Hei,

Olen perinyt talon, joka on rakennettu vuonna 1967, ja sen kellariseinät on valmistettu "lukittavista Ytong-tangoista", tietysti sinisenä hienojen sivutuotteiden vuoksi. Kun talo rakennettiin, muurarit eivät valitettavasti käyttäneet hienoja keltaisia lukituslevyjä, joten minulla oli hauskoja juttuja pistää pyörän pinnoihin ollessani pieni, mutta kellariseinät ovatkin täynnä halkeamia. Siksi olen ajatellut verkottaa ja rapata seinät. Valmistellakseni tätä olen hionut seinät Ytonkiin asti, ja ne olivat aiemmin vain hiekkatäytteellä täytetyt, mikä on sekä pehmeää että vesiliukoista.

Muutamia kysymyksiä, joita olen pohtinut:

Verkotus: Teräs- vai lasikuituverkko? Kuvittelen, että teräsverkko on vahvempi ja että koko rappauksen voisi tehdä yhdellä kertaa (?). Kuitenkin ehkä siitä syntyy Faradayn häkki, mikä voi vaikuttaa huonoon mobiili- ja wifi-yhteyteen? Olen aloittelija rappauksen suhteen, mutta olen oppinut tekemään siitä kohtalaisen siistiä, kun olen tehnyt talon sokkelin uudelleen. En kuitenkaan ole kovin innostunut tekemään sitä kahdessa erässä, kuten ymmärrän, että lasikuituverkolla tehdään, ei rappauksessa ole niin paljon hauskaa. Ajattelin ohutrappausta, ehkä 8-10 mm paksua.

Mikä rappauslaasti ja mitä on pohjustus?: Olen ymmärtänyt, että sen pitäisi olla matala-alkalinen rappauslaasti, ja sitten on kolme vaihtoehtoa: Finjan Putsbruk C Lågalkaliskt, Weberin Base 131 putsbruk C - KC Lågalkaliskt ja Combimixin Grå A Anl. Viimeksi mainittu on nimenomaan pohjustuslaasti, mutta voiko muita kahta rapata yhdellä kertaa? Vai lasketaanko sively pohjustukseksi, jonka jälkeen voi rappata millä tahansa (tavallisella ja halvemmalla) rappauslaastilla? (Mikä tekee kevyelle betonille tarpeen matala-alkalinen laasti?)

Matala-alkalisen rappauslaastin saatavuus: Vaikka asun Pohjois-Suuren Tukholman alueella, matala-alkalinen rappauslaasti näyttää olevan tilaustuote. Koska tarvitsen >1 tonnin, en ole kovin innostunut tilaamaan kaikkea kerralla, osittain logistiikan vuoksi mutta myös siksi, että saatan menettää innostusta puolivälissä tai tajuta ajatelleeni väärin. Tietääkö joku, löytyykö edellä mainittuja laasteja kenties suoraan jostain rakennustavarakaupasta?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.