43 662 lukukertaa ·
15 vastausta
44k lukukertaa
15 vastausta
vaneri tai OSB.
Sivu 1 / 2
No, molemmat ovat puuta, joten ne varmasti palavat
se on kipsi, joka antaa hieman paremman palosuojan... En usko, että ero palon/äänen suhteen on kovin suuri, mutta se ei ollut myöskään asia, jota mietin rakentamisen yhteydessä. Hinta ratkaisi, joten valitsin OSB:n, mutta jos minulla olisi ollut varaa, olisin valinnut Plyfan 
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117573074
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117573074
OSB on täysin tasainen. Vaneri on usein hieman vino. En usko, että sillä on merkitystä. Olin valinnan edessä OSB vs vaneri muutama viikko sitten, kun lisäksi vanerilla oli tarjoushinta. 179 kruunua vanerista ja 149 OSB/3:sta. Valitsin OSB:n. Ajattelin näin: 179 kruunua halvimmasta (paska?) vanerista vai 149 parhaasta OSB:stä? (Tiedän, että on olemassa OSB/4)
Ja se voi ruuvata asioita niihin ilman kipsiankkureita ja muuta hankaluutta.fredriki sanoi:
Olen asentanut vaneria+kipsiä sinne, missä tiedän, että aion ruuvata raskaita asioita, OSB:t muualle.
Jos tiedät, että aiot naulata jotain levyyn (esim. paneeli), on parempi käyttää vaneria, se ei vedä OSB:ta hyvin (toisaalta saatat tehdä seinän eri tavalla silloin, mutta kuitenkin).
Käykö OBS lattianalusmateriaaliksi?
Aion asentaa kelluvan mäntylattian ja aiemmin olen asentanut edullisella vanerilla alle,
mutta siitä ei tullut täysin hyvää, koska vaneri ei ollut täysin tasainen.
Mutta kelpaako OBS ruuvattavaksi 25mm mäntylattiaan?
Aion asentaa kelluvan mäntylattian ja aiemmin olen asentanut edullisella vanerilla alle,
mutta siitä ei tullut täysin hyvää, koska vaneri ei ollut täysin tasainen.
Mutta kelpaako OBS ruuvattavaksi 25mm mäntylattiaan?
25mm mäntylattiaa EI pidä asentaa kelluvaksi? Kuten mainittiin jossakin toisessa ketjussa äskettäin, lattianvalmistajat varoittavat vahvasti asentamasta massiivisia lattioita kelluvaksi. Sen sijaan kelluvassa asennuksessa tulisi käyttää lamellilattiaa.TN sanoi:
Luulen, että olet ymmärtänyt jotain väärin. Ei voi sekä asentaa kelluvana että ruuvata. Männyn ruuvaaminen OSB:hen pitäisi toimia erinomaisesti. Älä unohda harmaavammaspaperia väliin, jotta vältetään narina. Kuten MathiasS sanoo, massiivisia puulattioita ei tulisi asentaa kelluviksi. Se voi onnistua, jos kyseessä on pienet leveydet ja vältetään kehälaudan asettamista.TN sanoi:
Yksi haittapuoli OSB:ssä on, että se on erittäin liukas, levyjen käsittely yksin ei ole aina niin hauskaa *huokaus*
Sitten on lastulevyjä, ja jos asioita ei tarvitse rasittaa äärimmäisesti, niin miksi ei.
/Kent
Sitten on lastulevyjä, ja jos asioita ei tarvitse rasittaa äärimmäisesti, niin miksi ei.
/Kent
Luulenpa että olet ymmärtänyt jotain väärin. Ei voi sekä asentaa kelluvana että ruuvata. OSB:hen ruuvaaminen mäntylattiaa varten pitäisi toimia erinomaisesti. Älä unohda harmaapahvia väliin välttääksesi narinaa. Kuten MathiasS sanoi, ei kannata asentaa massiivipuulattiaa kelluvana. Se voi onnistua, jos liikutaan kapeilla leveyksillä ja vältetään reunalista (raami)[/quote]mattiasp sanoi:
Ok siitä tulee eräänlainen hybridi, sillä puulattia ruuvataan levyihin, jotka ovat kelluvia.....