6 170 lukukertaa ·
1 vastausta
6k lukukertaa
1 vastausta
Vinkkejä hiotulle portaalle kaiteen ja ristikon tekemiseen.
Vuosi on tullut, jolloin asioita on hieman soviteltava taas
.
Haluaisin mielelläni vinkkejä ja ehdotuksia siitä, miten ratkaista säleikön ja porraskaiteen ongelmat juuri hiotun portaikon kohdalla (siitä on itse asiassa kulunut kaksi vuotta). Mutta se alkaa tuntua hieman ärsyttävämmältä nyt, kun suurin osa ympäristöstä, kuten seinät, katto, ovet, lattiat jne., alkavat tulla paikoilleen.
Alla oleva kuva on otettu http://www.dromtrappor.se/sv/Tidlosa-trappor/ viitteeksi. Haluamme nimittäin tyylikkään ja yksinkertaisen muotoilun, ja valkoiseksi maalattu pyöreä tanko oli tosiaan todella tyylikäs.

Ja nyt todellisuuteemme
. Kameramme ei ole täysin kunnossa, joten kuvat ovat sen mukaisia, mutta toivottavasti ne kelpaavat.
Säleikkö kellariin:
Tässä täytyy olla jonkinlainen kaide, mutta kysymys kuuluu, pitäisikö sen todella mennä lattiasta kattoon vai tehdä jotain ilmavampaa ja nostaa se ylöspäin ja rikkoa se tammiylemmän kannen kanssa? Ajattelin myös valmistaa jalkalistan tammesta. Sitten muutama kallistettava 12v spotti asennetaan vanhaan kattolistaan, uskon, että se voi olla melko vaikuttava.
Kaide kellariin:
Alkuperäinen on 3,5 metriä pitkä mäntypyöreä tanko (halkaisijaltaan 45 mm). Ajattelin jotakin vastaavaa mutta tammesta.
Portaikon alaosaa ei ole vielä laitettu kuntoon, mutta se hiotaan kevyesti ja todennäköisesti öljytään. Portaikon kellariin johtavat askelmat tullaan myöhemmin myös verhoilemaan tammella (mietin stepkittiä tai vastaavaa).

Sitten meillä on säleikkö ylös ylempään kerrokseen (tilapäisesti poistettu):
Vaihtoehto 1. Sovitetaan yllä oleva ratkaisu.
Vaihtoehto 2. Jätetään kokonaan pois ja paikataan lattia.

Yksi ajatus on myös täällä jollakin tavalla asentaa muutamia kallistettavia 12v spotteja vanhaan kattolistaan (pienellä kokeilulla mielestämme tämä näytti hyvältä).

Ylemmän kerroksen kaide seuraa sitten yksinkertaisesti sitä toista.

Portaikko ja lattia on lakattu Bona Naturale 2-komponenttilakalla.

Onko teillä hyviä vinkkejä, ehdotuksia ja ideoita, jota voisi jakaa?
Haluaisin mielelläni vinkkejä ja ehdotuksia siitä, miten ratkaista säleikön ja porraskaiteen ongelmat juuri hiotun portaikon kohdalla (siitä on itse asiassa kulunut kaksi vuotta). Mutta se alkaa tuntua hieman ärsyttävämmältä nyt, kun suurin osa ympäristöstä, kuten seinät, katto, ovet, lattiat jne., alkavat tulla paikoilleen.
Alla oleva kuva on otettu http://www.dromtrappor.se/sv/Tidlosa-trappor/ viitteeksi. Haluamme nimittäin tyylikkään ja yksinkertaisen muotoilun, ja valkoiseksi maalattu pyöreä tanko oli tosiaan todella tyylikäs.

Ja nyt todellisuuteemme
Säleikkö kellariin:
Tässä täytyy olla jonkinlainen kaide, mutta kysymys kuuluu, pitäisikö sen todella mennä lattiasta kattoon vai tehdä jotain ilmavampaa ja nostaa se ylöspäin ja rikkoa se tammiylemmän kannen kanssa? Ajattelin myös valmistaa jalkalistan tammesta. Sitten muutama kallistettava 12v spotti asennetaan vanhaan kattolistaan, uskon, että se voi olla melko vaikuttava.
Kaide kellariin:
Alkuperäinen on 3,5 metriä pitkä mäntypyöreä tanko (halkaisijaltaan 45 mm). Ajattelin jotakin vastaavaa mutta tammesta.
Portaikon alaosaa ei ole vielä laitettu kuntoon, mutta se hiotaan kevyesti ja todennäköisesti öljytään. Portaikon kellariin johtavat askelmat tullaan myöhemmin myös verhoilemaan tammella (mietin stepkittiä tai vastaavaa).

Sitten meillä on säleikkö ylös ylempään kerrokseen (tilapäisesti poistettu):
Vaihtoehto 1. Sovitetaan yllä oleva ratkaisu.
Vaihtoehto 2. Jätetään kokonaan pois ja paikataan lattia.

Yksi ajatus on myös täällä jollakin tavalla asentaa muutamia kallistettavia 12v spotteja vanhaan kattolistaan (pienellä kokeilulla mielestämme tämä näytti hyvältä).

Ylemmän kerroksen kaide seuraa sitten yksinkertaisesti sitä toista.

Portaikko ja lattia on lakattu Bona Naturale 2-komponenttilakalla.

Onko teillä hyviä vinkkejä, ehdotuksia ja ideoita, jota voisi jakaa?
Olen nyt melkein päättänyt olla mutkistamatta asiaa ja siksi valmistaa valkoiseksi maalatun säleikön, joka ulottuu lattiasta kattoon tammi-alus- ja mahdollisesti myös yläsinareunalla. Olen kokeillut itse ribojen mitoitusta ja se on todennäköisesti 40x40 mm neliö, joka pyöristetään hieman jyrsimellä. Ribojen välinen etäisyys saa ilmeisesti olla enintään 10 cm, jos olen ymmärtänyt kaiken oikein? Yläsinassa asennetaan 12V spotteja, joista jokin variantti antaa valoa sekä säleikköön että hieman eri puolille kulman mukaan (olen valmistanut dostrafosilla jo aikaisemmin).
Olisin edelleen kiitollinen pienistäkin mielipiteistä.

Olisin edelleen kiitollinen pienistäkin mielipiteistä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Tips på altangolv som inte bygger för högt.
Altan & Uteplats -
Poraa kaidetankoon metallitangot varten
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Tips för att förstärka ett ostadigt balkongräcke?
Altan & Uteplats -
Söker tips på bra trädgårdsslang som kan ligga ute alltid
Trädgård allmänt -
Tips någon - stång till duschdraperi hörn i litet badrum
Badrum