Aion ostaa melamiinista hyllytasoja - mielestäni olen kuullut, että niitä voi olla vaikea sahata, jos haluaa siistit reunat. Aion sahata niitä pienempiin palasiin.

Tarvitaanko erityistä sahanterää tai tekniikkaa saadaksesi siistejä sahauksia?

Vai riittääkö rakennustavaratalon sirkkeli ilman, että reunat rispaantuvat?

JanneSjo sanoi:
Aion ostaa hyllytasoja melamiinissa - olen kuullut, että niitä voi olla vaikea sahata, jos haluaa siistit reunat. Aion sahata ne pienemmiksi paloiksi.

Tarvitaanko erityistä sahanterää tai tekniikkaa saadakseen siistit sahausleikkauspinnat?

Vai riittääkö rautakaupan sahaus ilman rosoisia reunoja?
Teippaa siihen kohtaan, johon teet leikkauksen aikaisemmin, niin se yleensä onnistuu hyvin. Paina teippi kunnolla kiinni.

ok maalarinteippi då ?

Mikael_L
Luulen, että on hyvä idea (paitsi teippi) ensin sahata viilto, jossa pyörösahan terä menee vain noin millimetrin levyyn, ja seuraava viilto koko levyn läpi.

Tämä edellyttää tietenkin, että käytetään kiskoa tai sahataan pitkin lankkua, suoraa mittaa tai vastaavaa.

Jos sinulla on mahdollisuus, suosittelen, että teet testisahan lahjoitettavissa olevaan osaan.

Moi, jos et jo ole ostanut niitä, monet rakennuskaupat tarjoavat niiden leikkaamista sopuhintaan.

Vain se puoli, joka on ylöspäin, vaurioituu hieman, jos sahaa itse sirkkelillä. En yleensä itse teippaa mitään.

ei, en ole ostanut niitä

ihmettelen, voiko niitä leikata rakennusliikkeessä - vai halkeavatko ne ja vaativat hienompia työkaluja

jos leikkaan itse, käytän pistosahaa

Jos rakentajakauppiaalla on oikeat välineet (hiljajyrsinsaha) ja hän tietää mitä tekee, voit odottaa erinomaista lopputulosta. Jos hän ei tiedä mitä tekee, tulos on todennäköisesti melko hyvä kuitenkin, mutta ei täydellinen (ainakaan toisella puolella). Unohda pistosaha...

Onnistut hyvin sahaamaan melamiinia omatoimisesti erinomaisin tuloksin. Kuten Mikael_L kirjoittaa, tarvitset siihen tavalliseen tapaan oikeat välineet. Puhuimme siitä vähän tässä keskustelussa: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html

Mikael_L
bygga_bo sanoi:
Onnistuu sahata melamiinia itse erinomaisin tuloksin. Kuten Mikael_L kirjoittaa, tarvitaan tavanomaisesti oikeat välineet. Keskustelimme tästä vähän tässä ketjussa: [linkki]
Aivan oikein, lukiessani ketjua huomaan unohtaneeni mainita, että saha tulisi vetää taaksepäin mm-syvässä viillossa.

Mikael_L sanoi:
Luulen, että on hyvä idea (teipin lisäksi) ensin sahata viilto vastakkaiseen suuntaan, jossa pyörösahan terä menee vain noin millimetrin syvyyteen levyssä, ja seuraava viilto koko levyn läpi.

Tämä tietenkin edellyttää, että ohjaa kiskolla tai laudan, suoran reunan tai vastaavan avulla.
Siten se olisi siis pitänyt sanoa.:o

Olen kokeillut menetelmää kahdessa kapeassa, 30 cm, hyllylevyssä. Silloin ohjasin sahaa lautaa tai jotain levyä vasten, jonka kiinnitin puristimilla.

Mitä tahansa paitsi pistosaha. Mieluummin hyvä käsisaha.

ok kiitos varoituksesta pistosahasta (minulla on hyvä sininen bosch joten käytän sitä siihen, mihin se toimii)

minulla on huono sirkkeli mutta uudella terällä se saattaa toimia.

jos sahaan itse, aion kokeilla neuvoanne - ostan varmaan lyhyen levyn ensin testattavaksi

akhagen sanoi:
Mitä tahansa paitsi kuviosaha. Mieluummin hyvä pokasaha.
Kuviosahalla voi mennä yhtä hyvin, paitsi että on suurempi riski sahata vinoon.

raveper sanoi:
Sahan terällä sekin toimii, mutta on suurempi riski sahata vinoon.
Joo, mutta kuka haluaa vinoja hyllylevyjä? ;) Mutta jos ei ole niin korkeat vaatimukset, niin olen samaa mieltä kanssasi...

On mahdollista saada hyvä leikkaus toiselle puolelle sahan terällä (kumpi puoli riippuu terän tyypistä). Jos haluaa sirpaleettomat leikkaukset molemmille puolille, pitää alkaa kikkailla "sacrifice boards" -levyillä ja silloin se yhtäkkiä alkaa olla työlästä...

ok jos kyse on suorasta sahaamisesta, olen harjoitellut jonkin verran käsivaraisesti pitkittäin/halkomalla 2,5 metrin parketin paloja - joten voin sahata melko suoraan lehtisahallani - voin myös sahata laudaa pitkin.

ajattelin käyttää väggskena hyllyn kiinnittämiseen - käännettynä väärinpäin ja vaakasuoraan niin, että melamiinilevy liukuu "u-uraan" - silloin väggskena peittää mahdolliset vinoon sahatut kohdat ja myös pienet vauriot sahausviillossa.

Mikael_L
JanneSjo sanoi:
mietin seinäkiskon käyttämistä hyllyn ripustamiseen - käännettynä väärinpäin ja vaakasuoraan niin, että melamiini levy liukuu "u-raitaan" - sitten seinäkisko peittää mahdollisesti vinoja leikkauksia ja myös pieniä vaurioita sahausviivassa
OK, sitten sinulla ei ole niin suuria vaatimuksia ulkonäölle tai designille ainakaan. Sitten voit hyvin teipata molemmat puolet ja sahata pistosahalla, ohjattuna laudan avulla, varovasti ja ilman heilumista.

Muuten en koskaan miettisi melamiinilevyn sahaamista pistosahalla, reunalista esim. ei voisi koskaan istua hyvin sen jälkeen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.