Olen purkanut vanhan sisäänrakennetun vaatekaapin seinän. Aion asentaa uuden koko seinän toisessa huoneessa ja rakentaa uuden vaatekaapin seinän viereen toisessa huoneessa. Haluan käyttää OSB:ta ja kipsiä helpottamaan seinälle ripustamista.

Olen ajatellut käyttää teräsprofiileita, koska se vaikuttaa helpommalta, kun on noviisi tässä hommassa (en ole koskaan aiemmin asentanut seinää), mutta pitäisikö minun käyttää 45 mm vai 70 mm profiileja? Onko 45 mm tarpeeksi vakaa, jos käyttää sekä OSB:ta että kipsiä?

...rehellisesti sanottuna mielestäni puureiät ovat helpompia.

Sanoisin, että kaikki vaihtoehdot toimivat.

Maalla rakensimme seinän, johon ripustimme keittiön, 45 mm:n puureiöillä liimattu osb reikien ja gipsi liimattu osb kallenmätituppeihin. Ja tietenkin ruuvit tavalliseen tapaan. Siitä tulee yllättävän vakaa ja on luultavasti jäykin vaihtoehto 45 mm:n reikälle.

• Tykkään
aname
  • Laddar…
Olen katsonut joitakin videoita ja on selvää, että kaikki näyttää helpolta, kun ammattilainen tekee sen. Se, mikä puhui teräksen puolesta minun tapauksessani, on se, että ne ovat täysin suoria ja kevyitä, mikä tekee niiden asentamisesta itsenäisesti helpompaa ilman apua, ja hinta oli melkein sama. Olen mukavampi ruuvinvääntimen kanssa kuin vasaran, ja olen ymmärtänyt, että puukoolaukset pitäisi mieluiten naulata, vai onko tämä vain vanhaa koulukuntaa?

Otan mielelläni vastaan lisää näkökulmia ja vinkkejä. :)

Jos rakentaisin sitä mitä sinun pitäisi tehdä, ruuvaisin kaiken..... myös puukoolausten kanssa. En näe, että oikea ruuvi olisi huonompi kuin naula. Päinvastoin.

Olisin rakentanut 45x45 puutolpilla, OSB + kipsilevy molemmille puolille ja ruuvannut kaiken. Siitä tulee todella tukeva.
Varmista vain, ettet osta tolppia, jotka näyttävät jousilta, niin se ratkeaa. Puutolpat eivät ole raskaita, OSB ja kipsi ovat huomattavasti raskaampia.

• Tykkään
CAS01
  • Laddar…
älä jatka osb:ta ja kipsiä samassa kohdassa, niin seinästä tulee jäykempi

...kipsiä jatketaan jatkuvasti missä tahansa osbn....

Sain vinkin käyttää teräskiskoa syltä ja kaistaleelle ja sitten puurimoja. Kätevää, koska voin ruuvata helposti ja koska rimat eivät tarvitse tarkkaa leikkaamista. Kuulostaa minulle hyvältä ratkaisulta.

OSB ja kipsi eivät saumaudu samassa paikassa, check! Kiitos siitä vinkistä.

Kun kittaat kipsin saumat, pitäisikö ensin olla joku nauha, joka teipataan saumaan vai miten se toimii?

MathiasS MathiasS sanoi:
...kipsi jatketaan jatkuvasti missä tahansa osbn:ssä....
niin mutta riski on, jos sekä osb että kipsin leveys on 900mm, että sauma osuu samaan kohtaan

• Tykkään
MathiasS
  • Laddar…
T tergo sanoi:
jo men risken är om man har både 900mm bredd på osb o gipsen att skarven hamnar på samma ställe
Sitten jaetaan levy pituussuunnassa ensin ja asetetaan se ensin, vai mitä? ;)

• Tykkään
Tauland ja 1 muu
  • Laddar…
Kyllä!

Juuri niin ajattelin, tulen käyttämään 1200mm OSB:tä ja kipsiä CC60:lle, ensimmäisen kipsilevyn jaan sitten ja asetan sauman kulmaan niin, että saan pontin keskelle seinää niin sanotusti, joten se tulee sauma ensimmäiselle ja viimeiselle levylle.

Oikein? :D

• Tykkään
-RB- ja 2 muuta
  • Laddar…
Kohtasin pienen ongelman, kun tutkin tarkemmin tänään. Minulla on savupiippu, joka nousee huoneiden välistä. Aiemmin sen ympärillä oli hyvin heikko puutavara ja ilmarako piipun reunaa kohti. 45*45 toimii kapeamman ovenkarmin kanssa, 45*70 on liian suuri.

Onko seinä riittävän tukeva 45*45 ja osb + kipsilevyllä päällekkäin, vai pitääkö minun löytää toinen ratkaisu?

Yksi ajatus oli käyttää 45*45 vain piipun ympärillä, mutta se olisi hieman hankalampaa.

• Ovi ja viereinen kipsilevyverhoiltu savupiippu näkyvissä, seinässä jälkiä kulumisesta ja painanteista. Puuttuva pinnoite korostaa reunoja.
T
Stabilisuuden osalta se on seinä makuu-/olohuoneessa - ei seinä tallissa tai voimistelusalissa, jossa pelataan palloa seinää vasten. Sen täytyy kestää, että siihen nojataan, ja siihen täytyy pystyä ripustamaan hylly - ei sitä, että siihen juostaan täysillä sisään :-)

Se on sandwich-rakenne, jossa molemmin puolin on ruuvattu OSB ja kipsilevy, joka jäykistää sitä kunnolla.
Itselläni on platformi (250 cm), jota käytän kahden pukin välissä kulkiessani talon kanssa työskennellessäni, ja siinä on 45x45 rimasta oleva runko, jossa on tukipuu keskellä, ja OSB (11 mm), joka on ruuvattu noin c/c 200 mm välein. Kun seison sen keskellä, se joustaa hieman mutta kestää ongelmitta. Ajattelin hetken aikaa laittaa OSB:n alapuolelle kestävyyden/jäykkyyden vuoksi, mutta sitä ei ole tarvinnut tehdä.

45 tai 70 mm tukipuun asettaminen on enemmän sitä varten, että 70 mm tukipuu ei ehkä taivu niin paljon kuin 45 mm, mutta se ei ole ongelma, jos ruuvaat levyt siihen suhteellisen nopeasti sen jälkeen, kun olet tuonut ne puutavaraliikkeestä (sitten pitää hieman valikoida hyllyltä, jotta ne ovat alusta alkaen suoria...) ja sitten myös saadaksesi enemmän tilaa väliin (ääni)eristykselle.
Toinen syy voi myös olla, jos sinulla on 120 mm ovenkarmeja eikä 95 mm.

• Tykkään
jimbomas
  • Laddar…
Aiotko rakentaa vaatekaapin kaapeista vai kiskoista seinälle? Jos rakennat kaapeilla, seinää ei tarvitse tehdä kaksinkertaiseksi, missä kaapit tulevat olemaan.

Olisin valinnut puun ja ruuvit, se on todella helppoa ja puurunko on kevyt myös.

• Tykkään
jimbomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.