12 989 lukukertaa ·
14 vastausta
13k lukukertaa
14 vastausta
Voiko ohuen betonikerroksen laittaa suoraan tiililattialle
Minulla on vanha talo, jossa kellarissa on betonilattiat 4:ssä huoneessa 6:sta, mutta 2:ssa niistä ei ole, vaan siellä on tiilet suoraan maassa. Kellarissa ei ole seisomakorkeutta ja sitä käytetään pääosin varastona ja mahdollisesti pienenä karkeana työpajana, jossa työskennellään istuen. Koska tiililattia on vaikea siivota, haluaisin betonin myös sinne.
Voinko laittaa ohuen kerroksen, noin 10 mm kivien päälle, vai mikä on ohuin mahdollinen paksuus?
Ajattelin ennen valua imuroida kaikkien kivien välistä, jotta betoni valuisi muutaman senttimetrin niiden väliin ja kiinnittäisi ne hieman paremmin. Onko se hyvä idea?
Vai eikö valaminen tiilten päälle ehkä toimi ollenkaan?
Voinko laittaa ohuen kerroksen, noin 10 mm kivien päälle, vai mikä on ohuin mahdollinen paksuus?
Ajattelin ennen valua imuroida kaikkien kivien välistä, jotta betoni valuisi muutaman senttimetrin niiden väliin ja kiinnittäisi ne hieman paremmin. Onko se hyvä idea?
Vai eikö valaminen tiilten päälle ehkä toimi ollenkaan?
Ensin on varmistettava, että tiilet on kiinnitetty lattiaan eikä ne ole irrallaan! Jos ne ovat irrallaan, et koskaan saa kestävää betonilattiaa niin ohuella levyllä. Sen sijaan on parempi poistaa tiilet ja valaa levy harjateräksellä.
Tämä ei ole minun erikoisalani, mutta eikö tasoitemassa olisi oikea tuote siihen, mitä etsit? Eli se, mitä usein kutsumme itsestään siliäväksi tasoitteeksi. Katso valmistajien tuotesivut ja lue, toimiiko se tiilellä. Sen pitäisi toimia, tunnen spontaanisti.
Ei ongelmaa niin kauan kuin alusta pysyy kiinni, mutta kuten sanottu, sinun tulee käyttää tasoitemassaa, ei betonia. Mielellään yhdessä ohuen raudoitusverkon kanssa. Ja tärkeää on, että se on imuroitu ja pohjustettu ennen tasoittamista.
Jäsen
· Blekinge
· 11 704 viestiä
Jatkokysymys: jos on tasoitemassa (flytspackel), onko se tarpeeksi kova kävellä vai voiko pintaa suojata jollakin?
Kivet ovat irtonaisia siinä mielessä, että ne eivät ole "liimattuina" minkään alla olevan aineen kanssa. Ne makaavat vanhalla järvipohjan hiekalla, missä ne ovat luultavasti olleet noin 100 vuotta. Kaikki kivet paitsi pari kappaletta makaavat tukevasti hiekalla.
Yksi jo tehdyistä lattioista on paljon sileämpi ja "tiheämpi" pinnaltaan kuin kaksi muuta. Epäilen, että siinä on käytetty jotain tasoitelattiamateriaalia.
Olisin mielelläni levittänyt hieman sitä aineistoa myös muille sementtilattioille saadakseni yhtä hienon pinnan niillekin, jos budjetti sen sallii, mutta tiililattiat ovat etusijalla.
Ja jos nyt 10mm "irtonaisella" tiilellä on liian ohut laatta, kuinka paksu sen pitäisi silloin olla?
Yksi jo tehdyistä lattioista on paljon sileämpi ja "tiheämpi" pinnaltaan kuin kaksi muuta. Epäilen, että siinä on käytetty jotain tasoitelattiamateriaalia.
Olisin mielelläni levittänyt hieman sitä aineistoa myös muille sementtilattioille saadakseni yhtä hienon pinnan niillekin, jos budjetti sen sallii, mutta tiililattiat ovat etusijalla.
Ja jos nyt 10mm "irtonaisella" tiilellä on liian ohut laatta, kuinka paksu sen pitäisi silloin olla?
Suurin huone on noin 4,5 x 4,5 m.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 2 702 viestiä
Miksi ei poistaa tiiliä ja valaa sekä raudoittaa koko lattia?
Totta kai se on näin, mutta tässä tapauksessa kyseessä on varasto ilman suurempaa kulutusta, joten olen täysin varma, että se toimii, käytännössä riippumatta laastin tyypistä, edellyttäen, että alusta on vakaa!Stefan N sanoi:
En pelkäisi tasoittaa 10 mm kuituvahvistetulla laastilla lattiallasi.C cwallentin sanoi:Kivet ovat löysiä siinä mielessä, että ne eivät ole "liimattuja" mihinkään alla. Ne makaavat vanhalla järvenpohjan hiekalla, missä ne ovat luultavasti olleet jo noin 100 vuotta. Kaikki kivet paitsi pari ovat tukevasti hiekalla.
Yksi jo tehdyistä lattioista on paljon sileämpi ja "tiiviimpi" kuin kaksi muuta. Epäilen, että siinä on käytetty jotain tasoiteaineita.
Haluaisin mielelläni laittaa samaa myös muille betonilattioille saadakseni saman kauniin pinnan, jos budjetti sen sallii, mutta tiililattiat ovat etusijalla.
Ja jos nyt 10 mm "löysälle" tiilelle on liian ohut laatta, kuinka paksun sen pitäisi siinä tapauksessa olla?
Jos se ei ole täysin kova, voi tulla ohuita halkeamia, mutta se ei minua haittaisi.
Pidän megaplasta, https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
Näin kuiva pinta näyttää, meillä oli se niin monta viikkoa ilman ongelmia ennen kuin laitoimme lattiamme.

Tällä hetkellä minulla on noin 5 mm "halkeamia" jokaisen tiilen ympärillä, joten jokin pieni halkeama on parempi kuin nykytila 
Jos haluaa poistaa kivet, valaa ja raudoittaa, tarvitaan aivan erilainen logistiikka sen ympärille.
Ja jos kerran alkaa suuremmilla toimenpiteillä, joutuu kysymysten äärelle kuten.
Jos nyt poistan tiilet, enkö sitten kaivaisi hieman niin, että saan seisomakorkeuden.
Ja jos teen sen 3:sta 6:sta huoneesta, täytynee minun tehdä se lopuissakin.
Ja jos olen ottanut sen kustannuksen ja minulla on seisomakorkeus, pitäisi kellaria ehkä käyttää johonkin muuhun kuin pelkkään säilytykseen.
Silloin pitäisi ehkä tehdä uusi salaojitus ja ....
Ja sitten ollaan pian suuren summan äärellä
Jos haluaa poistaa kivet, valaa ja raudoittaa, tarvitaan aivan erilainen logistiikka sen ympärille.
Ja jos kerran alkaa suuremmilla toimenpiteillä, joutuu kysymysten äärelle kuten.
Jos nyt poistan tiilet, enkö sitten kaivaisi hieman niin, että saan seisomakorkeuden.
Ja jos teen sen 3:sta 6:sta huoneesta, täytynee minun tehdä se lopuissakin.
Ja jos olen ottanut sen kustannuksen ja minulla on seisomakorkeus, pitäisi kellaria ehkä käyttää johonkin muuhun kuin pelkkään säilytykseen.
Silloin pitäisi ehkä tehdä uusi salaojitus ja ....
Ja sitten ollaan pian suuren summan äärellä
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 2 702 viestiä
Mutta paljon käyttökelpoisempaa tilaaC cwallentin sanoi:Tällä hetkellä minulla on noin 5 mm "halkeamia" jokaisen tiilen ympärillä, joten joku pieni halkeama on parempi kuin mitä se on
Jos aikoo poistaa kiven, valaa ja raudoittaa, tarvitaan ihan toisenlainen logistiikka koko hommaan.
Ja jos kerran alkaa isommilla toimenpiteillä, joutuu kysymään kysymyksiä kuten.
Jos nyt poistan tiilen, eikö pitäisi sitten vähän kaivaa, jotta saisin seisomakorkeutta.
Ja jos teen sen 3:ssä huoneessa 6:sta, niin täytyyhän se tehdä myös muissa.
Ja jos sitten olen maksanut sen kustannuksen ja minulla on seisomakorkeus, ehkä kellaria pitäisi käyttää johonkin muuhun kuin vain säilytykseen.
Sitten ehkä pitäisi tehdä uusi salaojitus ja .....
Kohta onkin kasassa paljon nollia![]()
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Kan man "skala av" tunt lager betong från grundplatta?
Grund & Markarbeten -
Voiko kivikkolattialle laittaa ohuen kerroksen betonia?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Ohutkerroksisen korjausbetonin levitys portaisiin?
Levittää uusi ohut kerros rappausta
Lägga Ett tunt lager flytspackel på gammalt golv?
Golv