Olen laajentanut huonetta ja olen nyt syksyn aikana huomannut kylmän vetämistä eri paikoissa ja nostanut tämän esille timpuri kanssa. Lainasin ystävältäni lämpökameran ja löysin sitten useita alueita, missä on huomattavasti kylmempää (ero 5 astetta tai enemmän verrattuna muihin seiniin). Nostin myös tämän esille timpuri kanssa, joka sitten kysyi, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Minulla ei tietenkään ole aavistustakaan ja ihmettelen, onko olemassa joku rakentamisstandardi, joka voi auttaa sen suhteen, mitä on tarpeen korjata ja mikä on hyväksyttävää?
Esitän kysymyksen täällä ennen yhteydenottoani tarkastusyritykseen.
Se on laajennus, noin 15 m², olemassa olevaan huoneeseen, joten siitä tulee melkein 30 m². Uudet seinät laajennetulle osalle, mutta olemassa olevan katon alla (poistettu varasto/bod). Periaatteessa kaikki poikkeamat ovat siellä, missä katto ja seinä kohtaavat, mutta joitain muitakin paikkoja myös (esim. suurempi alue katossa ja joitain paikkoja ovien ympärillä, jotka on rakennettu). Eristys katossa on vaihdettu myös vanhassa huoneosassa. Lähettämäni tieto kirvesmiehelle:
1. Kylmä veto katossa (FLIR101)
2. Kylmä veto nurkassa katto/seinä (FLIR102)
3. Kylmä veto oviaukossa liukuoven vieressä. (FLIR103)
4. Kylmä veto katossa/seinässä (FLIR104)
5. Kylmä veto katto/seinä, (FLIR106)
6. Kylmä veto nurkassa katto/seinä (FLIR107)
7. Kylmä veto nurkassa katto/seinä (FLIR108)
8. Kylmä veto oviaukossa oven vieressä (FLIR 109a & FLIR109b)
9. Lämpövuoto kylpyhuoneessa, joka on seinän vieressä laajennetun huoneen kanssa. (FLIR110)
Ei näytä hyvältä.....jotain on ehdottomasti vialla, olen nähnyt vanhempia taloja, joissa tuulee suoraan läpi samankaltaisesti, mutta jos se on äskettäin remontoitu, sen ei pitäisi näyttää siltä...
Meidän on tiedettävä lisää talosta itsestään, rakennusvuosi esim., ja miten hän on rakentanut sen uuden ja millä materiaaleilla.....
Laajennus tehtiin kesällä. Puurakennus rakennettu 2010, mutta vain laajennetussa huoneessa meillä on nämä ongelmat. Miten... koolaukset, eristys paneeli, kipsi sisäpuolella. Epävarma mitä pitäisi kirjoittaa.
Jos katsot kuvia flir1 & 2, jos se olisi tavallinen kylmävedon aiheuttama kylmäsilta kuten tukipalkki seinän ja katon välissä, se olisi lineaarinen. Sinun kuvassasi näyttää siltä, että eristystä puuttuu kohdasta, mistä kylmä ilma pääsee sisään. Niin suuri pinta-ala ja muoto viittaavat myös kosteuteen, sinun kannattaisi tarkistaa tämä, mene ylös ullakolle ja katso. Tarkastajaa voisi suositella.
Voi olla vaikeaa vaatia timpuri sitä ilman, että aluksi saatat joutua maksamaan kustannuksen itse, mutta myöhemmin tarkastustuloksen perusteella voit mahdollisesti vaatia toimenpiteitä ja silloin tarkastus sisältyy osaksi sitä (oletuksena, että timpuri ei alun perin tee sitä).
Ja tärkeää tässä on myös se, mitä olet tilannut timpurilta, mikä ei käy ilmi ketjusta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.