5 313 lukukertaa ·
21 vastausta
5k lukukertaa
21 vastausta
Vielä yksi kysymys kellarin seinistä
Sivu 1 / 2
Olen lukenut paljon viestejä kellareista ja seinistä, mutta en silti ole löytänyt vastauksia kysymyksiini. Aion rakentaa huoneen kellariini vanhimmalle pojalleni. Kellarissa on kevytbetonilohkoja, ja ulkopuolella on platon-matto, mutta ei eristystä. Tiedän, että monet suosittelevat vain seinien rappaamista, mutta haluan kuitenkin rakentaa runkoa ja laittaa levyjä. Olen miettinyt tehdä seuraavasti:
Voisiko näin rakentaa ilman kosteusongelmia?
Tarvitaanko höyrysulku jonnekin rakenteessa?
Tarvitaanko tuuletusritilöitä myös lattian kohdalla?
Pitäisikö ilmaväli olla myös kellarin seinälle, joka ei ole ulospäin?
Olen miettinyt paljon juuri tätä ilmanvaihtoa. Jos olen ymmärtänyt oikein, yleensä jätetään ilmaväli koko lattian ja katon pituiseksi ja sitten laitetaan listat ja jalustat välikappaleilla. En kuitenkaan ole ymmärtänyt, miten tämä tehdään, koska lattiapituinen sokkeli ja kattopituinen kehikko ovat olemassa.
- Kehikot 70X45 60c/c, 2 cm betoniseinästä siten, että muodostuu ilmaväli. Sillpaperi sokkelin ja betonilattian väliin.
- Kiristää teräslankaa tai naulata välipalkit kehikoiden väliin.
- Eristys 45 mm mineraalivillalla.
- OSB
- Kipsilevy
- Tuuletusritilät noin 180 cm välein katon kohdalla (http://www.jula.se/ventilationsgaller-for-bat-130595 tai jotain vastaavaa/nätimpää).
Voisiko näin rakentaa ilman kosteusongelmia?
Tarvitaanko höyrysulku jonnekin rakenteessa?
Tarvitaanko tuuletusritilöitä myös lattian kohdalla?
Pitäisikö ilmaväli olla myös kellarin seinälle, joka ei ole ulospäin?
Olen miettinyt paljon juuri tätä ilmanvaihtoa. Jos olen ymmärtänyt oikein, yleensä jätetään ilmaväli koko lattian ja katon pituiseksi ja sitten laitetaan listat ja jalustat välikappaleilla. En kuitenkaan ole ymmärtänyt, miten tämä tehdään, koska lattiapituinen sokkeli ja kattopituinen kehikko ovat olemassa.
Viimeksi muokattu:
Jätä sisäeristys.
-Et voi koskaan olla varma siitä, ettet saa homeongelmia ja vaarannat pojan terveyden...
Kaikki muu on oikoteitä saadakseen sen halvalla hetkellisesti...
-Eristeet tulee sijoittaa ulkopuolelle.
-Et voi koskaan olla varma siitä, ettet saa homeongelmia ja vaarannat pojan terveyden...
Kaikki muu on oikoteitä saadakseen sen halvalla hetkellisesti...
-Eristeet tulee sijoittaa ulkopuolelle.
Silloin skippaan tietenkin eristyksen! Kellarissa ei ole erityisen kylmä, ja sopivan kokoisen lämmityspatterin avulla sen pitäisi toimia kuitenkin.
Erottelu sokkelin ja betonilattian sekä kattokehikon ja katon välillä oli todellakin hyvä ratkaisu! Siten vältyn rumilta ritilöiltä.
Erottelu sokkelin ja betonilattian sekä kattokehikon ja katon välillä oli todellakin hyvä ratkaisu! Siten vältyn rumilta ritilöiltä.
On myös lattialistoja, joissa on tuuletus, joita yleensä käytetään platonin kelluvien lattioiden asennuksessa? Ehkä tyylikäs ratkaisu alaosan piilottamiseen?zenit sanoi:
http://www.sodrainterior.com/sv/Produkter/Lister/Golvlist/Ventilerad-Golvlist/
Paras tapa on muuraus kapeammilla lecaharkoilla.... Pidä se noin 4" ulkoseinästä, sitten täytät tilan, joka jää lecakuulilla.... muuraa ja täytä, muuraa ja täytä.... Sitten rappaat laastilla tai kipsilaastilla, ja päälle sopivaa materiaalia.... kuten maali tai tapetti....... Ei mitään orgaanista kellarirakenteissa, vaan kiveä, leca tai betonia is that shit...
Olen miettinyt samoin kuin sinä kellariseinän panelointia ja pohtinut ilmarakoja, ilmanvaihtoaukkoja ja levymateriaaleja ym. Päätin kuitenkin pitkän pohdinnan jälkeen rapata kellariseinän, mikä tein viime viikonloppuna.
Syynä siihen, että valitsin rappauksen seinän paneloinnin sijaan, oli se, etten pystynyt saamaan riittävää ilmanvaihtoa paneloidun seinän ja kellarimuurin väliseen ilmarakoon.
- Jos lattian sisääntuloaukkoihin pääsee pölyä, on olemassa riski, että pöly homehtuu.
- Jos lattian sisääntuloaukot poistetaan ja niitä on vain katossa, on olemassa riski, että seisova kostea ilma jää seinän taakse, mikä voi aiheuttaa tunkkaista hajua.
