hei ajattelin kysyä mitkä ovat vanerin ja OSB-levyjen eri edut ja haitat sisäseiniin.

• Tykkään
vcx
  • Laddar…
Hei ja tervetuloa!

On ollut esillä aiemmin, mutta lyhyesti:
Plyfa
- kallis
+ vielä parempi pito nauloille/ruuveille

OSB
- "tikkuisempi" käsitellä/sahata
+ halpa

kiitos paljon, joten se mihin kannattaa panostaa toisin sanoen tuntuu olevan plyfa siis! mutta entä jos ajattelee eristystä? sekä ääntä että paloa vastaan, onko joku parempi kuin toinen?

ja varmasti ne palavat :)
onko vanerilla tai osb:llä jotakin etua, jota kipsillä ei ole? paitsi hinta.

OSB on täysin tasainen. Vaneri on usein hieman vino. En usko, että sillä on merkitystä. Olin valinnan edessä OSB vs vaneri muutama viikko sitten, kun lisäksi vanerilla oli tarjoushinta. 179 kruunua vanerista ja 149 OSB/3:sta. Valitsin OSB:n. Ajattelin näin: 179 kruunua halvimmasta (paska?) vanerista vai 149 parhaasta OSB:stä? (Tiedän, että on olemassa OSB/4)

fredriki sanoi:
ja brinna lär de ju göra :)
har plyfan eller osb.n nån fördel som gipset inte har? förutom priset.
Ja se voi ruuvata asioita niihin ilman kipsiankkureita ja muuta hankaluutta.

Olen asentanut vaneria+kipsiä sinne, missä tiedän, että aion ruuvata raskaita asioita, OSB:t muualle.

Jos tiedät, että aiot naulata jotain levyyn (esim. paneeli), on parempi käyttää vaneria, se ei vedä OSB:ta hyvin (toisaalta saatat tehdä seinän eri tavalla silloin, mutta kuitenkin).

• Tykkään
masse74
  • Laddar…
Käykö OBS lattianalusmateriaaliksi?

Aion asentaa kelluvan mäntylattian ja aiemmin olen asentanut edullisella vanerilla alle,
mutta siitä ei tullut täysin hyvää, koska vaneri ei ollut täysin tasainen.
Mutta kelpaako OBS ruuvattavaksi 25mm mäntylattiaan?

TN sanoi:
Kelpaaako OBS lattian alusmateriaaliksi?

Aion asentaa kelluvan mäntylattian ja olen aiemmin asentanut halvan vanerin alle, mutta se ei ollut täysin hyvä, koska vaneri ei ollut täysin tasainen. Mutta kelpaako OBS kiinnittää 25mm mäntylattiaa?
25mm mäntylattiaa EI pidä asentaa kelluvaksi? Kuten mainittiin jossakin toisessa ketjussa äskettäin, lattianvalmistajat varoittavat vahvasti asentamasta massiivisia lattioita kelluvaksi. Sen sijaan kelluvassa asennuksessa tulisi käyttää lamellilattiaa.

TN sanoi:
Kelpaako OSB lattian aluseksi?

Aion asentaa kelluvan mäntylattian ja olen aiemmin asentanut halpaa vaneria alle,
mutta se ei ollut täysin kohdallaan, koska vaneri ei ollut täysin tasainen.
Mutta kelpaako OSB, jotta voisi ruuvata 25 mm mäntylattian siihen?
Luulen, että olet ymmärtänyt jotain väärin. Ei voi sekä asentaa kelluvana että ruuvata. Männyn ruuvaaminen OSB:hen pitäisi toimia erinomaisesti. Älä unohda harmaavammaspaperia väliin, jotta vältetään narina. Kuten MathiasS sanoo, massiivisia puulattioita ei tulisi asentaa kelluviksi. Se voi onnistua, jos kyseessä on pienet leveydet ja vältetään kehälaudan asettamista.

Yksi haittapuoli OSB:ssä on, että se on erittäin liukas, levyjen käsittely yksin ei ole aina niin hauskaa *huokaus*
Sitten on lastulevyjä, ja jos asioita ei tarvitse rasittaa äärimmäisesti, niin miksi ei.

/Kent

mattiasp sanoi:
[quote author=TN link=1139840639/0#7 date=1139921012]Kelpaisiko OBS lattianalusmateriaaliksi?

Aion asentaa kelluvaa mäntylattiaa ja aiemmin olen käyttänyt halpaa vaneria alla,
mutta se ei ollut täydellinen, koska vaneri ei ollut täysin tasainen.
Mutta kelpaako OBS ruuvata 25mm mäntylattiaa ?
Luulenpa että olet ymmärtänyt jotain väärin. Ei voi sekä asentaa kelluvana että ruuvata. OSB:hen ruuvaaminen mäntylattiaa varten pitäisi toimia erinomaisesti. Älä unohda harmaapahvia väliin välttääksesi narinaa. Kuten MathiasS sanoi, ei kannata asentaa massiivipuulattiaa kelluvana. Se voi onnistua, jos liikutaan kapeilla leveyksillä ja vältetään reunalista (raami)[/quote]

Ok siitä tulee eräänlainen hybridi, sillä puulattia ruuvataan levyihin, jotka ovat kelluvia.....

Se kuulostaa vähän hullulta mielestäni. Eikö tarkoitus ole, että puumateriaalin pitäisi voida liikkua vähän? Se voidaan siinä tapauksessa yhtä hyvin kiinnittää suoraan palkkeihin, eikö niin?

styrman1 sanoi:
Se kuulostaa vähän hullulta mielestäni. Eikö tarkoitus ole, että puutavara voi liikkua hieman? Voihan sen siinä tapauksessa aivan yhtä hyvin ruuvata suoraan palkkeihin?
Talonani, rakennettu 1925, oli naulattu palkkeihin.

Valettu laatta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.