1 694 lukukertaa ·
8 vastausta
2k lukukertaa
8 vastausta
Vinotuet - kasvihuone
Hei
työstän juuri luonnosta kasvihuoneelle, jonka aiomme rakentaa muutaman kuukauden sisällä.
Ajatuksena on, että siitä tulee noin 3x2,5 metriä, osa laseista mutta myös kiinteitä seinäosia.
Perusta koostuu valettuna sokkelina, jonka jälkeen lecaharkot, jotka rapataan ja puurakenteet sekä seinille että katolle.
MUTTA, kysymykseni, johon olen yrittänyt löytää vastauksen täällä mutta en oikein onnistunut:
miten saan vinotuet kasvihuoneeseen ilman että se näyttää rumalta, voin tietenkin laittaa ne sinne missä on seinäosat, mutta ne eivät ole suurempia kuin noin 100 cm kukin.
Miten tämä on ratkaistu esim. valmismallissa, jossa on vain lasiseinät ympäriinsä?
työstän juuri luonnosta kasvihuoneelle, jonka aiomme rakentaa muutaman kuukauden sisällä.
Ajatuksena on, että siitä tulee noin 3x2,5 metriä, osa laseista mutta myös kiinteitä seinäosia.
Perusta koostuu valettuna sokkelina, jonka jälkeen lecaharkot, jotka rapataan ja puurakenteet sekä seinille että katolle.
MUTTA, kysymykseni, johon olen yrittänyt löytää vastauksen täällä mutta en oikein onnistunut:
miten saan vinotuet kasvihuoneeseen ilman että se näyttää rumalta, voin tietenkin laittaa ne sinne missä on seinäosat, mutta ne eivät ole suurempia kuin noin 100 cm kukin.
Miten tämä on ratkaistu esim. valmismallissa, jossa on vain lasiseinät ympäriinsä?
Se on vähän erilaista, mutta yksinkertaisemmissa kasvihuoneissa metallikehyksellä (alumiini?) olen nähnyt vaijerin, joka kulkee nurkista alas lattiaa kohti, ja sitten lasit/muovilevyt kantavat osan kuormasta.B bergquist sanoi:Hei
olen juuri tekemässä karkeaa luonnosta kasvihuoneelle, jonka aiomme rakentaa muutaman kuukauden sisällä.
Ajatuksena on, että se olisi noin 3x2,5 metriä ja sisältäisi osittain lasia mutta myös kiinteitä seinäosia.
Perustus koostuu valetusta sokkelista, jonka jälkeen lecaharkot rapataan ja rakennetaan puinen runko sekä seinille että katolle.
Mutta, kysymykseni, johon olen yrittänyt löytää vastausta täällä mutta en ole oikein onnistunut:
kuinka saan vinojäykisteet kasvihuoneeseen ilman että se näyttää rumalta, voin tietysti laittaa ne sinne missä on seinäosat mutta ne eivät ole suurempia kuin noin 100 cm kukin.
Kuinka tämä on ratkaistu esimerkiksi, kun on valmiskasvihuone ja ympärillä on vain lasiseinät?
Jossakin puukasvihuoneessa, jonka olen nähnyt kuvassa jossain lehdessä, heillä oli puun vinojäykisteet sisäpuolella pilareiden kiinnitettynä "puoliksi puoliksi" - se näytti hyvältä, koska heillä oli neliömäisiä laseja ja ne noudattivat niiden mittoja.
Jos seinäosat ovat kaikilla puolilla ja ne ovat hieman korkeampia, saattaa riittää, että laitat sinne levymateriaalia, joka jäykistää, jos tila ei ole altis?
Kiitos vastauksesta, se on melko altis sijainti, koska asumme avoimilla pelloilla etelän suuntaan, mutta ei parasta itästä, lännestä tai pohjoisesta.
Pitkillä sivuilla tulee olemaan 2 kpl 50 cm seiniä kummallakin puolella, jotka ovat täyspitkät sisäpaneelin kanssa, voin myös laittaa OSB, jos se auttaa.
Lyhyillä sivuilla ei ole paljon tilaa seinän asettamiseen, mutta kolmio, joka jää ikkunoiden päälle harjalle, tulee verhoiltua paneelilla eikä lasia.
Pitkillä sivuilla tulee olemaan 2 kpl 50 cm seiniä kummallakin puolella, jotka ovat täyspitkät sisäpaneelin kanssa, voin myös laittaa OSB, jos se auttaa.
