Hei,

meillä on talo vuodelta 1974, jossa on suurempi kellari, joka on nyt tarkoitus remontoida. Osa kellarista (noin 40 m2) on valettu noin 10 cm matalammaksi kuin muissa huoneissa. Tässä noin 40 m2 huoneessa lattia on korotettu ja eristetty ja on siten ns. riskirakennetta. Nyt kaikki lähtee, myös seinien kipsilevyt ja eristys, ja siitä tulee rapattu. En tiedä, onko pohjalevyssä jonkinlaista eristystä, mutta koska toinen osa on jopa "syvempi", oletan, ettei sitä ole. Talo on Myresjöhus.

Aikomuksemme on asentaa vesikiertoinen lattialämmitys yhdistettynä laattaisiin osassa kellaria, yhteensä noin 70 m2. Osassa, jossa levy on matalampi, on mahdollista asettaa 10 cm solumuovia ilman, että "pilaa" kattokorkeutta. Muissa 30 m2:ssä on hieman haastavampaa, koska ei ole tilaa suurille eristemäärille.

Olen yrittänyt lukea, mitä materiaaleja tulisi käyttää, ja solumuovi (lie sama kuin styroksi?) vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta. Joissakin paikoissa puhutaan, että solumuovin alle tulisi lisäksi laittaa platonmatto betonia vasten.

Onko mitään vinkkejä, mitä voimme tehdä muille tiloille? Kyseessä on kylpyhuone noin 5 m2 sekä lasten ajateltu TV-huone noin 25 m2. Lattiat eivät tunnu lainkaan kylmiltä tänään, mutta riski on varmasti, että vesikiertoinen lattialämmitys ilman alla olevaa eristystä voi mennä suoraan maahan päin?

Olisi mahtavaa, jos olisi vinkkejä. Mitkä materiaalit, toimittajat jne. ovat hyviä? Ihannetapauksessa pohjalevy olisi eristetty alusta alkaen, mutta nyt meidän on toimittava sillä, mitä meillä on...

Buggaren

Hei,

aika, jolloin minun on tehtävä päätös ratkaisusta, lähestyy nopeasti....olen yrittänyt lukea vanhoja viestejä ja myös googlata, mutta tuntuu siltä, ettei missään ole oikein selkeitä linjoja....joissain paikoissa puhutaan, että tuulettimia pitäisi liittää, jotta saadaan liikettä lattian alle? Mutta jos laitan platonmaton betonin päälle, voinko laittaa solumuovia tämän päälle (ja sitten lattialämmitys ja tasoite ja klinkkeri)? Ja onko silloin lattian alla ilmanvaihto? Vai täytyykö olla tuuletinjärjestelmä?

Pitäisikö minun maalata betoni? Laittaa höyrysulku muovin muodossa? platonmaton alle? tai jättää platon kokonaan pois? tai valita toinen ratkaisu....?

Olisi todella hienoa, jos jollakulla teistä olisi kokemusta tästä

Buggaren

sepani sanoi:
Hei,

aika, jolloin minun pitää päättää ratkaisu, lähestyy kovaa vauhtia....olen yrittänyt lukea vanhoja viestejä ja myös googlettaa, mutta tuntuu, ettei missään ole oikein selkeitä linjoja....joissain paikoissa puhutaan, että pitäisi liittää tuulettimia, jotta saataisiin liikettä lattian alle? Mutta jos laitan platonmatto alimmaksi betonia vasten, voinko laittaa solumuovi tämän päälle (ja sitten lattialämmitys ja itsetasoittuva tasoite ja klinkkeri)? Ja tuleeko siinä tapauksessa ilmanvaihto lattian alle? Vai tarvitaanko tuuletusjärjestelmä?

Pitäisikö minun maalata betoni? laittaa höyrysulku muovista? ennen platonmattoa? vai jättää platon kokonaan pois? tai valita toinen ratkaisu....?

Olisi todella mahtavaa, jos joku teistä omaisi kokemusta tästä

Buggaren
Voin jakaa kokemuksia, joita olen saanut tuttavilta. Heillä oli samanlaiset olosuhteet ja halusivat lattialämmityksen kellariin. He purkivat ja tekivät uuden levyn nykyajan menetelmän mukaisesti suodatinkankaalla, kapillaarikatkossa materiaalilla ja solumuovieristyksellä. Paljon vaivaa, kallista mutta hyvällä tuloksella. Kuitenkin he tekivät vain osan kellarista. En osaa neuvoa sinua vaihtoehtoisista menetelmistä, mutta haluaisin solumuovieristyksen levyn päälle ja sitten puurungon lattiaan laajennuksessa, jonka tarkastaja arvioi riskirakenteeksi.

• Tykkään
PatrikElektriker
  • Laddar…
Kellarissamme asensimme solumuovin suoraan lattialle. Nämä oli jo uritettu levyille ja letkuille. Tämän päälle laitoimme muovin, sitten 10mm lastulevyn, paperin ja klikkauslattian. Taittelimme sitten muovin lattian päälle ja asensimme listat välilevyillä. Sen jälkeen leikkasimme ylimääräisen muovin pois.

Emme koskaan sammuta lattialämmitystä.

Meillä on kuivausrumpu pyykille ja kun on liian kosteaa.

