3 673 lukukertaa ·
11 vastausta
4k lukukertaa
11 vastausta
Välipohjan laskeminen....
Aion laskea kipsikattoani saadakseni tilaa vp-putkille ja -rasioille. Katon pinta-ala on noin 20 neliömetriä. Lasken sitä vain 2,5 cm ja käytän sekundaarikiskoja (metallikiskot), jotka ruuvaan suoraan vanhan kipsin läpi kiinni kiskoihin. Niihin kohtiin, missä spotit tulee, käytän rasioita ja avaan vanhan katon vain siellä, missä rasiat ovat.
Aion asentaa uuden täysin tasaisen kipsilevykaton.
Mikä kipsin paksuus minun tulisi valita? Mitä isompi levy, sitä vähemmän pakkeloitavaa, mutta mietin käyttääkö 13mm 90x240, mitä mieltä olette? Voinko käyttää tavallista seinäkipsiä Byggmaxilta vai onko teillä jokin muu vaihtoehto?
Voiko käyttää cc60 vai onko pakko käyttää cc30?
Mihin suuntaan minun tulisi kiinnittää levyt kiskoihin nähden?
Miten minun tulisi paklata "raot" parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi?
Onko teillä muita vinkkejä katon laskemiseen ja mihin minun tulisi kiinnittää huomiota, otan niitä mielihyvin vastaan!
Kiitos etukäteen
Aion asentaa uuden täysin tasaisen kipsilevykaton.
Mikä kipsin paksuus minun tulisi valita? Mitä isompi levy, sitä vähemmän pakkeloitavaa, mutta mietin käyttääkö 13mm 90x240, mitä mieltä olette? Voinko käyttää tavallista seinäkipsiä Byggmaxilta vai onko teillä jokin muu vaihtoehto?
Voiko käyttää cc60 vai onko pakko käyttää cc30?
Mihin suuntaan minun tulisi kiinnittää levyt kiskoihin nähden?
Miten minun tulisi paklata "raot" parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi?
Onko teillä muita vinkkejä katon laskemiseen ja mihin minun tulisi kiinnittää huomiota, otan niitä mielihyvin vastaan!
Kiitos etukäteen
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos aiot käyttää 90 leveitä levyjä, sinun pitäisi varmaan käyttää cc45. Kipsi ei itsessään liiku, mutta koolaukset, olivatpa ne metallista tai puusta, voivat liikkua.
Jos käytät metallikoolauksia, niin tiedä sitten, jos ei olisi mahdollista antaa ruuvien liikkua koolauksessa ja "jäykätä" kipsin kunnolla liimattujen nauhojen avulla saumoissa, jotka sitten tasoitetaan. Kittamalla kunnolla leveällä lastalla voit melkein välttää hionnan.
Käytä levyjä, jotka ovat upotettu reunojen kohdalla. Luulen, että nykyään on olemassa levyjä, joissa on upotus myös lyhyissä päissä.
Onnea!
Jos käytät metallikoolauksia, niin tiedä sitten, jos ei olisi mahdollista antaa ruuvien liikkua koolauksessa ja "jäykätä" kipsin kunnolla liimattujen nauhojen avulla saumoissa, jotka sitten tasoitetaan. Kittamalla kunnolla leveällä lastalla voit melkein välttää hionnan.
Käytä levyjä, jotka ovat upotettu reunojen kohdalla. Luulen, että nykyään on olemassa levyjä, joissa on upotus myös lyhyissä päissä.
Onnea!
CC 30 pitää olla katossa, jotta levyt eivät pullistu, aiempien keskustelujen mukaan täällä foorumilla. 240X90 ei ole muuten ongelma, käytin 250X120 kun tein katon varastossa. Levyjenostin helpottaa aivan uskomattomasti, joten vuokraa sellainen 
Riippuuko se siitä, mihin suuntaan ne asennetaan? Jos ne asennetaan poikittain suhteessa koolauksiin, niin eikö cc60 tai cc30 riitä, koska kipsilevy on 240 pitkä, vai olenko täysin hakoteilläLUDDET sanoi:
Tiedätkö mistä saisi sellaisia kipsilevyjä, joissa on upotetut reunat?
