51 210 lukukertaa ·
52 vastausta
51k lukukertaa
52 vastausta
Minkälaista soraa/mursketta tarvitsee betonin sekoittamiseen?
Nyt en tiedä, minkälaista taloa aiot rakentaa, mutta olemme valaneet 110 metriä perusmuuria 8 metrin osuuksissa sillä reseptillä, jonka annoin sinulle. En ole lainkaan huolissani siitä, etteikö perusmuurimme kestäisi. Rakennamme kevytbetonilla ja tiilikatoilla. Joten anna mennä vaan, se tulee kestämään, käytätkö kahta 12mm raudoitusrautaa pitkin anturaa?
Kolme, ne näkyvät rakennuspiirustuksessa ensimmäisessä viestissä vihreänä suorakaiteena kuvan alareunassa. (Juuri sen aion valaa nyt.) Sen perusmuurin päälle rakennetaan sitten muuri, joka kompensoi maan kallistuman, ja sitten levy nojaa siihen muuriin.X xLnT sanoi:En tiedä mitä taloa olet rakentamassa, mutta olemme valaneet 110 metriä perusmuuri 8 metrin osioina sillä reseptillä, jonka kirjoitin sinulle. En ole vähääkään huolissani siitä, etteikö meidän perusmuuri kestäisi. Rakennamme sitten kevytbetonista ja tiilikatoista. Joten vain jatka, se tulee kestämään, käytätkö kahta 12 mm raudoitustankoa yhdessä perusmuurin kanssa?
Ok, tuhannet kiitokset kaikista vinkeistä! Hitaasti kerään rohkeutta. 
Huomenna aloitan, ja kun otetaan huomioon mitä minulla sattuu olemaan kotona, lähtökohtana on tämä resepti:
25 L makadam 8-16
50 L gjutsand
25 kg (≈ 17L) cement
14 L vesi
Huomenna aloitan, ja kun otetaan huomioon mitä minulla sattuu olemaan kotona, lähtökohtana on tämä resepti:
25 L makadam 8-16
50 L gjutsand
25 kg (≈ 17L) cement
14 L vesi
Viimeksi muokattu:
Todella mielenkiintoista nähdä, kiitos! Miten edistynyt piirustus teillä oli, paljon eristystä siellä sun täällä... :-oX xLnT sanoi:
Meillä on naapurin autotallin lisäksi myös rivi L-elementtejä, jotka ovat 40 cm naapurin autotallista ja jotka ajattelin voisivat jäädä paikoilleen autotallimme alle. On ollut todella hankalaa kaivaa niiden välissä, ja pohja ja salaojitus/eristys ovatkin hieman sen mukaisia... Mutta silti helpompaa kuin niiden siirtäminen, ja ne ovat pysyneet tukevasti paikoillaan vuodesta 1974, joten voivat hyvin jäädä siihen, ajattelin.
Resepti riippuu siitä, minkälujuutta tarvitaan. Joko lasketaan se, tai sitten sekoitetaan niin, että siitä tulee tarpeeksi vahva...Andreas Lundgren sanoi:
Resepti, jota olen käyttänyt kaikkeen kotona (viestini toisesta keskustelusta):
Luettiin vähän betonikirjasta, joka on suunnilleen yhtä vanha kuin minä itse, missä sanottiin, että otetaan 90 litraa kiveä, 85 litraa soraa 25 kg sementtiin. Itse sovitin reseptiä hieman niin, että se sopisi rullan kokoon (15 litraa). Yksinkertaisuuden vuoksi 1 rulla sementtiä, 2 rullaa 0-8 soraa ja 2 rullaa 8-16. Tähän meni noin 7-8 litraa vettä. 15 litraa sementtiä on suunnilleen puoli 25 kg säkkiä. Tämä oli myös sopivan kokoinen sekoitettavaksi pienessä Jula-tomboolassani. Tämä on silloin sellainen laatu, joka sopii tukimuurien, pilareiden ja muiden pihalle pakollisten valujen tekoon.
