3 996 lukukertaa ·
6 vastausta
4k lukukertaa
6 vastausta
Vinkkejä materiaaleista oman pizzan-/leivinuunin luukun rakentamiseen?
Hei,
mulla oli vähän tylsää ja aloitin projektin rakentaa oma pizzauuni autotalliin. Suunnitelmana on siirtää se keväällä puutarhaan. Henkilönä, riippumatta projektista, työskentelen usein niin, että "laitan kiskot kun juna liikkuu". Suunnittelu on hyvä, mutta päätöksenteko on parempaa (tai…?)
Joka tapauksessa, olen nyt valanut perustusfundamentin ja itse uunikupolin kuvan mukaan. Jäljellä on eristää kivivillalla, levittää rappaus- ja antiikkilaastia sekä kiinnittää savupiippu. Ymmärrän nyt kuitenkin, että kaipaisin uuninluukkua, jolla voin säätää lämpöä ja hapensaantia. Ihannetapauksessa olisin tietysti keksinyt tämän jo ennen, jotta olisin voinut valaa holvin luukun perusteella. Mutta nyt ollaan tässä, ja kysymys on siis, onko jollain ehdotuksia materiaalista tai menetelmästä?
Estetiikka ei ole kovin tärkeää, etsin nyt toimivuutta. Ei myöskään tarvitse asentaa kiinteästi. Se voi olla irtonainen luukku kahvalla, jonka laitan paikalleen tarvittaessa. Kalsiumsilikaattilevy tuntuu liian hauraalta, ja karkaistun lasilevyn mittatilaus on liian monimutkainen. Mitä tekisitte?
kiitollinen ideoista!
mulla oli vähän tylsää ja aloitin projektin rakentaa oma pizzauuni autotalliin. Suunnitelmana on siirtää se keväällä puutarhaan. Henkilönä, riippumatta projektista, työskentelen usein niin, että "laitan kiskot kun juna liikkuu". Suunnittelu on hyvä, mutta päätöksenteko on parempaa (tai…?)
Joka tapauksessa, olen nyt valanut perustusfundamentin ja itse uunikupolin kuvan mukaan. Jäljellä on eristää kivivillalla, levittää rappaus- ja antiikkilaastia sekä kiinnittää savupiippu. Ymmärrän nyt kuitenkin, että kaipaisin uuninluukkua, jolla voin säätää lämpöä ja hapensaantia. Ihannetapauksessa olisin tietysti keksinyt tämän jo ennen, jotta olisin voinut valaa holvin luukun perusteella. Mutta nyt ollaan tässä, ja kysymys on siis, onko jollain ehdotuksia materiaalista tai menetelmästä?
Estetiikka ei ole kovin tärkeää, etsin nyt toimivuutta. Ei myöskään tarvitse asentaa kiinteästi. Se voi olla irtonainen luukku kahvalla, jonka laitan paikalleen tarvittaessa. Kalsiumsilikaattilevy tuntuu liian hauraalta, ja karkaistun lasilevyn mittatilaus on liian monimutkainen. Mitä tekisitte?
kiitollinen ideoista!
Viimeksi muokattu:
halpa (ja hyvä)
Blånerat-teräs, 4-5mm paksu
Vaihtoehtoisesti lakattu lämmönkestävällä maalilla
Tyylikkäämpi
Ruostumaton teräslevy 1mm
Tyylikäs, jos se ei kuumene liikaa ja levy vaihda väriä. Täytyy puhdistaa ajoittain
Paras?
Nr 1
voisi käyttää myös lasia, mutta se vain nokistuisi ja likaantuisi...
Blånerat-teräs, 4-5mm paksu
Vaihtoehtoisesti lakattu lämmönkestävällä maalilla
Tyylikkäämpi
Ruostumaton teräslevy 1mm
Tyylikäs, jos se ei kuumene liikaa ja levy vaihda väriä. Täytyy puhdistaa ajoittain
Paras?
Nr 1
voisi käyttää myös lasia, mutta se vain nokistuisi ja likaantuisi...
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Mistä materiaalista olet valanut kupolin?
Jos siinä on käytetty suuremmassa määrin jotain eristävää materiaalia (vermiculit/perlite), on todennäköistä, että sinulla on liian vähän massaa leivän leipomiseen joka tapauksessa....
Jos siinä on käytetty suuremmassa määrin jotain eristävää materiaalia (vermiculit/perlite), on todennäköistä, että sinulla on liian vähän massaa leivän leipomiseen joka tapauksessa....
Olen käyttänyt Fescon tulenkestävää valumassaa kupoliin. 55 mm paksuinen. Arvelin, että se kestäisi korkeita lämpötiloja, vai onko sinulla muuta näkökulmaa? Vermiculitea olen käyttänyt yhdessä betonin kanssa (suhde 3:1) eristävänä kerroksena tulenkestävien tiilien alla pohjalevyssä. Mutta siis, ei kupolissa.Dan_Johansson sanoi:
Kiitos paljon! Erittäin hyvä input. Ehdotus numero 1 on se, jota aion jatkaa ja arvioida tällä hetkellä. Kuulosti kätevältä!1977bjorn sanoi:
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Sinulla on ainakin edellytykset leipoa leipää, eli pitää matalampi lämpötila pidempään...Tobbelobben sanoi:
Olen käyttänyt Fescon tulenkestävää valumassaa kupoliin. 55 mm paksu. Arvelin, että se kestäisi korkeita lämpötiloja, vai onko sinulla muuta tietoa? Vermikuliittia olen käyttänyt yhdessä betonin kanssa (suhteessa 3:1) eristävänä kerroksena tulenkestävien tiilien alla pohjalevyssä. Mutta siis, ei kupolissa.
Minulla on vain irrallinen pelti, jonka asetan aukon eteen, se toimii ihan hyvin...
Jos sinulla on kalciumsilikaatti-levyä jäljellä, voit tehdä "sandwichin" sellaisesta ja ohutlevystä...
Nyt hyvät ehdotukset tulevat sisään... Sandwichista tulee se! Silloin vältän myös polttamasta lapsia tai itseäni luukun ulkopellillä. Kiitos Dan!Dan_Johansson sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi