Aion pian uusia ladon katon. Siellä on vanha tiilikatto lankkualustalla. Kaksi osaa on mädäntyneitä hirsiä, 15,5x12,5 cm, 360 cm pitkiä. Laudat ovat luultavasti myös mädäntyneitä, joten pelkästään näistä syistä 6 metriä 9 metristä on purettava. Joten, suunnitelma on purkaa koko aluskate tai ainakin varautua siihen, että se on tarpeen. Ajatuksena on sitten laittaa uudet laudat samalla tavalla kuin aiemmin ja asentaa peltikatto. Olen kuitenkin hieman epävarma mitoituksesta. Kattotuolien väli on 3 metriä ja hirret ovat 160 cm välein, ja niiden päällä on 25 mm lankut. Tiilikatto on kestänyt, joten peltikaton pitäisi olla ok. Mutta jos asennan uutta "huonolaatuista puutavaraa", 21 mm vakiopaneelia lähimmästä rakennusliikkeestä, kevyempänä verrattuna vanhoihin vankkoihin lautoihin, onko se todella ok?

Olen myös pohtinut edestakaisin, laitanko peltikaton suoraan ilman mitään aluskatetta tai masoniittia jne. Tällä hetkellä olen kallistumassa asentamaan vain peltikaton. Oletan, että se on ok niin kauan kuin tilaa ei eristetä sisältä?

Unohdin kuvat...

Vanhan rakennuksen puukatosta ja kattorakenteita.

Vanhan rakennuksen puupalkkeja ja -kattoa, jossa näkyy kulumista ja vaurioita.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.