Luettiin vähän betonikirjasta, joka on suunnilleen yhtä vanha kuin minä itse, missä sanottiin, että otetaan 90 litraa kiveä, 85 litraa soraa 25 kg sementtiin. Itse sovitin reseptiä hieman niin, että se sopisi rullan kokoon (15 litraa). Yksinkertaisuuden vuoksi 1 rulla sementtiä, 2 rullaa 0-8 soraa ja 2 rullaa 8-16. Tähän meni noin 7-8 litraa vettä. 15 litraa sementtiä on suunnilleen puoli 25 kg säkkiä. Tämä oli myös sopivan kokoinen sekoitettavaksi pienessä Jula-tomboolassani. Tämä on silloin sellainen laatu, joka sopii tukimuurien, pilareiden ja muiden pihalle pakollisten valujen tekoon.
Viimeksi muokattu:
Fulkemisten
Talon omistaja
· Enskede
· 2 439 viestiä
Fulkemisten
Talon omistaja
- Enskede
- 2 439 viestiä
Tulee hyvä siitä. Onnea matkaan! Muista vibbra. Jos ei ole käytettävissä oikeita välineitä, toimii vanha karkeampi koneruuvi, pultti tai rauta tai jokin muu poravasaran istukassa. Aseta vain muotin reunaa vasten ja käytä piikitystilassa (ilman pyörimistä).
Saitko todella kaiken hiekan + soran kotiin kahdella matkalla jarruttomalla perävaunulla? Olisin varautunut hieman ylimääräisellä ja myös ylimääräisellä sementillä. Harvoin ne menevät tarkalleen kuten on laskettu...
Minulla on sama ajatus kuin sinulla, useimmiten monet laskevat kärryn tilavuuden mukaan, ja hyvin usein se on liian vähän.B larry78 sanoi:
Perussääntö on kertoa 0,7:llä (30% enemmän ilmaa, kun materiaali ei enää ole tiivistä), puhun nyt hiekasta.
Raskaasti kuormattu peräkärry, jarruton, 0,6 m3 hiekkaa, sisältää vain 0,42 m3 valmiiksi sekoitettuna.
Terveisin P-A
Hehe, ei, vedin 500 kg peräkärryssä, järjestys ja rikka!
Meillä on kivimurskaamo Etelä-Sandbyssä, missä asun, joten se on lähellä ja hyvä. Sitten tilasin 2 tonnia valuhiekkaa, joka tuli kippiautolla, koska on aika pitkä matka ajaa lähimpään hiekkapaikkaan.
Jälkikäteen ajatellen olisin voinut ehkä jättää hiekan väliin ja vain käyttää täällä kylässä olevaa mursketta, niin teen ehdottomasti, jos minun täytyy valaa herkkiä osia tulevaisuudessa, tolpille ja niin edelleen.
Minulla on siis 2 tonnia hiekkaa, 1 tonni sepelimurskaa (8-16) ja 500 kg sementtiä käytettävissä.
Näyttää siltä, että kaikilla näillä materiaaleilla on suunnilleen suhde 1,5 paino/tilavuus, joten noin 2 kuutiota pitäisi saada. Tarvitsen 1,5 kuutiometriä.
Tulokset tulevat illalla, jos ehdin!
https://www.aqua-calc.com/mobile/calculate/weight-to-volume/substance/cement-coma-and-blank-portland
Meillä on kivimurskaamo Etelä-Sandbyssä, missä asun, joten se on lähellä ja hyvä. Sitten tilasin 2 tonnia valuhiekkaa, joka tuli kippiautolla, koska on aika pitkä matka ajaa lähimpään hiekkapaikkaan.
Jälkikäteen ajatellen olisin voinut ehkä jättää hiekan väliin ja vain käyttää täällä kylässä olevaa mursketta, niin teen ehdottomasti, jos minun täytyy valaa herkkiä osia tulevaisuudessa, tolpille ja niin edelleen.
Minulla on siis 2 tonnia hiekkaa, 1 tonni sepelimurskaa (8-16) ja 500 kg sementtiä käytettävissä.
Näyttää siltä, että kaikilla näillä materiaaleilla on suunnilleen suhde 1,5 paino/tilavuus, joten noin 2 kuutiota pitäisi saada. Tarvitsen 1,5 kuutiometriä.
https://www.aqua-calc.com/mobile/calculate/weight-to-volume/substance/cement-coma-and-blank-portland