10 596 lukukertaa ·
13 vastausta
11k lukukertaa
13 vastausta
Valumuotti säteellä
Hei
Tätä kysymystä on varmasti käsitelty täällä aiemmin, mutta en ole löytänyt sopivaa vastausta.
Aion keväällä valaa noin 70 cm korkean ja 30 cm leveän muurin.
Se tulee olemaan kulmassa (katso kuva).
Ensin valan perusjalan, sitten teen muurin muotin.
Tarkoituksenani on tehdä muurissa yhdelle kohtaa kaareva osa.
Olen hieman epävarma siitä, miten tämä tehdään parhaiten ja mitä materiaalia tulisi käyttää.
Liitän kuvan siitä, miltä itse muurin pitäisi näyttää ja miten olen ajatellut rakentaa muotin.
Pitäisikö käyttää 12mm muottilastulevyä kaarevaan osaan vai jotain masoniittia, joka on helpompi taivuttaa?
Ole kiltti ja anna minulle hyviä neuvoja, olisin kiitollinen.
Terveisin
Anders
Tätä kysymystä on varmasti käsitelty täällä aiemmin, mutta en ole löytänyt sopivaa vastausta.
Aion keväällä valaa noin 70 cm korkean ja 30 cm leveän muurin.
Se tulee olemaan kulmassa (katso kuva).
Ensin valan perusjalan, sitten teen muurin muotin.
Tarkoituksenani on tehdä muurissa yhdelle kohtaa kaareva osa.
Olen hieman epävarma siitä, miten tämä tehdään parhaiten ja mitä materiaalia tulisi käyttää.
Liitän kuvan siitä, miltä itse muurin pitäisi näyttää ja miten olen ajatellut rakentaa muotin.
Pitäisikö käyttää 12mm muottilastulevyä kaarevaan osaan vai jotain masoniittia, joka on helpompi taivuttaa?
Ole kiltti ja anna minulle hyviä neuvoja, olisin kiitollinen.
Terveisin
Anders
Olet oikeilla jäljillä, näen kuvista. Olen epävarma pystytkö taivuttamaan formplyfan noin, mutta temppu on ehkä sahata viiltoja pyörösahalla puolen tai 2/3 levyyn "taustapuolelta", melko tiheästi, niin että voit taivuttaa sitä. Etsi vähän netistä, niin löydät varmasti esimerkkejä siitä. Tai kuten sanot, masoniitilla, mutta silloin ehkä tarvitset laittaa melko tiheästi "sädekappaleita" tueksi.
Sinun ei myöskään tarvitse käyttää kokonaisia levyjä tukena, vaan riittää, jos sahaat ulos "banaaneja" noin 200mm leveydellä. Silloin saat useita jokaisesta levystä. Saadaksesi hieman paremman vakauden niissä voi liimata 2-3 kappaletta yhteen niin että siitä tulee hieman paksumpi.
Rakenna pieni jigi pistosahalla tai yläjyrsijällä varrella ja levy alapuolella tueksi johon kiinnität palan joka sahataan (tai jyrsitään), niin teet helposti ja nopeasti monta palaa. Säteen muutat vain muuttamalla varren pituutta. Anna sen ulottua hieman yli keskustan ja siirrä siellä, sahaa/jyrsijää anna pysyä kiinni päädyssään.
Toivottavasti ymmärrät ehkä hieman lyhennetyn selitykseni.
Sinun ei myöskään tarvitse käyttää kokonaisia levyjä tukena, vaan riittää, jos sahaat ulos "banaaneja" noin 200mm leveydellä. Silloin saat useita jokaisesta levystä. Saadaksesi hieman paremman vakauden niissä voi liimata 2-3 kappaletta yhteen niin että siitä tulee hieman paksumpi.
Rakenna pieni jigi pistosahalla tai yläjyrsijällä varrella ja levy alapuolella tueksi johon kiinnität palan joka sahataan (tai jyrsitään), niin teet helposti ja nopeasti monta palaa. Säteen muutat vain muuttamalla varren pituutta. Anna sen ulottua hieman yli keskustan ja siirrä siellä, sahaa/jyrsijää anna pysyä kiinni päädyssään.
Toivottavasti ymmärrät ehkä hieman lyhennetyn selitykseni.
Olet mielestäni myös oikeilla jäljillä niiden muotoon sahattujen plywoodien kanssa.
Niihin olisin valinnut pystysuoran raakapontin ja peittänyt sen kostealla masonitilla saadakseni sileän pinnan.
Niihin olisin valinnut pystysuoran raakapontin ja peittänyt sen kostealla masonitilla saadakseni sileän pinnan.
thomasx
Kiitos. Olen myös huolissani siitä, että levyn taivuttaminen voi olla vaikeaa, sehän on myös 9 mm paksuista. Ehkä kannattaisi harkita sellaisen käyttöä ja sahata siihen uria. Voisinhan tehdä siitä testin.
mycke_nu
Olin aluksi ajatellut muurausta ja koko seinän rappausta, mutta olen luopunut siitä ajatuksesta, joten valitettavasti se ei ole vaihtoehto.
larsbj
En ole koskaan ajatellut pystysuuntaista raakaponttia.
