Ostimme vihdoin talon monen vuoden jälkeen. On paljon korjattavaa ja yksi asia, jonka halusin saada valmiiksi ennen talvea, oli saada vanha sauna kellarissa toimintakuntoiseksi.
Se on entinen puulämmitteinen, jossa on ollut myös pieni sähkökiuas. Nyt kaikki kiukaat ovat poistettu ja savukanava on suljettu, sillä sitä on käytetty uudelle asennetulle takalle sisääntulokerroksessa.
Muutama kysymys on kuitenkin noussut esiin.
Olen mitannut saunan ja tarkistanut, minkä kokoista kiuasta tarvitaan. Olin kuitenkin pakotettu ottamaan suurempi koko, koska kulma, jossa vanha puukamina oli, koostuu kahdesta kiviseinästä ja vaikuttaa siihen, kuinka suuren kiukaan on oltava. Sitten on ilmanvaihto, jonka tietojen mukaan ei ole tehty tavalla, joka sopisi sähkökiukaalle.
Minulle on ehdotettu seuraavaa:
1. Rakentaa seinä kivikulmaseinille, jotta välttää ostamasta liian suurta kiuasta.
2. Poraa reikä saunan seinään siihen kohtaan, mihin kiuas tulee, sekä toinen reikä ylös kattoon samaan tilaan, josta alempi reikä ottaa ilman (jotain siitä, että ilman pitää poistua samaan tilaan, josta se otetaan).
Haluan välttää liian suuren kiukaan hankkimisen, sillä 5-vuotissuunnitelmaan kuuluu koko tilan, saunan ja suihkun, täydellinen uudistaminen myöhemmin.
Koska en tiedä paljoakaan kulmasaunan lisäseinän rakentamisesta tai reikien poraamisesta saunan seinien läpi, olisi muutama vinkki erittäin arvostettua.
1. Jos poraan reiät, pitäisikö minun laittaa sinne metallikanava ja lisäksi tiivistää puupaneelin kanssa, oletan?
2. Jos teen seinärungon ja eristän kiviseinät... miten tarkalleen teen sen?
Liitän pari kuvaa siitä, miltä siellä näyttää tänään...