3 448 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Viemäri - mitat
Hei, olemme hankkimassa kunnallista vesi/jätevesiliitäntää kesämökillemme. Ajattelin hyödyntää olemassa olevia putkia keittiöosastamme viemäriin välttääkseni uudelleenrakentamista, koska tämä mökki saatetaan purkaa lähitulevaisuudessa ja korvata uudisrakennuksella. Mökki on pilareilla, joten putket tulevat alapohjan läpi ja sijaitsevat suoraan maan päällä, koska maasto on viettävää.
Minun mietintäni koskee viemärin mittoja, mitä yleensä käytetään. Mittaamatta näyttää siltä, että viemäristä tulee letku, jonka halkaisija on 40-50 mm, joten haluaisin liittää ja pidentää sen kunnalliseen viemäriin tulevaan kaivoon.
Voinko/pitääkö minun jatkaa samalla mitalla, vai pitäisikö minun siirtyä suurempaan mitoitukseen tästä putkesta? Oletan, että on olemassa liittimiä, jotka menevät näistä mitoista suurempiin. Vai voiko/pitääkö tehdä jonkinlainen putki-putkessa ratkaisu, jossa asetetaan tämä putki suurempaan ja varmistetaan sitten tiiviyden säilyminen sen sisäänkäynnissä?
Onko mahdollista, että se voi jäätyä?
Olen hieman hukassa tällaisissa asioissa.
Minun mietintäni koskee viemärin mittoja, mitä yleensä käytetään. Mittaamatta näyttää siltä, että viemäristä tulee letku, jonka halkaisija on 40-50 mm, joten haluaisin liittää ja pidentää sen kunnalliseen viemäriin tulevaan kaivoon.
Voinko/pitääkö minun jatkaa samalla mitalla, vai pitäisikö minun siirtyä suurempaan mitoitukseen tästä putkesta? Oletan, että on olemassa liittimiä, jotka menevät näistä mitoista suurempiin. Vai voiko/pitääkö tehdä jonkinlainen putki-putkessa ratkaisu, jossa asetetaan tämä putki suurempaan ja varmistetaan sitten tiiviyden säilyminen sen sisäänkäynnissä?
Onko mahdollista, että se voi jäätyä?
Olen hieman hukassa tällaisissa asioissa.
Käytä 110 mm kaikessa talon ulkopuolella ja talon sisäisissä pystynousuissa sekä WC:hen. 75 mm lattiakaivoihin ja mieluusti niin pitkälle kuin mahdollista myös pesualtaaseen, tiskialtaaseen jne. Viimeinen osa tiskialtaalle tehdään kuitenkin usein vain 50 mm, jotta keittiökaappien taakse ei jää niin paljon tilaa. On olemassa muhveja, joiden avulla 40 mm letkusi sopii 50 mm putkeen.
Niin kauan kuin ulkona olevassa viemärissä on riittävä kaato, jäätymisriski ei yleensä ole kovinkaan suuri (vesi ei pysy niin kauan paikallaan, että ehtisi jäätyä, vaan valuu kunnan verkostoon), mutta varmistaaksesi voit aina laittaa putken päälle levyjä maan eristyksellä.
Niin kauan kuin ulkona olevassa viemärissä on riittävä kaato, jäätymisriski ei yleensä ole kovinkaan suuri (vesi ei pysy niin kauan paikallaan, että ehtisi jäätyä, vaan valuu kunnan verkostoon), mutta varmistaaksesi voit aina laittaa putken päälle levyjä maan eristyksellä.
Okei, joten laitan Muffin 40mm putkeen 50mm:iin ja siitä 50:stä menen mahdollisimman nopeasti ylös 110:een, joka sitten menee painekaivoon?
Minulla on reilusti kaltevuutta, joten ei pitäisi olla ongelmia, että se jäisi seisomaan. Jos lisäksi menen 40:stä ylöspäin, luulen, että kyse on noin 2-3 metristä, jonka ajan se 40 putkessa ennen kuin se sitten suurenee. En ole vielä koskaan ollut ongelmia 40 putken kanssa, joka olisi pysähtynyt, kun olen käyttänyt sitä pesuallas/astianpesukoneen ulostulona, ja silloin se on kulkenut huonommalla kaltevuudella ja noin 15m kuljetusmatkalla vanhaan kaivoon.
Minulla on reilusti kaltevuutta, joten ei pitäisi olla ongelmia, että se jäisi seisomaan. Jos lisäksi menen 40:stä ylöspäin, luulen, että kyse on noin 2-3 metristä, jonka ajan se 40 putkessa ennen kuin se sitten suurenee. En ole vielä koskaan ollut ongelmia 40 putken kanssa, joka olisi pysähtynyt, kun olen käyttänyt sitä pesuallas/astianpesukoneen ulostulona, ja silloin se on kulkenut huonommalla kaltevuudella ja noin 15m kuljetusmatkalla vanhaan kaivoon.
Sinun ei tarvitse siirtyä suoraan 50:stä 110:een, 110 tarvitset vain runkoputkiin, jotka palvelevat useita viemäreitä talossa (ja WC:tä tietenkin). Sen sijaan suosittelen melko pian siirtymistä 50:stä 75:een.
En nyt tiedä, miltä se näyttää nykyään, mutta älä unohda ilmanvaihtoa, varsinkin WC luo sitä tarvetta (täysi lataus putkessa, joka liikkuu eteenpäin, luo matalapainetta ("tyhjiö") jälkeensä ja imee tyhjäksi lattiakaivot ja vesilukot aiheuttaen hajua. Ratkaistaan asentamalla ilmanvaihtoputki runkoon WC:n lähellä, yleensä putki, joka menee yläpohjan kautta ulos ja ottaa ilmaa sisään sen sijaan.
En nyt tiedä, miltä se näyttää nykyään, mutta älä unohda ilmanvaihtoa, varsinkin WC luo sitä tarvetta (täysi lataus putkessa, joka liikkuu eteenpäin, luo matalapainetta ("tyhjiö") jälkeensä ja imee tyhjäksi lattiakaivot ja vesilukot aiheuttaen hajua. Ratkaistaan asentamalla ilmanvaihtoputki runkoon WC:n lähellä, yleensä putki, joka menee yläpohjan kautta ulos ja ottaa ilmaa sisään sen sijaan.
Tänään WC koostuu modernista kuivakäymälästä, joka on tarkoitus vaihtaa WC:hen. Mutta en usko, että tähän viemäriin tarvitaan mitään ilmanvaihtojärjestelmää, koska mielestäni se on jotain, jonka urakointiyrityksen olisi pitänyt kaivaa alas samalla kun he kaivoivat paineviemärin. Pitää googlata vähän ja katsoa mihin päädyn =)
Klikkaa tästä vastataksesi