Olen juuri tehnyt lattian tasoituksen ja paikkamaalannut epätasaisuuksia. On kohta aika laittaa klinkkerit, ja toivoisin hieman vihjeitä joltakin, jolla on kokemusta. Olen googlannut ja katsonut videoita, mutta haluan silti tarkistaa teiltä, koska laitan klinkkereitä ensimmäistä kertaa.

Mitä minun tulee ottaa huomioon lattiaa laittaessa? Ajattelin laittaa yhden rivin pituussuunnassa ikkunaan päin ja jatkaa sitten seuraavalla rivillä.

Mutta tason säätöruuvien pohja täytyy asettaa kiinnityslaastiin, ja ajattelin, että asetan myös viereisen rivin kiinnityksen, kun laitan laattaa. Jos kiinnityslaasti kuivuu, en ehkä ehdi takaisin siihen. Samoin, jos tarvitsee pitää tauko, jo laitettu osa ehtii kuivua. Ja kun tulee leikkausten aika, laattojen välissä kuluu väistämättä enemmän aikaa. Miten minun pitäisi ajatella?

• Tasoitetulle lattialle levitetty lattialaasti, valo heijastuu pinnasta. Avoin ovi ulos, taustalla näkyy rakennustarvikkeita ja työkaluja.
  • Huone, jossa on vastikään tasoitettu lattia, ikkuna ja säteilyteline, seinäkehikko osittain rakenteilla oikealla puolella.
Ei kenelläkään mitään vinkkiä?

BirgitS
Kun on kyse siitä, missä järjestyksessä laatoitus tehdään, täytyy muistaa, että laatoilla ei voi kävellä noin vuorokauteen. On siis tärkeää varmistaa, ettei jää loukkuun nurkkaan tai ettei yhtäkkiä pääse käsiksi mihinkään tarpeelliseen. Siksi meidän foorumilla on vaikea sanoa, onko hyvä aloittaa ikkunan luota.

Kun meidän eteisen lattia laitettiin, ensin laitettiin 60 cm oven seinän viereen, niin että piti ottaa pieni hyppy päästäkseen sisään ja ulos perjantaina, ja loput laitettiin maanantaina, jonka jälkeen piti kulkea vain pitkin seinää.

• Tykkään
klaskarlsson ja 2 muuta
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Kun kyse on siitä, missä järjestyksessä laatat asetetaan, on otettava huomioon, että laatoilla ei voi kävellä noin vuorokauteen. Siksi on tärkeää varmistaa, ettei jää ansaan nurkkaan tai ettei yhtäkkiä pääse käsiksi mihinkään tarvittavaan. Se tekee meille foorumilla melko vaikeaksi tietää, onko hyvä aloittaa ikkunasta.

Kun meidän eteisen lattia laitettiin, ensin laitettiin 60 cm pitkin seinää oven kanssa, niin että piti tehdä pieni hyppy päästäkseen sisään ja ulos perjantaina, ja sitten loput maanantaina. Sen jälkeen piti kulkea vain pitkin seinää.
Kiitos. Hyvää inputtia.
Se, ettei voi kävellä, ei ole ongelma, koska meillä on pyykkitupa toisessa päädyssä erillisellä sisäänkäynnillä. Samoin talon toisessa päässä voimme kulkea talvipuutarhan kautta.

Mutta hyvin tärkeää, kun siinä hetkessä on...

Mutta silloin ei koko hommaa tehty kerralla, vaan jaettiin kahteen osaan.

Ajattelin, että voin siis asettaa kaikki kokonaiset 60 laattaa (jos ehdin) maanantaina. Ja sitten palata kappaleiden kanssa, jotka pitää leikata rauhassa.

Muistatko, kuinka kauan pitää odottaa ennen kuin voi kävellä niiden päällä? Vai riippuuko se kiinnitysaineen valmistajasta?

