ovia.
Koska kyseessä on uudisrakenteinen autotalli, voin tehdä hieman ylimääräistä työtä, jotta välttyisin halkeamilta katossa. Kuinka ratkaisen tämän parhaiten? Olen jo ostanut paperinauhat ja Flügger 380 märkätilaliiman. Jos suosittelette toista liimaa, voin vaihtaa.
Kiitos etukäteen!
Olen asentanut kipsilevyjä seinille ja kattoon 50 neliömetrin uudisrakenteisessa autotallissa.
Mutta luettuani asiasta tarkemmin (liian myöhään) tajusin nyt, että kattoon asennettujen kipsilevyjen lyhyet saumat pitäisi siirtää ja mieluiten lisätä tuet. Valitettavasti en ole siirtänyt tai lisännyt tukia, koska kolmen kipsilevyn pituus juuri mahtui. En ajatellut lainkaan saumojen siirtämistä.
Ovikiskot on jo asennettu, joten levyjen vaihtaminen ja saumojen siirtäminen ei ole mahdollista. Tukien asentaminen voisi olla mahdollista, jos siitä olisi apua. Ainakin niiden kipsilevyjen osalta, joissa ei ole ovia.
Koska kyseessä on uudisrakenteinen autotalli, voin tehdä hieman ylimääräistä työtä, jotta välttyisin halkeamilta katossa. Kuinka ratkaisen tämän parhaiten? Olen jo ostanut paperinauhat ja Flügger 380 märkätilaliiman. Jos suosittelette toista liimaa, voin vaihtaa.
Kiitos etukäteen!
Kyllä, se on "virhe", mutta levyt eivät putoa, ja jos voit sietää sitä, että niihin saattaa tulla halkeamia, jättäisin sen siihen. Tasoitteella, maalaa.
Mutta etkö ole ruuvannut lyhytsaumoihin?S scrn sanoi:Hei!
Olen asentanut kipsilevyt seiniin ja kattoon uuteen 50 neliön autotalliin.
Mutta luettuani (liian myöhään) tajusin, että katon lyhytsaumat tulisi siirtää toisiinsa nähden ja mielellään tukea lyhyesti.
Valitettavasti en ole siirtänyt tai lyhentänyt niitä. Sain juuri mahtumaan 3 kipsilevyä pituussuunnassa, joten en ajatellut saumoja siirtää.
Kattoluukut on asennettu, joten levyjä ei voi vaihtaa eikä saumoja siirtää. Lyhyiden tukipuiden asentaminen voisi olla mahdollista, jos siitä on apua. Ainakin niihin levyihin, joissa ei ole portteja asennettu.
Koska kyseessä on uusi autotalli, voin tehdä hieman ylimääräistä, jotta en riskeerai halkeamia katossa. Miten parhaiten ratkaisen asian? Olen jo ostanut paperinauhoja ja Flügger 380 märkätilaliimaa. Suositteletteko muuta liimaa, niin vaihdan.
Kiitos etukäteen!
Jos et ole, niin mikään ei pelasta sitä, paitsi purkamalla ja varmistamalla, että siellä on harva johon ruuvata..
Lyhytsaumat on vain ruuvattu ristikoolaukseen, eli cc 300mm välein.
"Generaalisaumarivissä" voin irrottaa levyt ja asentaa lyhyet tukipuut, joten kuulostaa siltä, että minun pitäisi tehdä niin.
En jaksa levittää microlitia koko kattoon.
Kuinka paksu on microlit? Onko mahdollista asettaa vain rullan leveys generaalisarjan päälle ja sitten tasoittaa molemmilla puolilla?
"Generaalisaumarivissä" voin irrottaa levyt ja asentaa lyhyet tukipuut, joten kuulostaa siltä, että minun pitäisi tehdä niin.
En jaksa levittää microlitia koko kattoon.
Kuinka paksu on microlit? Onko mahdollista asettaa vain rullan leveys generaalisarjan päälle ja sitten tasoittaa molemmilla puolilla?
Hanki lyhyiden päätyjen liitoskohtiin saatavilla olevat peltilistat, asenna ylhäältä päin, ruuvaa alapuolelta peltiin. Ehkä tarvitset liitoskohdan leveyden lisäämistä, jos levyt ovat tiukasti toisiaan vasten, mutta sen teet helposti monitoimikoneella.
Nyt olen nukkunut asian päällä ja rauhoittunut vähän
En aio tehdä mitään ylimääräistä, jos se hajoaa, niin hajoaa!
Mutta tarvitsen apua, kuinka parhaiten tasoitan ja kiinnitän nauhan. Kuten sanottu, aion liimata paperinauhat märkätilaliimalla.
Onko parasta tasoittaa ennen nauhan liimaamista, vai pitäisikö liimata suoraan kipsiin sekä pituus- että lyhytsaumoissa? Tarvitseeko lyhyillä sivuilla viistää jotain?
Mutta tarvitsen apua, kuinka parhaiten tasoitan ja kiinnitän nauhan. Kuten sanottu, aion liimata paperinauhat märkätilaliimalla.
Onko parasta tasoittaa ennen nauhan liimaamista, vai pitäisikö liimata suoraan kipsiin sekä pituus- että lyhytsaumoissa? Tarvitseeko lyhyillä sivuilla viistää jotain?
Jos olet viistänyt kipsilevyn, niin sinun tarvitsee täyttää se tasaiseksi tasoitteella ennen kuin liimaat paperinauhan.S scrn sanoi:Nyt olen nukkunut asian päälle ja rauhoittunut hiemanEn aio tehdä mitään ylimääräistä, jos se ratkeaa, niin sitten ratkeaa!
Mutta tarvitsen apua siinä, miten parhaiten tasoitan ja laitan nauhan. Kuten sanottu, aion liimata paperinauhat märkätilaliimalla.
Onko parasta tasoittaa ennen kuin liimaa nauhan, vai pitäisikö liimata suoraan kipsilevylle sekä pitkillä että lyhyillä saumoilla? Tarvitseeko siinä tapauksessa viistää jotain lyhyiltä sivuilta?