Idag verkar inga gipsskivor längre tillverkas med rak kant. Alla är fasade för spackelremsa, antingen på de två långsidorna eller alla fyra sidor. Eller så är det inte standardmått på dem som:

Takgips, men det enda jag hittat är 600 x 1200, 1800, 2400 osv.

Golvgips finns också, men hittar bara 600 x 2400

Fasadgips finns men har inte en yta lämplig att bemåla, ofta med tryck och andra material med oklar vidhäftningsförmåga. Dessutom högt m² pris.

Fermacell som är en fibergips är den enda jag hittar med raka kanter. Men då till nästan 300kr/ m²

Något annat tips?

Ska användas till tak om det gör någon skillnad. Och svar som spackla eller vända gipsskivor bak o fram har jag redan funderat över men förkastat

Spackla: orsaken till att jag vill ha 120 x 240 är att jag skall göra ett kasettak på 120x120 och vill undvika att spackla mer än bara skruvhålen. Alla skarvar mellan skivor kommer döljas ändå

Vända: lumpen på baksidan är delat ofta tryckt, av sämre kvalité, med risk att färgen inte sitter bra eller andra problem och oklart hur bra det blir att skruva skivan, dessutom så misstänker jag att den fasade kanten kommer vilja lägga sig mot glesen när man skruvar med resultatet att skivan bågnar eller spricker.

Inte så hemma i kassettak, men måste du ha gips i kassetterna då? Funkar inte tex. MDF?
Eller att du gör ett vanligt gipstak som du spacklar skarvarna i (som vanligt) och sen sätter "kasetterna" ovanpå?

mexitegel mexitegel sanoi:
Inte så hemma i kassettak, men måste du ha gips i kassetterna då? Funkar inte tex. MDF?
Eller att du gör ett vanligt gipstak som du spacklar skarvarna i (som vanligt) och sen sätter "kasetterna" ovanpå?
Måste naturligtvis inte, men mdf är jag rädd är betydligt jobbigare att jobba med, man måste försänka hålen, går inte spackla med vanligt spackel om man inte spärrgrundar först. Osv.

Kanske om man med konstruktionslim limmar upp allt och helt skippa skruv. Det går väl i alla fall i teorin men i praktiken rädd att tidsåtgången blir hög då skivlyften blir låst till att hålla mdfen i spänn upp mot taket. Tvingar mot gles går bara att använda mot 1 eller 2 sidor.

Fästa med dyckert i ytterkant som sedan täcks av listerna som bildar kassettaket bör gå visserligen. Kanske inte ska förkasta mdf som alternativ helt. Kanske borde skapa en tråd där jag frågar om erfarenhet av mdf i tak.

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
Du kan inte lägga gipsskarven mitt i då och remsa och spackla som vanligt. såga sedan gipsen som du vill ha den.
Kanske en urdum ide men hänger inte riktigt med hur taket är tänkt att vara

Kan du inte skära ner en 1200 skiva 50 på var sida? Blir smalare men du får dina raka kanter

R RiKr sanoi:
Kan du inte skära ner en 1200 skiva 50 på var sida? Blir smalare men du får dina raka kanter
Nej tyvärr, rummets mått är ca 500 x 730 så jag kommer redan som det är nu få vissa glipor mellan skivorna.

Har för mig att de flesta stora tillverkare av gips har detta i sitt sortiment. Kolla med bättre byggvaruhus om de kan beställa hem, inte säkert butikerna lagerför det.

Discharged Discharged sanoi:
Nej tyvärr, rummets mått är ca 500 x 730 så jag kommer redan som det är nu få vissa glipor mellan skivorna.
Skär ner till 1000mm, så blir det perfekt på bredd då.

• Tykkään
Etnoy
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.