Ei ollenkaan huono idea.
Silloin voisi riittää 2 levyä, joihin on sahattu kaari, ja sen jälkeen pystysuuntainen raakapontti, joka peitetään kovalevyllä.
Silloin pitäisi saada vahva rakenne, joka kestää voimat.
Seinämästähän ei tule kovin korkea, joten sen pitäisi riittää.
Kiitos. Olen myös huolissani siitä, että levyn taivuttaminen voi olla vaikeaa, sehän on myös 9 mm paksuista. Ehkä kannattaisi harkita sellaisen käyttöä ja sahata siihen uria. Voisinhan tehdä siitä testin.
mycke_nu
Olin aluksi ajatellut muurausta ja koko seinän rappausta, mutta olen luopunut siitä ajatuksesta, joten valitettavasti se ei ole vaihtoehto.
larsbj
En ole koskaan ajatellut pystysuuntaista raakaponttia.
Ei ollenkaan huono idea.
Silloin voisi riittää 2 levyä, joihin on sahattu kaari, ja sen jälkeen pystysuuntainen raakapontti, joka peitetään kovalevyllä.
Silloin pitäisi saada vahva rakenne, joka kestää voimat.
Seinämästähän ei tule kovin korkea, joten sen pitäisi riittää.
Hei.
Olen muotoillut kaaria levylle juuri masonitilla. Ruuvattiin useita kerroksia (neljä luulen) ja siitä tuli erittäin vahva. Varmista, että ruuvit kiinnitetään sisäpuolelta niin, ettei ruuvi valu levyyn.
Olen muotoillut kaaria levylle juuri masonitilla. Ruuvattiin useita kerroksia (neljä luulen) ja siitä tuli erittäin vahva. Varmista, että ruuvit kiinnitetään sisäpuolelta niin, ettei ruuvi valu levyyn.
En tiedä liimasitko masonitin kerrosten väliin, mutta jos niin tekee, siitä tulee todella supervahva ja muotonsa pitävä.csam11 sanoi:
On olemassa masoniittilevytyyppi, jota voisi käyttää siihen, mitä olet ajatellut tehdä. Siinä on taustapuolelta sahattuja uria, joten se on helppo taivuttaa. En tiedä, mitä se nimeltään on, mutta jos menet rakennustarvikekauppaan, he tietävät mistä on kyse.
CSAM
Masoniitti on vain noin 4mm paksu, oliko sinulla silloin ruuvi, joka meni vain 3mm sisään, vai annoitko niiden mennä läpi ja sitten katkaisit sisäpuolelta vai miten teit?
thomasx
Liimaaminen ei ole ollenkaan huono idea.
Jos käytetään masoniittia, pitäisikö sen olla öljykarkaistu vai mitä suositellaan?
Masoniitti on vain noin 4mm paksu, oliko sinulla silloin ruuvi, joka meni vain 3mm sisään, vai annoitko niiden mennä läpi ja sitten katkaisit sisäpuolelta vai miten teit?
thomasx
Liimaaminen ei ole ollenkaan huono idea.
Jos käytetään masoniittia, pitäisikö sen olla öljykarkaistu vai mitä suositellaan?
se ongelma, jonka näen siinä, on se, että saat melko suuria voimia, jos aiot tehdä valamista, ja silloin sinun pitäisi miettiä, että paine, jolla kuormitat, kestää samat voimat kuin jos sinulla olisi 2 metrin korkuinen vesipatsas muotissa, joten kyse ei ole niin pienistä voimista, ja yleensä yritetään välttää yli 40 cm korkean valamisen tekemistä kerralla, koska se vastaa 1 metrin vesipatsasta.
mutta ajatukseni on ottaa raakapontti ja kiinnittää ne tyyppisesti terassilaudoitukseen, jonka olet sahannut säteeseen niin, että saat 3-4 raakaponttia sellaiselle palalle ja anna niiden olla päällekkäin niin, että säteellä oleva pala on kiinnitetty kokonaiseen raakaponttiin, joka saa tukea säteestä toisesta paketista
tyyppisesti koota niitä kolmen osaan ja sitten laittaa yksi raakapontti niiden väliin ja kiinnittää yhtä monta uutta säteestä kiinnitettävää palaan
tämä tehdään, jotta saadaan mahdollisimman monta kiinnityspistettä voimia vastaan, jotka tulevat syntymään, niin kiinnität 2x4" sisäänpäin kohti keskuspistettä niin, että siitä tulee kuin viuhka ja ankkuroit sen maahan pisteestä noin 10 cm ylös ja yksi ylhäältä (jokaisesta tulee 20 raakaponttia, joita käytät, niin saat 10 tukea kohti keskusta alhaalta ja ylhäältä ja ehkä yhden keskeltä, mutta 2x4", joka jakaa voimat vähintään kolmesta eri säteenpalasesta, niin se todennäköisesti riittää korkealle ja matalalle ankkuroinnille )
(et halua, että se alkaa taipua, kun valat, koska huomaat sen vasta, kun olet purkanut muotin, ja silloin on myöhäistä )
ja jos pystysuorat tuet menevät hieman muotin yläpuolelle, voit käyttää sitä ulkoisen säteen tukena, mutta kuinka paljon tukea tarvitset, riippuu siitä, kuinka korkealle aiot valaa kerralla ja kun sinulla on perustukset muotissa, asennat massonitin siihen ja vapautusaineen siihen
mutta muuten voi olla ajatus ottaa levy ja hitsata kiinni L-profiilit pystysuorassa ja tuet, jotka kiinnität niihin ja voit päättää säteen tukien pituuden ja ankkurointipisteen avulla ja kysymys on, onko se helpompaa tai vaikeampaa, mutta se riippuu siitä, mitä osaa ja mihin on pääsyä.