On melkein täsmälleen samat edellytykset. Alemmassa osassa olen ajatellut täyttää EPS-betonilla ja sitten tasoittaa lattialämmityksen sen päälle. Sitten klinkkerilattia. Alemmassa osassa minulla ei ole hyvää vastausta, mutta jos lattia on suora ja hieno eikä kuten minun, jossa eroa on varmasti desimetri korkeimman ja matalimman kohdan välillä, voit myös upottaa letkun sinne.

Mielestäni on vähän tietoa siitä, kuinka kannattaa toimia, kun ei ole vaihtoehto murtaa kellarilattiaa.

Olen epäileväinen kosteuden sulkemiseen muovin alle jne.

Istun täsmälleen samassa tilanteessa ja olen miettinyt tätä edestakaisin. Alemmassa osassa minulla on jo nostettu nivell-puulattia, jossa on ilmanvaihto alla. Siellä minulla ei ole ongelmia. Ongelma on ylemmässä osassa, joka on tänään betonia halvan laminaattiklickgolv-pinnan kanssa, johon haluan laattaa ja mukavuuslattialämmityksen.

Ideani oli asettaa platon pohjalle (mahdollisesti maarätti platonin alle päästäkseni eroon mahdollisista klik-äänistä) ja sitten laittaa matalaprofiilisia lattialämmityslevyjä, joissa on valmis ura ja lämpölevyt, sitten laatta niiden päälle. Sitten ympärille ilmastoidut lattialistat platonmatolle.

Matalaprofiiliset levyt eivät eristä paljoa, olen vain kiinnostunut mukavuuslämmityksestä ja lämpö, joka menee alaspäin, pitäisi lämmittää ilma-aukkoa platonmatossa, mikä voisi jopa saada aikaan pientä nousevaa ilmanvaihtoa sen alla. Ratkaisun pitäisi estää kosteuden kertyminen ja suuret lämpöhäviöt.

Tämän ei pitäisi rakentua enempää kuin 20-30 millimetriä plus laatta. Oikeastaan se on liikaa minulle, mutta hakkaaminen, eristäminen ja uuden laatan valaminen on pois laskuista. En tiedä toimiiko tämä menetelmä, mutta jos en keksi parempaa ratkaisua, se luultavasti tehdään näin.

Kerro mielelläsi, kuinka sitten teit ja miten se onnistui!

Haluan aluksi huomauttaa, että en todellakaan ole mikään asiantuntija tässä asiassa. Minulla on ollut samanlaisia mietintöjä osalle kellariamme.

Olen hyvin skeptinen laittamaan niin ohut eristys kuin 20 - 30 mm. On kaksi näkökulmaa "hukkalämmön" tuottamiseen maahan. Ilmeinen syy on se, että se on (erittäin) huono lämmötalous. Mutta on myös riski lisääntyneestä kosteuden siirtymisestä laattaa ylöspäin.

Kesti hetken ymmärtää, mitä tarkoitettiin, mutta kuten olen asian käsittänyt, argumentti tarkoittaa sitä, että lisäämällä maan lämmitystä talon alla, saven tai muun talon alla olevan pohjan haihtuvuus lisääntyy lämmön vuoksi. Vaikka vesihöyry painuu alaspäin pois "lämpimästä" betonilaatasta. Mutta jos viereisissä huoneissa ei ole lattialämmitystä, höyrypaine laattaa kohti kasvaa ja aiheuttaa lisääntynyttä kosteuden siirtymistä. Myös kesällä, kun lattialämmitys on pois päältä, maaperä on lämmitetty ja aiheuttaa kohonnutta höyrypainetta betonilaattaa kohti.

Jos kellarin muissa osissa on kaakeleita, kosteus pitäisi kai poistua saumojen kautta ja ongelma katoaisi sitä kautta?

En ole todellakaan asiantuntija tällä alalla :). Olen ajatellut omalla kohdallani näin; Haluan vain mukavuuslämmön, jotta laatta ei olisi kylmä kävellä. Siihen tarvitaan ehkä 3-4 astetta lämpimämpi kuin huonelämpötila, jotta se tuntuu hyvältä. Jos lisäksi on ilmarako (platonin kanssa) lattialämmityslevyjen ja laatoituksen alla, minulla on tunne, että niin paljon lämpöä ei voi päästä pohjalevyyn.

Jos on 10-asteinen pohjalevy ja yleensä ottaen kellarissa on 18 astetta huonelämpötilana, ja sitten lattialämmityksen kanssa on 22 astetta ilmatilassa - kuinka paljon lisää lämpöä katoaa silloin levyyn? Ja jos lämpö katoaa sitä kautta, olen vain foorumeilla jne. nähnyt teoreettisia varoituksia siitä, en ole koskaan nähnyt ketään, jolla on oikeasti ollut ongelmia.

Minulla on myös kylpyhuone kellarissa, jossa 90-luvulla remontin tehneet tekivät lattiaan lämmityksen suoraan pohjalevyyn kierron (paljon korkeampi lämpötila siinä) avulla. Tietääkseni minulla ei ole kosteusongelmia missään huoneissa tai seinissä. Sen sijaan siellä saattaa hävitä paljon energiaa.

Uudelleen, ei ole asiantuntija tässä. Mielestäni kaikki kosteusvaelluksen varoitukset ovat yleisiä ja teoreettisia.:p

• Tykkään
stake
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.