- Jotta saataisiin kunnolla tuuletettu seinä, tarvitaan pölysuodatin ja mekaaninen tuuletin, joka puhaltaa ilmaa sisään lattian kohdalla ja ulospäin katon kohdalla.
- Mietin paneelia metallipalkkeilla ja sitten minerit-levyjen asentamista, täysin ilmatiiviiksi lattian ja katon kohdalla, jotta kosteus pääsisi diffuntoitumaan mineritin kautta.
Kirjoita, kun olet valmis, ja kerro kuinka teit.
Syynä siihen, että valitsin rappauksen seinän paneloinnin sijaan, oli se, etten pystynyt saamaan riittävää ilmanvaihtoa paneloidun seinän ja kellarimuurin väliseen ilmarakoon.
- Jos lattian sisääntuloaukkoihin pääsee pölyä, on olemassa riski, että pöly homehtuu.
- Jos lattian sisääntuloaukot poistetaan ja niitä on vain katossa, on olemassa riski, että seisova kostea ilma jää seinän taakse, mikä voi aiheuttaa tunkkaista hajua.
- Jotta saataisiin kunnolla tuuletettu seinä, tarvitaan pölysuodatin ja mekaaninen tuuletin, joka puhaltaa ilmaa sisään lattian kohdalla ja ulospäin katon kohdalla.
- Mietin paneelia metallipalkkeilla ja sitten minerit-levyjen asentamista, täysin ilmatiiviiksi lattian ja katon kohdalla, jotta kosteus pääsisi diffuntoitumaan mineritin kautta.
Kirjoita, kun olet valmis, ja kerro kuinka teit.
olet tehnyt järkevimmän toimenpiteen kellarissasi, mielestäni.källare sanoi:Olen pohtinut samaa kuin sinä, että rakennettaisiin kellarin seinä ja miettinyt ilmarakoja, tuuletusaukkoja ja levymateriaalia ym. Päätin kuitenkin monen pohdinnan jälkeen rappaa kellarin seinän, mikä teinkin viikonloppuna.
Syynä siihen, että valitsin rappauksen seinän rakentamisen sijaan, oli se, etten pystynyt saamaan riittävää tuuletusta ilmarakoon rakennetun seinän ja kellarin muurin väliin.
- Jos pölyä pääsee sisäänottoilmanvaihtoventtiileihin lattiassa, on riski, että pöly homehtuu.
- Jos jätetään lattian sisäänottoilmanvaihtoventtiilit pois ja on vain katossa, on riski, että kostea ilma pysähtyy seinän taakse, mikä voi aiheuttaa tunkkaista hajua.
- Oikein tuuletettuun seinään tarvitaan pölysuodatin ja mekaaninen tuuletin, joka puhaltaa ilmaa sisään lattiasta ja ulos katosta.
Vaikka saataisiin ilman sisätilojen kiertämään muurin ja kipsilevyn + eristysmateriaalin välissä, on aina riski, että se tiivistyy ulkoseinän kylmimpiin kohtiin ja aiheuttaa ongelmia, kuten home ja tunkkainen haju.
Rappaus ja muutama lisäeuro hyvään lämmitykseen+ tuuletukseen tarjoavat hyvän asuinympäristön kellarissa. Jos jotain alkaa tapahtua, se näkyy suoraan ja paljon ennen kuin homeallergia iskee.
Rakennetut kellarin seinät näyttävät vain siisteiltä pinnaltaan, mutta ei ole mitään kontrollia siitä, mitä tapahtuu takana.
gaia
Oi oi oi, puhutaanpa siitä, että olen risteyksessä. Jotkut ovat sitä mieltä, että pitäisi rapata, toiset joiden kanssa puhun, ajattelevat, ettei ole ongelmaa asentaa, jos sen vain tekee oikein. Ymmärrän todella rapatukijoita, mutta omalta osaltani sitä ratkaisua vastaan puhuu kustannukset. Olen rapaamassa tulevan pyykkihuoneen seiniä, eikä se ole helppoa. Siellä sisällä ei ole niin tarkkaa, mutta olen yrittänyt saada siitä mahdollisimman sileän, mutta siitä tulee sellainen. Jos minun pitää rapata pojan tulevassa huoneessa, minun pitää kyllä siinä tapauksessa ottaa joku, joka osaa sen homman.
Kiitän kaikista vastauksista, toivottavasti tulee lisää mielipiteitä. Kestää hetken ennen kuin on aika aloittaa sen huoneen kanssa, joten ehdin miettiä monta kertaa ennen.
Kiitän kaikista vastauksista, toivottavasti tulee lisää mielipiteitä. Kestää hetken ennen kuin on aika aloittaa sen huoneen kanssa, joten ehdin miettiä monta kertaa ennen.
Tarkista ensin, onko sinulla kellaria, joka päästää läpi paljon kosteutta. Sen voit tehdä teippaamalla vanhentumaton muovi seinään tai lattiaan. Teippaa muovin ympärille niin, että se pitää tiiviisti. Tarkista sitten, syntyykö muovin sisäpuolelle kondenssia.
Eikö ole epäkäytännöllistä, jos lattian ja kipsiseinän väliin jää ilmarako? Tuntuu, että rako keräisi likaa ja pölyä.
Liimaa kipsilevyt, jos et halua rappausta.