Jag funderar på att ta ner en innervägg. Ingreppet är tyvärr för kostsamt om väggen visar sig vara bärande. Därför undrar jag om någon redan nu kan svara på om väggen sannolikt är bärande eller inte, innan jag kontaktar en konstruktör för att göra bedömningen.
Jag infogar ritningarna gällande luftbehandlingar, samt ett förtydligande av min bostadsrätt och den väggen jag funderar över(mellan kök och sovrum, markerad i blå).
Vad gäller övriga väggar:
-Samtliga lägenhetsavskiljande väggar är av betong.
-Väggen av intresse är också av betong, vidare skiljer den sig dock ljudmässigt
ifrån övriga betongväggar. V
äggen låter mindre kompakt när jag knackar på den, medan de andra betongväggarna utger ett mer högfrekvent ljud.
-Innerväggar är av gips, även de mot ytterväggarna.
Vidare information:
Ritningarna avser våningar 1,2 och 3 av 5.
Bostadsrätten ifråga ligger på våning 3 av 5.
Fastigheten byggdes 1985.
Takhöjd 235 cm.
Väggen i fråga har två vägguttag på vardera sida, samt en strömbrytare på ena sidan.
Vaikea sanoa sen materiaalin perusteella. Yritä ottaa yhteyttä firmaan, joka on laskenut sen alun perin. K piirustuksessa, (rakennesuunnittelija todennäköisesti)
Oletko kysynyt, tietääkö kukaan hallituksesta tai isännöitsijästä jotain talon rakenteesta ja kantavista seinistä? Ellei muuta, pitäisi olla parempia piirustuksia kuin ilmanvaihtopiirustus.
Kysymykseen ei voi vastata varmasti piirustusaineiston perusteella. Tarvitaan enemmän tietoa rakennustavasta, mieluiten K-piirustus. Jos minun pitää arvata, niin uskon, että se on paikalla valettu kantava betoniseinä.
Sinun täytyy olla piirustus tai tieto siitä, miltä kattotuolit näyttävät. Joissakin kunnissa, mukaan lukien Stockholm, voi useimmat piirustukset saada suoraan verkosta.
Oletko kysynyt, tietääkö joku hallituksesta tai isännöitsijä jotain talon rakenteesta ja kantavista seinistä?
Jos ei muuta, pitäisi olla olemassa parempia piirustuksia kuin ilmanvaihtopiirustus.
Joo, kysyin vara-isännöitsijältämme. Hän liitti nämä piirustukset kommentilla, että tämä oli mitä hän pystyi auttamaan!
Olen tietysti ajatellut soittaa hallitukselle tällä viikolla nähdäkseni, onko heillä mitään vastaväitteitä. Oman vaalitoimikunnan jäsenyyteni perusteella sanoisin kuitenkin, että hallituksella ei ole tätä tietoa.