Anna1984 sanoi:
Askelvaimennus ei ole tarpeen. Se on jo laminaattilattialla. Mutta tarvitaan höyrysulku. Valmistajan mukaan tätä tarvitaan, jotta mahdollinen kondenssi rakenteessa ei imeydy lankkujen taustaosaan.
Onko todella parempi sulkea mah. kondenssi lattian runkoon? Epäilen vahvasti, että tarvitset oikeasti höyrysulkua.

Kondenssia voi syntyä, jos on lämpötilaeroja, lämmin ilma jäähtyessään luopuu vedestä, kun kylläisyyspitoisuus ylitetään. Sisätiloissa on usein melko samanlainen lämpötila.

En minäkään ymmärrä, miksi lastulevyn ja kipsin väliin pitäisi laittaa muovia, miten kondenssi syntyy palkistoon? Mutta jos sen sinne tarvitsee, niin rakennusmuovi riittänee ihan hyvin.

Palkisto ei muutenkaan ole tiivis, joten tuskin on vaaraa laittaa muovia sinne.

Miten kiinnität lattialevyn?

Viimeksi muokattu:
Mattiaz sanoi:
En ymmärrä minäkään, miksi lastulevyn ja kipsin väliin pitäisi laittaa muovia, miten kondenssia syntyy välipohjassa? Mutta jos sitä nyt sinne laitetaan, niin rakennusliikkeiden muovi kelpaa varmasti mainiosti. Välipohja ei ole muuten tiivis, joten tuskin on vaarallista laittaa muovia sinne.

Miten kiinnität kipsilevyn?
Ajattelin kysyä lattialämmityksen toimittajalta, miten ne pitäisi kiinnittää. Mahdollisesti ajattelin laittaa sen kelluvasti, jos se onnistuu. Muuten aion liimata sen.

Viimeksi muokattu:
Olen utelias siitä syystä, että aion itse pian asentaa lattialämmityksen yläkertaan.
Miltä näyttää lattialämmitysrakenteesi?

Mattiaz sanoi:
Olen utelias siitä syystä, että aion itse pian asentaa lattialämmityksen yläkertaan.
Miltä lattialämmitysrakenne näyttää?
Ensin on kantava lattia lastulevyillä. Sen jälkeen aion asentaa uralevyä EPS 30. Näiden päälle/aion laittaa lämmönjakolevyt. Urien sisälle laitan LK Universalrör PE-X, 16x2,2. Sitten tulee se höyrynsulku. Sen jälkeen asetan kerroksen lattialastulevyä ja lopuksi laminaattilattian.
Kokonaiskorkeus tulee olemaan noin 5 cm.

S
Anna1984 sanoi:
Ensin on kantava lattia lastulevyillä. Sitten aion asettaa spårskiva EPS 30. Näiden päälle aion sijoittaa lämpölevyt. Levyjen urissa aion asettaa LK Universalrör PE-X, 16x2,2. Sen jälkeen pitää laittaa se höyrysulku. Tämän jälkeen asetan kerroksen lattiakipsiä ja lopuksi laminaattilattian.
Kokonaisrakennuskorkeus on noin 5 cm.
oj. siitä tulee paksu lattia

SBH sanoi:
oj. det blir ett tjockt golv det
Ei niin vaarallista lattialämmitysjärjestelmälle mielestäni. Ilman lattiakipsiä se olisi tosin ollut 1,3 cm ohuempi. Mutta muuten se on kyllä sitä mitä pitää odottaa.

Paksuudella ei ole merkitystä, kunhan otetaan asia huomioon rakennettaessa.

Onko solumuovi kelluvasti lankkulattialla?
Jos aiot laittaa muovin putkien päälle, niin etkö voi liimata kipsiä? Silloinhan liimaat kipsin muoviin, vai ymmärränkö väärin?

Mattiaz sanoi:
Paksuudella ei ole väliä niin kauan kuin ottaa se huomioon rakentaessa.

Lepääkö solumuovi kelluvasti lankkulattian päällä?
Jos aiot laittaa muovin putkien päälle, et kai voi liimata kipsiä? Silloinhan liimaat kipsin muoviin kiinni, vai ymmärränkö väärin?
Kyllä, solumuovi lepää lattialla.