BirgitS
Dr Benz Dr Benz sanoi:
Muistatko kuinka kauan pitäisi odottaa ennen kuin voi kävellä niillä? Vai riippuuko se fixtillverkarenilta ehkä?
Siitä on kohta 10 vuotta, joten en muista, mutta on varmaan kohtuullista sanoa, että se riippuu siitä, kuinka nopeasti kiinnitys kuivuu, mikä voi vaihdella tuotteiden välillä.

• Tykkään
Dr Benz
  • Laddar…
En väitä miten pitäisi tehdä, mutta kun viime vuonna asensin parvekkeen kotona, missä ehdin ehkä kaksi riviä illassa, jouduin laittamaan ruuvitapin per sauma viimeiseen laattaan ja sitten puhdistamaan kiinnitysmassan ympäriltä jatkaakseni seuraavana päivänä. Se kuivui melko nopeasti, kun työskentelin ulkona, ja jokainen laatta minun oli pakko maalata kahdesti ja varmistaa täysi tarttuvuus, jotta ei riskata halkeilua talvella.

• Aurinkoinen parveke, jossa on juuri asennettuja laattoja ja oransseja etäisyyspaloja, ovi auki sisätilaan.
  • Tykkään
Dr Benz
  • Laddar…
APR APR sanoi:
En väitä, miten pitäisi tehdä, mutta kun viime vuonna tein parvekkeen kotona, jolloin ehdin ehkä kaksi riviä illassa, minun piti laittaa yksi ruuvitappi saumaan viimeiseen laattaan ja sitten puhdistaa kiinnityslaasti tämän ympäriltä, jotta voisin jatkaa seuraavana päivänä. Se kuivui melko nopeasti, kun työskentelin ulkona, ja jokainen laatta minun oli kaksinkertaista levittää ja varmistaa täydellinen tarttuvuus, jotta en riskeerasi halkeamista talvella.
Aha tuo näyttää oikein hyvältä. Mutta en ihan ymmärrä miksi sinun täytyy puhdistaa kiinnityslaasti, jos tappi on jo paikallaan? Sitten näen, että olet laittanut ruuvit kulmiin. Yleiskatsauksessa ruuvini ovat hieman etäämmällä kulmista. Pelkään, että kulma voi murtua? Mutta ehkä vaikea saada niitä täysin tasaisiksi muuten?

Tärkeä juttu, jonka tein tänään, oli laittaa osan laattoja paikoilleen, jotta saa käsityksen siitä, missä saumakohdat ovat ja kuinka suoria seinät ovat jne. Raskasta, mutta erittäin hyödyllinen oppitunti. 1 mm säätö toisessa päässä tekee paljon toisessa päässä. Vaikka ne päätyvät suunnilleen siihen, mihin ajattelin, oli tärkeää löytää linjat erityisesti L:ssä, jotta voi rakentaa sen perusteella huoneessa.

Onneksi seinä ikkunan ja oven välissä on 90 astetta. Nyt aloituslaatta on merkitty parkettilattian kohdalle ja pituuslinja ikkunaan päin on piirretty.
Sunnuntai-iltana tulee primer, sitten alkaa spektaakkeli kunnolla….

• Huoneen lattia, jossa on asennettu harmaita laattoja alustavasti paikoilleen linjojen mittaamiseksi ja seinien suoruuden tarkastamiseksi.
  • Huoneen seinä, harmaa lattialaatta ja parketti yhdistyvät; johto parketilla. Laatat asetettu alustavasti arvioimaan seinän suoruus.
  • Lattialaattojen asettelu parketin vieressä, puurunko, säteilylämmitin ja ikkunan alapuolella oleva patteri näkyvät.
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
klaskarlsson ja 2 muuta
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz sanoi:
Mutta en oikein ymmärrä miksi sinun täytyy puhdistaa kiinnitys, jos tappi on jo paikallaan?
Minun versioni tapista on jalka kummallakin puolella ja jotta voisin saada saman tason kuin jo kiinnitetyssä laatassa jätin puolet jalasta ulkopuolelle, jotta seuraava rivi voisi hyödyntää jalkaa niin sanotusti. Siellä ei voinut olla kovettunutta kiinnitystä tiellä seuraavan päivän asennusta varten. Minun tebo spinn -kuvauksessani ei selitetty, kuinka asennus voitaisiin keskeyttää, vaan oli selvää, että tarkoituksena oli asentaa kaikki yhdellä kertaa. En onnistunut murtamaan yhtään laattaa. Tavallista graniittikeramiikkaa Bauhausista se oli.

