Minulla on rakennuspiirustus ja aion valaa perustuksen tukimuurille. (Kuvassa vihreä alimpana.) Muurin tarkoitus on kompensoida maaston kaltevuutta siellä, missä aion rakentaa autotallin. Tukimuuriin kiinnitetään myöhemmin laatta. Muurin perustus on 20 cm korkea ja 40 cm syvä (ja 12 m pitkä) ja vahvistetaan 3 rinnakkaisella raudoitustangolla.
Kun menin hakemaan soraa betonia varten, huomasin, että tarjolla on monia lajikkeita! Joten otin aluksi salaojasoraa ja toivon saavani vastauksen täällä ennen maanantaita.
Paikallisella sorakuopalla oli tarjolla:
8-11
11-16
8-22 (pesty)
16-22
16-32
Pitääkö betonin soraa pestä, jotta sementti tarttuu, vai kelpaako pesemätön? Voiko sen siinä tapauksessa pestä itse?
Koska ei koskaan ole pestyä jne., olen käyttänyt rörgravsgrus (0-8) ja makadam 8-16. Se on aina toiminut hyvin yksinkertaisiin valuihin, kuten aiot nyt tehdä.
Helpoin tapa on ottaa 0-18 tai 0-32 ja sekoittaa mahdollisesti vähän 0-8, jos seos ei ole tarpeeksi "rasvainen"
Joo, ajattelin sekoittaa itse. Se on vähän yli kuutio, joten liian vähän betonikuorma-autolle ja liikaa (kallista ja hankala kuljettaa) ostettavaksi valmiina betonisäkkeinä.
Mitä olen onnistunut lukemaan, on se, että ei pitäisi olla mukana 0-fragmentteja, vaan murskattua kiveä, koska 0-fragmentit eivät juuri lisää lujuutta, ja paljon sementtiä kuluu näiden 0-fragmenttien liimaamiseen. Mutta en olekaan mikään asiantuntija...
Ottaisin 8-22 tai 11-16 niistä, mitä sinulla on siellä.
Aion käyttää molempia, tulee kuitenkin kaksi kierrosta peräkärrylläni, joten voin yhtä hyvin ottaa kaksi erilaista. Sitten otetaan sama määrä hiekkaa ja sepeliä.
Kaikissa paikoissa, joissa luen, kerrotaan vain kuinka monta osaa hiekkaa/sementtiä ja sepeliä tarvitaan, ei koskaan mitään sepeli koosta.
Useimmat käyttävät 1 osan sementtiä ja 3 osaa kiviainesta, vähän enemmän sementtiä kovempaan betoniin.
Sitten on kaikenlaisia vaihtoehtoja kiviainekselle. Byggmax käyttää 3 osaa hiekkaa ja 1 osa sepeliä (täsmennetty koko)
Cementas-verkkosivusto suosittelee puolet "sora 0-8" ja puolet "kivi 8-16".
Tenicolla on resepti 1:3:9 sementille: hiekka: sepeli, eli enemmän sepeliä kuin hiekkaa, toisin kuin byggamax.
Joo, ajattelin sekoittaa itse. Se on yli kuutio, joten liian vähän betonirekalle ja liikaa (kallista ja vaikea kuljetus) ostaa valmiita betonisäkkejä.
Sen, mitä olen onnistunut lukemaan, on se, että ei pitäisi olla 0-fragmentit vaan pitäisi käyttää makadamia, koska 0-fragmentit eivät oikeastaan paranna lujuutta ja paljon sementtiä menee niiden 0-fragmenttien sitomiseen. Mutta en olekaan mikään asiantuntija...
Jos aiot sekoittaa sementin kanssa, tarvitset 0-fraktion. Esim. Valuhiekka, 0-4, 0-8 tai mitä on saatavilla. Plus jotakin karkeaa ainesta, esim. 11-16
Jos aiot sekoittaa sementin kanssa, tarvitset 0-fraktion. Esim. Valuhiekka, 0-4, 0-8 tai mitä on saatavilla. Plus jotain ballastia, esim. 11-16
Lasketaanko luonnon-hiekka 0-fraktioniksi? Monissa resepteissä on vain hiekkaa ja makadamia.
Olenko ymmärtänyt oikein, että makadami on murske ilman 0-fraktiota? Pitäisikö minun ehkä olla hankkinut se, mitä täällä soramontulla kutsuvat murska, 0-jotain, kuten 0-22 esimerkiksi?
Riippumatta siitä, miten teet, fraktioiden jakautuminen on väärä, jos kysyt betonimieheltä, mutta on "standardi" käyttää rörgravsgrus 0-8 gjutsandin sijaan, jota harvoin löytyy ja tähän käytetään yleensä 8-16 mak.
Olen itse sekoittanut jonkin verran betonia, lähinnä siksi, että minulla on kotona ylijäämää kivipölystä 0-8 ja sepeliä 8-16. Olen käyttänyt puoli säkkiä sementtiä ja yhden säkin kumpaakin kahdesta kiviainesten fraktiosta. Se on toiminut erinomaisesti ulkokäytössä pilareihin, reunakiviin jne., aivan kuten @MathiasS sanoo.
Uskon, että rörgravsgrus:lla on parempi siktkurva kuin kivituhka:lla (jossa on liikaa hienoa materiaalia), toisaalta se on vain korvattava lisäämällä enemmän sementtiä.
Suurin virhe tavallisessa sorassa on, että se voi sisältää humusta, ehkä kivituhka:ssa sitä ei ole.
Joo. Ehkä. Betonggubbarna nauravat luultavasti meille, mutta olen varmasti sekoittanut vajaan puoli kuutiota betonia viiden noin viidenkympin arvoisen cementpussin kustannuksella. Joka viimeksi nauraa, se parhaiten nauraa...
Sekoitettiin 15kbm betonia talon perustuksiin (erissä kyllä ) tämä tehtiin 0-8 soraa (gjutegrus) ja 8-16 sepeliä (pesu tuntuu turhan kalliilta). Sinun täytyy sekoittaa eri osia materiaaleista saadaksesi betonin oikean lujuuden, joten tarkista se.
Sinun täytyy sekoittaa eri osia materiaalia saadaksesi oikean lujuuden betonille, joten tarkista se.
Juuri sitä yritän tarkistaa, mutta saan täysin erilaista tietoa eri paikoista!
Mitä olen oivaltanut on että:
Enemmän hiekkaa kuin sepeliä antaa heikomman betonin mutta helpomman työstää.
Pitäisi yrittää saada mukaan kaikki fraktiot, jotta ei tulisi liian suuria "hyppyjä". Tämä siksi että saataisiin hyvä täyteläisyys eikä reikiä betoniin.
Ei liikaa kivituhkaa, mieluiten ei ollenkaan(?)
Liian karkea sepeli on vaikea muotoilla ja tasata, muuten se on vain hyvä.
Mitä vähemmän vettä, sitä vahvempaa betonia, mutta myös vaikeampi työstää.
Se on toiminut erinomaisesti ulkona palkeille ja kantokiville jne. juuri kuten @MathiasS sanoo.
Tämä on kuitenkin sokkelille, joka pitää ylhäällä koko autotallia ja alapuolista maata, joten yritän selvittää mahdollisimman paljon. Pylväille jne. olen täysin mukana, että ottaa mitä on saatavilla!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.