Hei,

keittiön ja kodinhoitohuoneen välillä minulla on taitto-ovi. Haluan poistaa tämän oven ja korvata sen tavallisella sisäovella. Sisäoven asentaminen ei ole ongelma.

Ongelmana on, kun haluan asentaa ovenkarmit. Astianpesukoneen luukku tulee osumaan lähimpään karmiin avatessa. Se on yksinkertaisesti liian tiukka.

Katso liitetyt kuvat.

Vinkkejä kuinka voin ratkaista tämän? :)

• Valkoisen vikattavan oven viereen asennettu astianpesukone, joka on lähellä ovea keittiön ja pesutuvan välillä.
  • Taitto-ovi ja astianpesukone näkyvät vierekkäin, ovi aukeaa astianpesukoneen viereen jättäen vain kapean raon.
Kuinka paksu on seinä? Karmi on varmaan noin 90-95mm syvä. Et voi tasoittaa sitä keittiön seinän kanssa, vaan sen täytyy tasoittua sen kanssa, mitä oven takana on. Ohuin lista, jonka voit ostaa, on 8mm, mutta sen voi tietysti sahata pöytäsahalla noin 3mm paksuksi, jotta se mahtuu.

• Tykkään
ImTheBeast
  • Laddar…
Onhan olemassa kapeampia karmeja kuin 90-92, ne ovat kai noin 68mm (3”), ehkä sellainen sopisi paremmin ja sen voisi asentaa ilman, että pitäisi kasvattaa seinäpaksuutta astianpesukoneen kohdalla.

• Tykkään
ImTheBeast ja 1 muu
  • Laddar…
Kuten sanottu, ohuin karmimalli on 68 mm. Jos seinäsi on esimerkiksi 95, voit asettaa karmin tasan pesutuvan seinän kanssa, jolloin voit kiinnittää keittiön puolen listat oviaukon reunaa vasten sen sijaan, että ne olisivat seinän päällä.

Mutta ottaen huomioon nykyisen oven tyypin, voidaan olettaa, että seinäsi ei ole niin paksu, että tämä olisi vaihtoehto.

Yksi vaihtoehto on tehdä kuten yllä olevassa esimerkissä, mutta antaa karmin ulottua hieman pesutupaan, jolloin ongelma ratkeaa siellä. Voit joko käyttää listoja tai ehkä rakentaa seinää.

Muuten tiiviste ratkaisee paljon. Jätä listat pois ja tiivistä/maalaa kaikki. On kuitenkin riski, että se halkeaa ajan myötä, mutta silloin voit vetää uuden kierroksen tiivistettä. Tai käytä tec7 tiivisteen sijaan. Silloin et todennäköisesti kohtaa halkeamaongelmaa, mutta oven poistaminen voi olla hankalaa sinä päivänä kun se täytyy poistaa ;)

• Tykkään
ImTheBeast
  • Laddar…
A Albans doktor sanoi:
Kuten sanottu, ohuin karmit ovat 68 mm. Jos seinäsi on esimerkiksi 95, asennat karmin pesuhuoneen sisäpuolelle ja listat keittiön puolella voi lyödä ovenaukkoon sen sijaan, että ne olisivat seinän päällä.

Mutta ottaen huomioon nykyisen oven tyypin, voidaan olettaa, ettei seinä ole niin paksu, että tämä olisi vaihtoehto.

Yksi vaihtoehto on tehdä kuten yllä olevassa esimerkissä, mutta karmi tulee osittain pesuhuoneeseen, jolloin ongelma ratkaistaan siellä. Joko listoilla tai rakentamalla seinää mahdollisesti.

Muuten saumaus ratkaisee paljon. Jätä listat pois ja sauma/maalaa kaikki. Riski on kuitenkin, että se murtuu ajan myötä, mutta silloin voi levittää uuden kerroksen saumausmassaa. Tai käytä tec7 saumauksen sijasta. Sitten vältyt todennäköisesti murtumisongelmalta, mutta oven poistaminen voi olla hankalaa sitten kun se täytyy tehdä ;)
I ImTheBeast sanoi:
Hei,

keittiön ja pesuhuoneen välillä minulla on taitto-ovi. Haluan poistaa tämän oven ja korvata sen tavallisella sisäovella. Sisäoven asentaminen ei ole ongelma.

Ongelmaksi näen, kun on aika asentaa ovenkarmi. Astianpesukoneen luukku osuu lähimpään karmiin, kun se avataan. On yksinkertaisesti liian tiukkaa.

Katso liitteenä olevat kuvat.

Vinkkejä, kuinka voin ratkaista tämän? :)
Hei!
Voisit siirtää karmia niin, että se ei ole samalla tasolla keittiön seinän kanssa, vaan hieman sisäänpäin ja lista oven aukon ympärille. Jos karmi työntyy pesuhuoneeseen, pitää se purkaa ja leikata se alas, jotta se on samalla tasolla pesuhuoneen seinän kanssa. Ovi avautuu sitten keittiöön. Siirrä sitä vain niin paljon, että lista mahtuu, muuten ovea ei ehkä voi avata kokonaan.
Ehkä sama kuin muut ovat sanoneet mutta jota en ole ymmärtänyt…🤔

• Tykkään
ImTheBeast
  • Laddar…
Kiitos vinkeistä!
Minulla on nyt jotain, mihin tarttua. Aion tarkistaa, löydänkö oikean oven koon ilman, että tarvitaan reglar kummallakaan puolella. Aion tasata karmit kodinhoitohuoneeseen päin ja keittiön puolelle tulee alennus.
Uskon tähän :)

Törmäsin ongelmaan. Kynnyksessä.
Koska olen ostanut 68 mm ovenkarmin, kynnys ei enää toimi. Osittain, koska laminaattilattia ei mene koko matkaa aiemman kynnyksen alle, mutta sen ratkaisin neljänneskynnyksellä peittämään raon. Mutta uuden kynnyksen kanssa lattia ei todellakaan mene kynnyksen alle, koska se on vain 68 mm syvä.
Voiko löytää syvemmän kynnyksen 68 mm karmi varten????

