Aion pystyttää aidan. Ei mitään erikoista, betonijalat, tolpat, kannattimet ja aidan laudat. Olen ostanut viistotut laudat veden valumiseksi.

Kysymys: Kaikissa työselityksissä näkyy, että kannattimen veden valuminen on KOHTI lautoja. Myös katselemissani aidoissa on näin, mutta minun mielestäni tämä vaikuttaa intuitiivisesti VÄÄRÄLTÄ. Miksi ei voisi olla kulma pois laudoista, jotta vesi voi valua ilman, että se päätyy kannattimen ja laudan väliin?

Tyypillinen työselitys hornbachilta: https://www.hornbach.se/projekt/bygga-staket/

• Puinen aidan pystytyskuva, jossa näkyy maassa oleva betonijalusta, pystypilari ja siihen kiinnitetty vaakapuu.
  • Pylväs ja poikittainen palkki kiinnitettyinä maahan pulttien avulla, osa aidan rakennusprojektia.
  • Puinen aitaelementti kiinnitettynä pystytolppaan ja betoniin, näyttäen oikea tuki ja asennus, jotta vesi pääsee valumaan pois pinnalta.
J jonasandero sanoi:
Aion pystyttää aidan. Ei mitään ihmeellistä, betoniperustukset, tolpat, tukipuut ja aitaelementit. Olen ostanut viistettyjä tukipuita veden valumista varten.

Kysymys: kaikissa työnkuvauksissa tukipuun kallistus on KOHTI aitaelementtejä. Myös katsomissani aidoissa on näin, mutta mielestäni tämä vaikuttaa intuitiivisesti VÄÄRÄLTÄ. Miksei olla kulmaa aitaelementeistä pois, jotta vesi voi valua pois pääsemättä tukipuun ja aitaelementin väliin?

Tyypillinen työnkuvaus hornbachista: [linkki]
Luulen, että kaikissa näkemissäni aidoissa veden valuminen on aitaelementeistä poispäin, näin oli myös edellisessä aidassani.

Olisin helposti tehnyt niin uudestaan, ellei kukaan esitä hyvää perustelua sille, miksi haluttaisiin, että vesi valuu aitaelementtejä kohti eikä avointa sivua.

Mutta kuvat näyttävät, että kulma saa veden virtaamaan juuri siitä…

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Mutta kuvat osoittavat, että kulma tekee niin, että vesi virtaa juuri…
Katso kuvauksesta, eivätkö säleet ole kiinni vastakkaisella puolella kuin tolpat? 🤔

TS ajattelee oikein riippumatta siitä, miten kuvat tulkitaan ;)

• Tykkään
  • Rakastan
VidarH ja 2 muuta
  • Laddar…
Helpompi vaihtaa ribbor kuin tolpat, ehkä..?

• Tykkään
Anna_H ja 1 muu
  • Laddar…
FredrikR FredrikR sanoi:
Luulen, että kaikki aidat, jotka olen nähnyt, ovat olleet ribbojen suuntaan, minulla oli niin itse edellisessä aidassa.

Olisin helposti tehnyt niin uudestaan, ellei joku tarjoa hyvää perustelua sille, miksi haluaa veden ribboja kohti eikä vapaan puolen.
Ajattelen samoin

• Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
Mutta kuvat näyttävät, että kulma tekee niin, että vesi valuu juuri…
Väärin. Vesi valuu kohti aitatankoja.

J jonasandero sanoi:
Väärin. Vesi valuu aidan rimoja kohti.
Sitten tarvitsen silmälasit! I rest my case ;)

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Mutta kuvat näyttävät juuri siltä, että kulma tekee niin, että vesi virtaa juuri…
FredrikR FredrikR sanoi:
Katso kuvauksesta, eivätkö rimat ole kiinnitettyjä vastakkaiselle puolelle tolpista siellä? 🤔
Tämä tuntuu ihan hullulta?

• Puupiirustus, jossa oranssi puupalikka asennetaan metallipylvääseen kahdella pultilla.
  • Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
J jonasandero sanoi:
Tämä tuntuu aivan hullulta?
Nyt ymmärrän, tuo kuva on hullu, noin ei yleensä rakenneta.

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
Violina Violina sanoi:
Helpompi vaihtaa rimoja kuin tolppia, ehkä..?
Ehkä se on ajatus, mutta painekyllästetty 70x70 tolppa kestää kosteutta paljon paremmin kuin 20x34 rima.

Ja se hassu juttu on, että kaikki rakennusohjeet näyttävät samaa.

joo varmasti ajateltu yksinkertaiseksi ja nopeaksi diy-henkilöille

Mutta jos haluaa sen pienen extra 2-4 vuodeksi, niin pitkäpuun tulisi olla pilarien välissä ja viisto osa sisäänpäin niin että vesi valuu pois JA ei jalkatukea pienelle henkilölle... vain miten minä näen sen

• Tykkään
jonasandero ja 1 muu
  • Laddar…
J jonasandero sanoi:
Tämä tuntuu ihan hullulta?
Samaa mieltä, käännä kaltevuus sanoisin.

J jonasandero sanoi:
Ehkä se on ajatus, mutta painekyllästetty pylväs 70x70 kestää kosteutta paljon paremmin kuin 20x34 rima.

Ja hassua on, että kaikki rakennusohjeet näyttävät samaa.
70*70 painekyllästetty pylväs, joka "kastuu vedellä ylimääräisesti", tuskin koskaan kuivuu täysin, kun taas 20*34 rima kyllä kuivuu joka tapauksessa..

• Tykkään
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.