Mietin myös siitä höyrysulusta ja sen jälkeen lattialastulevystä. Siinä tuntuu vähän siltä, että puhutaan ristiin. Toisaalta sanotaan, että höyrysulku pitää laittaa lattialämmityksen päälle ja lattialastulevyn alle. Sitten kun lukee otsikon "Plast- eller linoliummatta" (laminaatti lasketaan muoviksi) alla, siellä sanotaan, että kelluva lattia pitää asentaa tai liimata Kiilto floorfixillä.

http://www.lksystems.se/Documents/L...ärande golv med LK Spårskiva EPS 30,50,70.pdf

Mutta lk:n ohjeissa ei ole muovikalvoa, kun on muovi- ja linoleumimatto. Mikä on syynä siihen, että sinun pitäisi käyttää sitä?

ANNA1984 sanoi:
Minäkin pohdin sitä höyrynsulusta ja sitten lattialevystä sen päällä. Siinä tuntuu hieman siltä, että ne ovat ristiriidassa toistensa kanssa.
Lk:llä on aivan loistava supportti (5 +), lähetä sähköposti niin saat todennäköisesti apua, (minä sain)

Mattiaz sanoi:
Mutta lk:n ohjeessa ei ole muovikalvoa, kun kyseessä on muovi- ja linoleummatto. Miksi sinun pitäisi käyttää sitä?
http://www.golvbranschen.se/om-golv...kligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme

Tämä koski nyt puulattiaa, mutta jos en muista väärin, olen lukenut että suositellaan höyrynsulkua eri klikattaville lattioille myös, ... jos kuten sanoin, muistan oikein.

Mattiaz sanoi:
Mutta LK:n ohjeessa ei ole muovikalvoa, kun kyseessä on muovi- ja linoleumimatto. Miksi sinun pitäisi käyttää sitä?
Olen sekä kysynyt lattialämmityksen toimittajalta että lattian valmistajalta koskien höyrysulkua. Tässä heidän vastauksensa:

Lattian valmistaja:
"Kun käytössä on EPS-levy (paksuus 30 tai 50 mm), on valitettavasti käytettävä lastulevyä tai lattiaa tasaavaa kipsilevyä jakamaan painetta/rasitusta lattiapinnalla, kun kävelee lattialla. Tämän lisälevyn etu on myös, että asennussuunta voidaan valita täysin vapaasti.

Kolmanneksi on käytettävä höyrysulku (PE-kalvo, paksuus 0,2 mm) lämmön päällä, jotta estetään mahdollisen kondensaation imeytyminen lankkujen takapuolelle
."

Lattialämmityksen toimittaja:
"Nyt olen saanut vastauksen LK:lta, he vastasivat seuraavasti: Höyrysulku tulee aina asentaa asennusohjeen mukaisesti asennustavasta riippumatta.

Se on lattianvalmistajien vaatimus, riippumatta siitä, onko alla lämmitetty pohjakerros
."

Skalman65 sanoi:
Lk har en helt suverän support (5 + ), skicka ett mail så får du troligen hjälp, (jag fick det)
Lähetin heille sähköpostin viikon alussa, mutta en ole vielä saanut vastausta.

Olen käyttänyt lk:n tukea vain kerran ja se ei ollut mikään huippukokemus, lopuksi lähetin tavarat takaisin...

Ajattelin laittaa harvalautaisen paneelin ja levyt lattialastulevylle ja sitten parketin suoraan. Mutta mietin, olisiko parempi seurata lk:n esimerkkiä. Ottaa tavallinen solumuovi ja jyrsiä urat kierukoille, laittaa levyt ja putket, liimata lattia-kipsilevyt ja sitten parketti.

Ei tule muovia minun luokseni. Uskon, että se on täysin tarpeetonta toisessa kerroksessa. Talossa, jossa asuimme aiemmin, oli lattialämmitys ja parketti ensimmäisessä kerroksessa, jossa oli kellaripalkisto. En koskaan laittanut muovia sinne, eikä ollut koskaan mitään ongelmia niiden kahdeksan vuoden aikana, kun asuimme siellä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.