• Kaksivärinen laatta- ja laminaattilattia oven kynnyksen kohdalla, jossa puu- ja työkalut ongelmakohtana.
I ImTheBeast sanoi:
Törmäsin ongelmaan. Kynnyksen kanssa.
Koska ostin 68mm ovenkarmen, ei kynnys enää toimi. Laminaattilattia ei mene koko matkaa aiemman kynnyksen alle, mutta tämä ratkaistiin neljänneskynnellä peittämään rako. Mutta uuden kynnyksen kanssa lattia ei mene lainkaan kynnyksen alle, koska se on vain 68mm syvä.
Voiko löytää syvemmän kynnyksen 68 mm karmille????
Osta leveämpi ja pidempi kynnys ja sovita se.

• Tykkään
ImTheBeast
  • Laddar…
Osta pala höylättyä tammea, joka peittää raon, ja aseta karmin sen päälle. Saatat joutua lyhentämään karmia hieman.

• Tykkään
Dr Benz ja 1 muu
  • Laddar…
S Stensson11 sanoi:
Osta leveämpi ja pidempi kynnys ja sovita se.
Haluaisin mielellään uritetun kynnyksen.
Mitä tarkoitat sovittamisella? Laittaa se suoraan karmi alle ja mahdollisesti sahata karmi?

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Osta pala höylättyä tammea, joka peittää raon ja aseta karmi sen päälle. Sinun voi olla tarpeen lyhentää karmia hieman.
Haluaisin mielelläni uritetun kynnyksen. Ehkä voi tehdä itse urituksen.

Ymmärrän sen, mutta näet säännön karmien sivuilla, koska se on kapeampi.
Joten sinun täytyy rakentaa jotain omaa tai laittaa mukana tullut kynnys tammen päälle.

I ImTheBeast sanoi:
Halusin mieluummin upotetun kynnyksen.
Mitä tarkoitat sovituksella? Laitat sen suoraan karmin alle ja mahdollisesti katkaiset karmin?
Ajattelin väliin. Sahaa se vain. Tai laita pala alle, kuten ehdotettiin. Jos haluat upotetun kynnyksen, siihen tulee ilmeisesti sitten tammenpalanen eteen, joka peittää raon klinkkeriin.

Jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä pitänyt ostaa 92mm ovipuitteet, mutta se on todella tiukkaa ovenkarmin kanssa, kun astianpesukone pitää avata. Kaikkien mittojen täytyy todella olla tarkkoja. Ei ole edes 1mm marginaalia astianpesukoneen tai ovenkarmin välillä. Mutta jos se olisi toiminut, niin kynnys olisi automaattisesti leveämpi. Kuitenkin tarvitsisin edelleen kynnyksen pidennystä peittämään lattian raon.

68mm ovipuitteilla minulla on marginaalia.
Minun tarvitsee myös säädellä ovenaukon sivuja pienentääkseni aukkoa. Nyt minulla on 35mm kummallakin puolella, kun puitteet ovat paikallaan. Se on vähän hankalaa, kun lista pitää asentaa eikä nauloilla ole paikkaa mihin naulata paitsi puitteeseen. Tähän minulla on 70mm karmiruuvit. Ne tuntuvat lyhyiltä, kun ovenaukko on niin suuri.

Tai mitä mieltä olette?

I ImTheBeast sanoi:
Jälkikäteen ajateltuna minun olisi ehkä pitänyt ostaa 92 mm:n ovi, mutta se on todella tarkalleen ovenpielellä, kun astianpesukone on avattava. Kaikkien mittojen on oltava tarkat. Edes 1 mm marginaalia ei ole astianpesukoneen tai pieleen välillä. Mutta jos se olisi toiminut, automaattisesti saisi leveämmän kynnyksen. Tarvitsisi kuitenkin edelleen kynnysten jatkajan peittääkseen lattian raon.

68 mm:n ovikarmilla minulla on varaa. Minun täytyy myös asettaa tukia ovenkehykseen pienentääkseni aukkoa. Nyt minulla on 35 mm molemmilla puolilla, kun karmi on paikallaan. Se on hieman hankalaa, kun pieleet on asetettava, eikä nauloja voi naulata muualle kuin karmin. Tässä minulla on 70 mm:n karmiruuvit. Tuntuu lyhyeltä, kun oviaukko on niin suuri.

Tai mitä mieltä olette?
Olisin tehnyt kuten joku mainitsi aiemmin. Osta pala tammipuuta ja laita se kynnyksen ja lattian väliin, sen on oltava niin leveä, että se peittää vanhan keittiön lattian noin 15 mm. Sahaa tai jyrsitä ura alapuolelle niin, että tammipala on lattian alla, kynnystä vasten ja keittiön lattian päälle. Mukauta uraa siten, että keittiön lattian ja tammipalan väliin jää rakoa urassa (4-5 mm), jotta keittiön lattia voi liikkua.

• Tykkään
ImTheBeast
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.