Rakennan kylpyhuonetta kellariin. Aion porata auki ja vaihtaa kaikki viemärit huoneessa, sitten ajattelin, että voisi porata aukon ja upottaa kylpyammeen lattiaan. Onko mahdollista poistaa koko laatta ja kaivaa reikä vaarantamatta talon kantavuutta?

Ajattelin upottaa kylpyammeen aivan ulkoseinän viereen.

Viimeksi muokattu:
Jos aiot kaivaa koko altaan maahan, viemäri päätyy melko syvälle...

Pitäisi mennä aivan hyvin, jos varmistat ulkoseinän yhtä syvälle kuin kaivat alas ammeesi, sekä huolehdit viemäristä jollakin fiksulla tavalla, onhan olemassa pumppuja, jotka voivat pumpata sen "oikealle tasolle" jos satut tulemaan viemärin alapuolelle.

Tunnen muutamia tuttavia, joilla on pieni allas kaivettuna heidän kellariinsa, joten se toimii varmasti aivan hyvin ammeenkin kanssa, varmista vain, että ulkoseinä saa tarvittavan lisätuen.

On olemassa joku projektiblogi (en muista linkkiä), jossa kuvaillaan, kuinka he kaivavat kellarin ja vahvistavat ulko-/sisäseinät kellarissa. Mutta periaatteessa he kaivavat noin metrin levyisen osan ulkoseinän alle ja sitten koristelevat sen niin, että voivat valaa uuden seinän olemassa olevan alle, ja tekevät tämän ympäri koko seinän, vain siten, että he eivät tee sitä järjestyksessä vaan hyppivät eri seinien välillä, jotteivät vaaranna taloa.

Viimeksi muokattu:
Kiitos paljon, se auttoi minua etenemään suunnitelmissani.

Tätä haluaisin kuulla vähän enemmän. Haluan kaivaa kellariin mutta eri syistä. Tuleva elokuva-huone hyötyisi parista kuutiometrin kokoisesta tilasta täysin lattiatason alapuolella.

Lattian kaivaminen 30-50 senttimetriä syväksi ei ole mielestäni ongelma, sen olen jo tehnyt talon puolikkaassa. Nyt kyse on mahdollisesti siitä, että kaivetaan paljon syvemmälle ja sitten valetaan uusi lattia syvennettyyn tilaan.

Luulen, että vaarana on saada ongelmia salaojituksen kanssa. Tämä reikä tulee olemaan matalin piste ja sijaitsee kaukana talon salaojituksesta. Kohtuulliselta vaikuttaa, että tänne kerääntyy vettä ja se ei ole lainkaan hyvä asia.

• Tykkään
byggjutta
  • Laddar…
on samanlaisia ajatuksia.
aion rakentaa kylpylää noin 70 cm alas ja laskea loput autotallin lattiasta 30 cm, jotta saadaan hieman tilaa huoneeseen....
täytyy kuitenkin kaivaa koko viemäri talon läpi 30 cm syvemmälle, koska autotalli on laajennus ilman kaivoa tai viemäriä..
mietin, pitäisikö valaa pieni nelikulmainen alue noin 3x3 dm syvä 1 dm ja asentaa salaojapumppu siihen.
olen kuitenkin hieman epävarma siitä, pitäisikö minun laittaa kumia kylpyammeen alle vai ei. olisi hyvä saada hieman tuuletusta laatan läpi. en myöskään tiedä, missä huleveden taso on, joten täytyy nähdä, meneekö se oikein...

Mitä tulee kotiteatteriin: ota selvää, miten he tekivät Filmstadenin kanssa Karlstadissa, koko se kellari on reilusti pohjaveden pinnan alapuolella, jonkinlaisessa altaassa, joka on kiinnitetty kallioon jotenkin. Tietenkin se liikkuu vähän, joten vanhan talon ja uuden talon välisessä tilassa, evakuointireiteillä, joista lähdetään elokuvateatterista, on tietysti suuria halkeamia seinissä, mutta se toimii.

Ei aavistustakaan miten he ratkaisi viemäröinnin, pumpuilla luulisin?

Hieman kuriositeettia vaan MathiasS:n viestiin liittyen.

Jos rakennetaan uutta, ei tietenkään ole ongelmaa ratkaista tätä. Sehän on vain kaivaa salaoja hieman syvemmälle alusta alkaen. Nyt oletan, että tilanne kaikille langassa on hieman erilainen, riippumatta siitä, onko kyseessä kylpyamme tai bassokotelot, jotka pitää kaivaa. Talo seisoo siellä. Salaojitus on asetetulla tasolla.

Voidaan tietenkin tehdä niin, että laitetaan uusi salaoja siihen osaan kellaria, jossa joka tapauksessa aiotaan kaivaa, yhdistetään se pumppukaivoon ja pumpataan pois mahdollinen vesi.

Kysymys on kuitenkin, onko se tarpeellista?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.