Olen asentanut (metalli-) seinärangat (cc 30) uuteen kellarikerroksen kylpyhuoneeseen. Aion asentaa niihin yksinkertaiset kipsilevyt. Ennen sitä aion kuitenkin ruuvata puuiset tuet (kaapien taakse jne.) ja vanerilevyt (esim. sekoittajien taakse, putkimiehemme suosituksen mukaan) kiinnitystä varten. Minulla on jonkinlainen käsitys siitä, miten toimia, mutta otan mielelläni vastaan neuvoja joltakin, joka on jo tehnyt tämän tai toimii alalla.

1. Asennetaanko metallirangat aina samaan suuntaan (eli taka- etupuoli), vai onko käytännöllistä tehdä se jollain muulla tavalla?

2. Käsitykseni mukaan tukien ei tarvitse olla yhtä leveitä kuin metalliranka, koska muuten on työlästä sahata ura 70-vuotiaaseen puutukeen ja puristaa se samanlaiseen metallirankaan?

3. Toimiiko esimerkiksi 45*45 niin, että se on mahdollisimman lähellä seinän kohtaa, johon aiotaan kiinnittää jotain, ja että se ruuvataan osittain lyhyeltä sivulta (seinän suuntaisesti) ja osittain pitkältä sivulta (rangan kohtisuorasti)?

4. Toimiiko sama periaate kuin kohdassa 3 vanerin kanssa, vaikka "lyhyt sivu" on vain 11 mm?

5. Ajattelin vahvistaa tukia sopivin välein (esim. cc 45) niissä kohdissa, joissa vanerilevyistä voi tulla pitkiä, esimerkiksi suihkutangon tai pyyhekuivaimen takana. Näin vanerilevyn voi ruuvata rankaan myös sillä sivulla, joka kiinnitetään vain vanerin "lyhyeen sivuun". Tuntuuko tämä järkevältä?

Olen kiitollinen kaikista vastauksista ja vinkeistä!!

Jotta kiinnittää vanerilevyn, voidaan käyttää kahta 45x45 ylhäällä ja alhaalla koolausten välillä.

Käytin itse 45x90 pystyasennossa suihkusekoittimen taakse.

Niiden kahden reiän poraaminen oli pienin ongelma siinä kylpyhuoneessa voi rauhassa sanoa ;) Jyrsinkin uraan erääseen pystyyn 45x90 eikä siinä ollut ongelmia. Muutama veto käsisahalla ja muutama isku talttapäämeisselillä ja sinulla on urasi.

Minulla on puukoolaus, mutta periaate on silti sama, kun vain ruuvaa toisen puolen koolauksesta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.