mutta ajatukseni on ottaa raakapontti ja kiinnittää ne tyyppisesti terassilaudoitukseen, jonka olet sahannut säteeseen niin, että saat 3-4 raakaponttia sellaiselle palalle ja anna niiden olla päällekkäin niin, että säteellä oleva pala on kiinnitetty kokonaiseen raakaponttiin, joka saa tukea säteestä toisesta paketista
tyyppisesti koota niitä kolmen osaan ja sitten laittaa yksi raakapontti niiden väliin ja kiinnittää yhtä monta uutta säteestä kiinnitettävää palaan
tämä tehdään, jotta saadaan mahdollisimman monta kiinnityspistettä voimia vastaan, jotka tulevat syntymään, niin kiinnität 2x4" sisäänpäin kohti keskuspistettä niin, että siitä tulee kuin viuhka ja ankkuroit sen maahan pisteestä noin 10 cm ylös ja yksi ylhäältä (jokaisesta tulee 20 raakaponttia, joita käytät, niin saat 10 tukea kohti keskusta alhaalta ja ylhäältä ja ehkä yhden keskeltä, mutta 2x4", joka jakaa voimat vähintään kolmesta eri säteenpalasesta, niin se todennäköisesti riittää korkealle ja matalalle ankkuroinnille )
(et halua, että se alkaa taipua, kun valat, koska huomaat sen vasta, kun olet purkanut muotin, ja silloin on myöhäistä )
ja jos pystysuorat tuet menevät hieman muotin yläpuolelle, voit käyttää sitä ulkoisen säteen tukena, mutta kuinka paljon tukea tarvitset, riippuu siitä, kuinka korkealle aiot valaa kerralla ja kun sinulla on perustukset muotissa, asennat massonitin siihen ja vapautusaineen siihen
mutta muuten voi olla ajatus ottaa levy ja hitsata kiinni L-profiilit pystysuorassa ja tuet, jotka kiinnität niihin ja voit päättää säteen tukien pituuden ja ankkurointipisteen avulla ja kysymys on, onko se helpompaa tai vaikeampaa, mutta se riippuu siitä, mitä osaa ja mihin on pääsyä.
Jäsen
· Västerbotten
· 16 viestiä
Onko se tukimuuri, jota aiot valaa? Jos "sisäinen" kulma ei ole näkyvissä, voit ehkä tehdä uran styroksiin? Sen pitäisi olla huomattavasti vähemmän työtä ainakin.
Jep, leikkasin ruuvit käsin. Käytin "tavallista" masoniittia noin 4 mm ilman liimaa, ilman uraa. Kiiltävä puoli betonia vasten. Kuten sanottu, siitä tulee erittäin vahva, kun ruuvaat kerros kerrokselta. Nyt säteeni on maan alla, mutta kun purin muotin, huomasin, että pinta oli siisti. Olen samaa mieltä siitä, että muotin pohjalle tulee erittäin suuret voimat, mutta se on "vain" tukea kunnolla (paljon työtä...). Saat pohjan vahvimmaksi, jos muotoilet kengän siten, että voit työntää tai ruuvata 2"4 pohjaan, johon kiinnität muotin sisäpuolelle. Sitten muotin alaosa ei ainakaan liiku.
Pitäisikö masonittia käsitellä jollain tavalla, jotta se irtoaa, kun muotti puretaan?C csam11 sanoi:Joo, minä leikkasin ruuvit kädellä. Käytin "vanliga" masonit noin 4mm ilman liimaa, ilman uraa. Kiiltävä puoli betonia vasten. Kuten sanottu, siitä tulee erittäin vahva, kun ruuvaat kerros kerrokselta. Nyt minun säteeni on maan alla, mutta kun purin muotin, näin että siinä oli siisti pinta. Olen samaa mieltä siitä, että saat erittäin suuria voimia muotin pohjassa, mutta se on "vain" tuettava kunnolla. (paljon työtä...) Pohja on vahvimmillaan, jos muotoilet jalan niin leveäksi, että voit ampua tai ruuvata 2"4 pohjassa, johon kiinnität muotin sisäpuolelle. Silloin ainakaan muotin alin osa ei liiku.
Klikkaa tästä vastataksesi