Aion tehdä välikerroksen laajennukseen, johon tulee olohuone. Jännemitta on 7900 mm ja olin toivonut voivani käyttää 45x220 cc 600 -kokoista, keskellä poikkipalkeella vahvistettuna. Palkin pituus täytyy olla 5000 mm. Onko joku asiantunteva, joka jaksaisi laskea tarvittavan liimapuupalkin tai teräspalkin koon? Tai voisiko joku suositella järkevää rakennesuunnittelijaa, jolla olisi aikaa jollekulle, joka on myöhässä :)

Pitäisikö palkin ulottua vapaasti 5m vai pitäisikö sinulla olla pilareita matkan varrella?

B bossespecial sanoi:
Pitäisikö palkin jännittää vapaasti 5 m vai pitääkö sinulla olla pilarit pitkin pituutta?
Sen pitäisi jännittää vapaasti on ajatus. Ei tule täyttä 5 m, mutta melkein.

Siitä tulee liikaa joustoa 45x220 palkeille, jos käytät vain keskipalkkia, ellet aio liioitella jäykistystoimenpiteiden kanssa. Sinun pitäisi harkita uudelleen. Miksi haluat vapaata tilaa ilman pilareita tai tukiseiniä alakerrassa? Kaikki talot tarvitsevat rakenteen.

J justusandersson sanoi:
Se on liikaa joustoa 45x220 palkeille vain yhdellä keskisillalla, ellet aio mennä liiallisuuksiin jäykistävissä toimenpiteissä. Sinun pitäisi miettiä uudelleen. Miksi haluat vapaan tilan ilman pilareita tai tukiseiniä alakerrassa? Kaikki talot tarvitsevat rakenteen.
Kuvittelin avoimen tilan, noin 40 neliömetriä, ilman seiniä tai pilareita, jotka rajoittaisivat käyttöä. Ajattelin että liimapuupalkki tai HEA-balkki 115x115 liimapuupilareillä pystyisi kannattelemaan välipohjaa keskeltä, mutta täytyy varmaan miettiä uudelleen. Täytyy sitten kai rakentaa seinä, joka kantaa kuorman.

Avoimien huoneiden käyttö ei ole kiellettyä, jos asia on harkittu perusteellisesti. On tiedettävä, että sillä on hintansa. Jos aiot jatkaa tätä konseptia, tarvitset kaksi keskisalkoa. On olemassa monia vaihtoehtoisia ratkaisuja, joita @bossespecial voi kuvata paremmin kuin minä. Muista, että saatat joutua kulkemaan palkiston läpi erilaisten asennusten kanssa.

Mitä yläkerrassa pitäisi olla, kuten minä ymmärrän sen, olohuone on alakerrassa, vai oliko se päinvastoin?

B bossespecial sanoi:
Mitä siellä pitäisi olla yläkerrassa, kuten minä tulkitsen, onko olohuone alakerrassa vai oliko se päinvastoin?
Olohuone yläkerrassa :)

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta jos käännämme ajattelutapaa. Sanotaan, että käytetään 115x405 lamellipalkkia ja kiinnitetään kerroslaatta palkkikengillä kummallekin puolelle, minkä vapaan jännevälin se kestäisi?

On olemassa monia erilaisia ratkaisuja ongelmaan, riippuen siitä, mikä on tärkeää. Jos haluat rakentaa normaalin välipohjan ilman pilareita palkkien alla, voit käyttää kahta liimapuupalkkia, noin 115x360, jotka jakavat pitkän mitan kolmeen 2,6 m osaan. Näihin osiin asetat 45x170 palkkeja (jos käytät ruuviliimattua lastulevyä päällä, muuten se on 45x195). Liimapuupalkit tulevat silloin näkymään alapuolelta. Minusta se voi olla melko tyylikästä, jos kattokorkeus on riittävä. Jos haluat laskea palkkien korkeutta, voit käyttää 165x315 tai asettaa pilareita palkkien alle keskelle. On aina parempi tulos, jos lattiapalkit asetetaan liimapuupalkkien päälle sen sijaan, että ne upotetaan palkkikenkiin.

Tältä pohjapiirros näyttää, mikä minun olisi varmaan pitänyt sisällyttää alusta alkaen. Huonekorkeus on rajoitettu pohjakerroksessa.

• Alakerran pohjapiirustus, jossa näkyy olohuoneen ja hallin sijainti sekä mitat. Olohuoneen pinta-ala on 42 m². Katon korkeus on rajallinen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.