Lyhyillä sivuilla ei ole paljon tilaa seinän asettamiseen, mutta kolmio, joka jää ikkunoiden päälle harjalle, tulee verhoiltua paneelilla eikä lasia.
Voi ei, kuinka leveä poikkipuu täytyy olla?
Riittäisikö, jos esim tekee seuraavaa
Pitkä sivu:
50 cm seinä, ikkuna, 50 cm seinä, ikkuna, 50 cm seinä, ikkuna, 50 cm seinä = jokaisessa seinässä on poikkipuu
Lyhyt sivu:
50 cm seinä, ikkuna, 50 cm seinä
Riittäisikö, jos esim tekee seuraavaa
Pitkä sivu:
50 cm seinä, ikkuna, 50 cm seinä, ikkuna, 50 cm seinä, ikkuna, 50 cm seinä = jokaisessa seinässä on poikkipuu
Lyhyt sivu:
50 cm seinä, ikkuna, 50 cm seinä
On vaikea sanoa, pitkittäissivuilla saattaa riittää ne seinät, jotka sinulla on, jos sinulla on OSB tai vastaava, joka tukee sivusuunnassa, mutta arvelen, että tarvitaan jotain enemmän lyhyillä puolilla. Jos asetat lyhyen seinäpalan jokaiseen kulmaan, sen pitäisi riittää, ehkä ei edes tarvitse olla 50 cm vaan riittää 40. Kyse on siitä, että saadaan riittävä vastus, jotta se ei kaadu.
Hmm kannattaa kokeilla, vedän yhteen seinän yhtä suureksi kuin pääty ja katson, kuinka paljon voimaa se kestää, kiitos vinkeistä!
Sisäpuolelle tulee Osb ja paneeli, ja sitten vain paneeli ulkopuolelle, jolloin voin laittaa hyllyjä seinille välittämättä siitä, onko jotain mihin kiinnittää, lukuun ottamatta heikkoa paneelia.
Paras sijoitus, kun teimme talon täydellisen remontin, osb kaikkien sisäseinien päälle...
Sisäpuolelle tulee Osb ja paneeli, ja sitten vain paneeli ulkopuolelle, jolloin voin laittaa hyllyjä seinille välittämättä siitä, onko jotain mihin kiinnittää, lukuun ottamatta heikkoa paneelia.
Paras sijoitus, kun teimme talon täydellisen remontin, osb kaikkien sisäseinien päälle...
Kyllä, OSB kipsilevyn/paneelin alla on hyvä juttu - sekä siksi että voi ruuvata kiinni asioita minne haluaa että se lisää vakautta.
Kokeiluseinän rakentamisessa älä unohda, että se voi tuntua vakaalta aluksi, mutta ylhäällä oleva paino (katto ja lumi) sekä tuulikuormat vaikuttavat vakauteen enemmän kuin luulee. Kun se on sitten seisonut jonkin aikaa ja "heilunut" edestakaisin, voi syntyä vähän "väljiä" liitoksia, jotka vaikuttavat lisää. (muuten olen sen kannalla, että tehdään testejä
)
Kokeiluseinän rakentamisessa älä unohda, että se voi tuntua vakaalta aluksi, mutta ylhäällä oleva paino (katto ja lumi) sekä tuulikuormat vaikuttavat vakauteen enemmän kuin luulee. Kun se on sitten seisonut jonkin aikaa ja "heilunut" edestakaisin, voi syntyä vähän "väljiä" liitoksia, jotka vaikuttavat lisää. (muuten olen sen kannalla, että tehdään testejä
Kiitos kaikesta avusta "Testarn", mutta kuten näit toisessa langassa, kunta on pysäyttänyt kasvihuoneemme, sillä he asettivat ranta-alueiden suojelun siihen Damm, jonka annoimme luonnonsuojeluvirastolle luoda kylän pelloille, dammi on tarkoitettu edistämään lintujen elämää.T Testarn sanoi:Kyllä, OSB kipsin/paneelin alla on hyviä aineita - sekä esineiden kiinnittämiseen mihin haluaa että vakauden lisäämiseen.
Testiseinän rakentamisesta, älä unohda, että se voi näyttää vakaalta aluksi, mutta ylhäällä oleva paino (katto ja lumi) sekä tuulikuormat vaikuttavat enemmän kuin uskoisi vakauteen. Kun se on sitten seissyt jonkin aikaa ja "keinunut" vähän edestakaisin, voi syntyä vähän "löysää" liitoksissa, mikä vaikuttaa edelleen. (muuten olen testien kannattaja)
Klikkaa tästä vastataksesi