Olemme pian viimeistelemässä meidän vastarakennettua Onsalavillan-taloa (hieman sisätyötä on vielä jäljellä). Olen huomannut, että ulkopaneeli ei ole viistottu alareunasta; eli ei ole "droppnäsa" / "droppkant".

Kysymykseni on siis, pitäisikö julkisivupuu viistottaa alareunasta vai ei? Mitä mieltä olette? Onko joku saanut huomautuksen tästä tarkastuksissa ja vastaavissa?

::) Tästä oppineet kiistelevät. Yhä useammat valmistajat ovat luopuneet vinoleikkuusta, koska jotkut väittävät, että leikkauksen vaikutus on vähäpätöinen. Nykyään siitä ei myöskään tule huomautusta katsastuksessa.

8) Itse teen vinoleikkauksen, mutta rakennan itselleni omatoimisesti. :D

• Tykkään
Boan
  • Laddar…
Kuten minä näen sen, on tämän osan tärkein asia, että päissä on riittävästi maalia. On todennäköisesti vähemmän tärkeää, onko se viistottu vai ei, ainakin verrattuna siihen, että maalari on tehnyt, mitä hänen pitää.

Immobil sanoi:
::) Siitä viisaat kiistelevät. ...
Minulla oli kaksi vanhaa puuseppää, jotka asensivat julkisivun minun falunpunaiseksi maalattuun taloon. He ovat olleet alalla 60-luvun alusta lähtien.
He sahasivat yllätyksekseni suoria reunoja. Ei siksi, että he säästäisivät aikaa, vaan siksi, että "se kestää pidempään eikä mätäne yhtä nopeasti". ???
Selitys tuli tarkastajalta: Suoraksi sahattu paneeli kastuu vähemmän, koska suurempi vaakasuora pinta-ala kuivuu nopeammin kuin terävä, joka kerää kaiken veden pitkin viivaa. Mädäntyminen tulee näin helpommin itse kärkeen kuin yhden suoraan sahatun paneelin pintaan.
Kaksi "viisasta" sanoi siis samaa asiaa.

Luulen, että on parasta, jos leikkaa paneelin 17 asteen kulmassa, sillä olen tehnyt niin... sitten minulla on kyllästetty öljy, pohjamaali ja kolme kerrosta pintamaalia päissä.....

Mietin, ajattelivatkohan ne viisaat ukot, että kärkeen kerääntynyt vesi näkee auringon (eteläsuunta) ja siksi kuivuu nopeammin, kun taas suoraksi leikattujen puiden vesi on varjossa ja siksi kuivuu hitaammin.....

Hyvä, että kaikki näyttävät olevan samaa mieltä ;-)

Joka tapauksessa, meidän ei ole vino ja tulee siis pysymään sellaisena. Eli suora. Toivottavasti voin palata asiaan seitsemän-kahdeksan vuoden kuluttua raportilla.

Yksi asia, johon olen kiinnittänyt huomiota, kun olemme kuitenkin tällä alueella, on että EI pitäisi kyllästää päätä. Syynä olisi, että kyllästämällä sen luotaisiin tasku puun sisään, missä vesi ei voisi poistua. Mitä mieltä olette siitä ajatuksesta?

Don Tom sanoi:
Toinen asia, jonka olen napannut, kun olemme kerran aiheen parissa, on se, että ALAPÄÄTÄ ei saisi impregnoida. Syy olisi, että kun impregnoi sen, syntyy puun sisään tasku, josta vesi ei voisi poistua. Mitä mieltä olette tästä ajattelutavasta?
Paljon pitää kuulla ennen kuin korvat putoavat.

Ehkä sitten on parasta olla maalaamatta ollenkaan, koska silloinhan tukitaan lautojen toinen puoli....... :-X

Vesi ei kyllä jää korkeaksi impregnoinnin yläpuolelle, jos vesi haluaa ulos, se menee sivulle käsittelemättömälle puolelle.

Olen salaa katsonut isän taloa, ja siellä näkee selvästi, että puu on vaurioitunut siellä, missä hän on huolimattomasti maalannut päät. 80% vedestä tulee sisään alapäiden kautta, joten uskon impregnoimiseen, pohjamaalaamiseen ja peittomaaliin runsaasti.

• Tykkään
Boan
  • Laddar…
Teen myös, ehkä se olisi ollut paikallaan laittaa mukaan hymiö ;-)

MathiasS sanoi:
Mielestäni on parasta leikata paneeli 17 asteen kulmassa, koska niin olen tehnyt..
Oletko tarkistanut 17° referenssiin nähden? Puolen asteen poikkeama voi olla tuhoisa. :P

Johan Gunverth sanoi:
Har du kontrollerat dina 17° mot en referens? En avvikelse på någon halvgrad kan bli förödande. :P

Hela huset är en 17-referens. Allt som är snett är 17 grader för det matchar fönster och överbleck på ett snyggt sätt....

MathiasS sanoi:
Koko talo on 17-viittaus. Kaikki, mikä on vinossa, on 17 astetta, koska se sopii ikkunoiden ja ylälistojen kanssa tyylikkäästi yhteen....
Korjaa sähkösaha...

Olen miettinyt sitä hieman enemmän.

Pintajännitys suoralla pinnalla pitäisi olla huomattavasti suurempi kuin "kärjessä". Eli yhteensä vähemmän vettä kerääntyy kärjelle kuin suoralle pinnalle.

Jos jatkaa Sinun päättelyäsi ja yhdistää sen Sinun aikaisempaan havaintoosi, että 80% vedestä tulee sisään päätypinnan kautta, niin voihan olettaa, että vesi imeytyisi helpommin puuhun, jos altistaa kuidut viistämällä päätypinnan?

Täytyy olla jokin muu syy, kuin pelkästään taloudelliset syyt, miksi talonrakentajat, jotka aikaisemmin ovat viistäneet julkisivua, ovat lopettaneet sen.

Don Tom sanoi:
...Siihen on oltava jokin syy, jokin muu kuin puhtaat taloudelliset syyt, miksi talovalmistajat, jotka aiemmin tekivät viistosahattuja julkisivuja, ovat lopettaneet sen.
Todennäköisin syy on luultavasti huonompi paneelipuu. Nopeakasvuinen ja nopeasti kuivattu.

Minulla on talo vuodelta 1970, jossa paneelin päätypuu (suoraan leikattu) ei ole koskaan maalattu. Vasta nyt on julkisivu alkanut huonontua. Kun vaihdan julkisivun, en varmaankaan huolehdi siitä, onko se viisto tai ei, maalaan päätypuun niin julkisivu kestää varmasti minun aikani...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.