• Tykkään
Dr Benz
  • Laddar…
No mutta juuri niin minun jalkani ovat myös. Mutta ajattelen, että fixiä laitetaan vain sen laatan alle, jonka asettaa sillä hetkellä. Mutta jos nyt ymmärrän sinua oikein, niin vähän fixiä kuitenkin puristuu yli ja sitten se täytyy poistaa seuraavaa laattaa varten.

Ok sehän oli hyvä, kuinka tasainen oli alusta teillä? Koska minulla saattaa laatalla olla eroa muutamia mm, koska valoin liian suuren alueen/en ehtinyt ensimmäisen erän kanssa.

Paras vastaus

Täysin OT: Tämä "ja men precis" onko se nuorten kieltä? Se on tullut myös radion vähiten lahjakkaalle toimittajalle. Kuulostaa erittäin lapselliselta.

Dr Benz Dr Benz sanoi:
Ok det var ju bra, hur jämnt var underlaget hos dig?
Minulla oli varmaan pinta 1-2 mm sisällä, koska arvostan aikani 0€. Minulla oli sitten tebon valkoinen kumivasara ja imukuppi. Jos oli hieman huolimaton levyn takapuolen sivelyssä, oli helppo joko napauttaa levy alas tai nostaa se ja levittää uudelleen. Ei kai pitäisi pakottaa levyä ruuvien/kiilan tasolle, jos se eroaa liikaa sen jälkeen, kun se on asetettu ja heilahdettu, ajattelen, että silloin on varmasti riski rikkoa kulma.

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge sanoi:
Täysin OT: Tämä "ja men precis" onko se nuorisokieltä? Se on tullut myös radion vähiten lahjakkaalle toimittajalle. Kuulostaa erittäin lapselliselta.
Olisi voinut olla pahempaa! Kuvittele, jos se olisi tapahtunut radion lahjakkaimmalle.

Asså! Herregud! 😉

R Robin Lindberg sanoi:
Olisi voinut olla pahempaa! Ajattele, jos se olisi tapahtunut radion lahjakkaimmalle.

Siis! Herrajumala! 😉
Riittävän huono jo. Miten voi puhua niin typerästi vain voittaakseen puoli sekuntia? Onko koskaan kuullut kokeneimpien ulkomaantoimittajien puhuvan tällä tavalla?

• Tykkään
Robin Lindberg
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz sanoi:
Tärkeä juttu, jonka tein tänään, oli laittaa joitakin laattoja paikalleen, jotta saa käsityksen siitä, mihin saumat asettuvat ja kuinka suorat seinät ovat jne. Raskasta, mutta erittäin hyödyllinen oppitunti. 1 mm säätö toisessa päässä vaikuttaa paljon toiseen päähän. Vaikka ne asettuvat suunnilleen kuten olin ajatellut, oli tärkeää löytää linjat erityisesti L:ssä, jotta voi rakentaa niiden avulla huoneessa eteenpäin.

Onneksi seinä ikkunaa vasten ja seinä oven suuntaan ovat 90 astetta. Joten nyt aloituslaatta on merkitty parkettilattian viereen ja pituuslinja ikkunaan päin on piirretty.
Sunnuntai-iltana tulee primeri ja sitten spektaakkeli todella alkaa….
Oletko asettanut laatat koko huoneen pituudelle ja leveydelle? Jotta tiedät, tarvitsetko esimerkiksi leikata viimeistä laattaa? Jos leikkausta tarvitsee tehdä, voit ehkä miettiä, haluatko leikata yhtä paljon molemmilla puolilla tai vain toisella puolella riippuen siitä, mikä näkyy eniten tai häiritsee vähiten ennen kuin aloitat.

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.