Hei,

Aion avata seinän olohuoneen ja keittiön väliltä, mutta yhdistys vaatii kirjallisen todistuksen/lausunnon asiantuntijalta saadakseen hyväksynnän. Mistä löytää asiantuntija, joka voi antaa todistuksen tai lausunnon, joka ei maksa 5000 kr 2 minuutin työstä (tarkistaa piirustuksen digitaalisesti ja kirjoittaa 2 lausetta)? Tietääkseni "asiantuntijan" ei välttämättä tarvitse olla konstruktööri?

Entinen kollega, joka on työskennellyt konstruktöörinä, on tarkastellut välipohjan K-piirustuksia ja pystyi 15 sekunnissa varmasti sanomaan, että seinä ei ole kantava, mutta minulla ei ole häneltä kirjallista lausuntoa... Useat naapurit alapuolella ja vieressä, joilla on sama pohjaratkaisu, jota samat K-piirustukset koskevat, ovat purkaneet tämän seinän, mutta hallituksella ei ole mitään dokumenttia, jota voitaisiin käyttää perustana hyväksynnän antamiseksi minulle...

Seinä koostuu 5-7 cm paksuista 25 x 50 cm kuonatiilistä, eli ne eivät paina enempää kuin pahvilaatikko, ja sitten kummallakin puolella on 1-2 cm rappaus. Se on noin 70 cm, joka avataan yhdelle puolelle ja 30 cm toiselle puolelle.

Olen aloittanut työt jo poistamalla ovenkarmin ja rappauksen, mutta odotan hyväksyntää ennen kuonatiilien purkamisen aloittamista...

Onko teillä vinkkejä, mistä voisin löytää asiantuntijan, joka veloittaa kohtuullisen hinnan?

• Pohjapiirros, joka esittää rakennuksen K-ritningin mukaan. Näyttää kantavia seiniä, huonejakoa ja rakenteellisia yksityiskohtia.
  • Asunnon pohjapiirustus, jossa keltainen laatikko osoittaa asunnon ja nuoli sekä teksti näyttävät seinän, joka on tarkoitus purkaa.
  • Mittarinauha mittaa seinän leveyden, joka on valmistettu ohuehkoista, harmaista kivilevyistä.
  • Rakennerakenteen keskeneräinen purkaminen, jossa näkyy osa slaggilevyseinää, taustalla verhot ja kirjekuoria.
Revi seinä varovasti ja teeskentele kuin mitään ei olisi tapahtunut ja jatka elämääsi kuten tavallisesti.

• Tykkään
  • Haha
Mortsken ja 2 muuta
  • Laddar…
Joka tosissaan uskoo, että tuo seinä on kantava, ansaitsee melkein saada kattoluhistuman päähänsä. Tee kuten @Jonatan79 ehdottaa ja salakuljeta sitten yksi kivi kerrallaan ulos, joka kerta kun menet ulos :)

• Tykkään
  • Haha
Vickevoff ja 2 muuta
  • Laddar…
T
Luulen, että se on kantava...

• Haha
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
B
Muistan, kun kauan sitten laskin tällaista ja päädyin siihen, että pitää käyttää noin 12-15 cm leveitä lecablock ennen kuin niitä voi kuormittaa kunnolla, jos on muurattu noin 2,5 m korkeaksi. Liian ohut muurattu seinä ei yleensä ole kantava.

• Tykkään
Vickevoff
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Revi seinää varovasti ja teeskentele, ettei mitään ole tapahtunut ja jatka elämää normaalisti.
zarkov zarkov sanoi:
Se, joka tosissaan luulee, että tuo seinä on kantava, ansaitsee melkein saada katon romahtamaan päähänsä. Tee kuten @Jonatan79 ehdottaa ja salakuljeta sitten kivi kerrallaan ulos, joka kerta kun menet ulos :)
Ongelma on, että olin tarpeeksi tyhmä kysyäkseni lupaa, joten hallitus saattaa tulla epäluuloiseksi, jos näkevät minut juoksemassa alas portaita 25 x 50 cm:n blokkien kanssa.. :rolleyes: Ehkä minun on murskattava laatat kahvimyllyssä ja salakuljettava ne taskuissani aina kun lähden kiinteistöstä, ehkä mahtuu jopa jotain hehtoa sukkiin!

B BSOD sanoi:
Muistan kun laskin tällaisia juttuja kauan sitten ja tulin siihen lopputulokseen, että pitää päästä noin 12-15 cm leveisiin lecablokkeihin ennen kuin niitä voi kuormittaa kunnolla, jos muuraus on noin 2,5 m korkea. Liian hoikka muurattu seinä ei yleensä ole kantava.
Kyllä, on itsestään selvää, että seinä ei ole kantava, koska se todennäköisesti kaatuisi, jos kompastuisin siihen..

V Vickevoff sanoi:
Ongelma on, että olin tarpeeksi tyhmä kysyäkseni lupaa, oletan että hallitus tulee epäluuloiseksi, jos he näkevät mun juoksevan portaita alas 25 x 50 cm lohkojen kanssa.. :rolleyes: Ehkä voin ajaa iskuslevyt kahvimyllyn läpi ja salakuljettaa taskussa joka kerta kun poistun kiinteistöstä, ehkä jopa saan mahtumaan muutaman hehton sukkiini!

Kyllä, itsestään selvää että seinä ei ole kantava, kun se todennäköisesti kaatuisi, jos kompastuisin siihen..
Ähh, kanna ne vaan ulos. Jos joku kysyy, sano vaan että palaat lausunnon kanssa, joka ehkä katoaa postissa…

Hallitusella ei ole oikeutta vaatia todistusta tai että heidän pitäisi antaa sinulle hyväksyntä ennen kuin teet muutoksen ei-kantavassa seinässä.

• Tykkään
Jonatan79
  • Laddar…
C
1 16386 sanoi:
Hallitus ei ole oikeutettu vaatimaan todistusta tai hyväksyntää ennen kuin teet muutoksen kantamattomaan seinään.
Ei, ainakaan jos sitä ei voida pitää "olennaisena muutoksena asunnossa". Sen sijaan, jos jäsen ehdottomasti haluaa hallituksen hyväksynnän, on kohtuullista, että jäsen voi myös osoittaa, että muutos on "vaaraton", oli se sitten kuinka ilmeinen tahansa.

Joten ei ole yhtään varmaa, että hallitus näkee ongelman siinä, että TS toteuttaa toimenpiteen "omalla vastuullaan" ilman hyväksyntää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.