Asun Göteborgissa
mats_o
Tuntuu, että on parasta ottaa mahdollisimman suuria, jotta pinta olisi mahdollisimman tasainen. Tiedätkö, onko olemassa niin suuria levyjä, joissa on upotetut reunat?
Minulla on suuri keittiösaareke keskellä, joten nosturi on valitettavasti hieman hankala, mutta se voi kuitenkin onnistua. Pitää katsoa sitä vähän. Tiedätkö, mistä niitä voi vuokrata ja mitä se maksaa? Asun Göteborgissa
Tarkoitatko, että täällä foorumilla on muita, jotka ovat tehneet sen cc60:llä, ja siitä on tullut epätasaista?
Kiitos etukäteen
Käsitykseni mukaan on ensin asetettava koolaukset, jotka mahdollistavat pitkien sivujen kiinnittämisen, eli sääntö joka 90. cm välein. Seuraava kysymys on: Voiko olla 90 cm ilman koolausta? Vastaus on ei, jos haluat sileän katon. Tulee siis 45 cm.
Lyhyet sivut täytyy luonnollisesti kiinnittää koolauksiin 240 cm välein ja lyhenteellä ulko- ja keskikoolauksien väliin. Tämä järjestely vähentää koolauksia, ruuveja ja siten tasoituspisteitä.
Suurin ongelma on kuitenkin: Miten välttää saumojen halkeilu?
cc 60 on standardimitta, joka sopii hyvin kipsilevyjen normaalimittaan 60 x 120 cm.
Levyjen nosto on välttämätöntä, olen samaa mieltä siitä.
Lyhyet sivut täytyy luonnollisesti kiinnittää koolauksiin 240 cm välein ja lyhenteellä ulko- ja keskikoolauksien väliin. Tämä järjestely vähentää koolauksia, ruuveja ja siten tasoituspisteitä.
Suurin ongelma on kuitenkin: Miten välttää saumojen halkeilu?
cc 60 on standardimitta, joka sopii hyvin kipsilevyjen normaalimittaan 60 x 120 cm.
Levyjen nosto on välttämätöntä, olen samaa mieltä siitä.
Tavalliset vuokrausfirmat tarjoavat nostimia, kuten cramo ramirent jne. En muista, miten se oli syvennysten kanssa minun tapauksessani lyhyillä sivuilla. Saattaa olla niin, että vain leikkasin hieman, pakkeloin ja maalasin.
Olen asentanut kipsilevyt keittiön kattoon, noin 4x6 m. Asensin tukipuut cc40:n välein ja sitten 13mm kipsi 90x240 cm "poikittain" siirretyillä saumoilla (eli vain lyhyet reunat saivat tukea, täysin Norgipsin ohjeiden mukaisesti). En löytänyt levyjä, joissa olisi upotetut lyhyet reunat, joten korjasin sen tasohiomakoneella. Paperinauha + kitti saumoihin.
On ollut paikoillaan yli vuoden, ei merkkejä pullistumista tai halkeamista. Suurin ongelma oli saada saumat täysin tasaisiksi, se on hankalaa katossa kaikkien kattovalaisimien tuottamien valojuovien vuoksi. Suositellaan levynostimen käyttöä, jos useita levyjä täytyy nostaa.
On ollut paikoillaan yli vuoden, ei merkkejä pullistumista tai halkeamista. Suurin ongelma oli saada saumat täysin tasaisiksi, se on hankalaa katossa kaikkien kattovalaisimien tuottamien valojuovien vuoksi. Suositellaan levynostimen käyttöä, jos useita levyjä täytyy nostaa.
On tärkeää saada kunnon täyte saumakohtiin, mikä tarkoittaa, että kun vetää tasoitetta saumakohdan yli, ei saisi tuntua mitään ulkonevaa. Varmistan myös, että tasoiteraspin terä ei "loppuvedossa" pääse painumaan saumaan, vaan nostan sen lähes pystysuoraan asentoon.
Katso
http://www.norgips.se/montage/innertak
Jos katsoo pdf-tiedostoa, siinä lukee mm.
"Levyjä asennetaan 1, 2 tai useampina kerroksina. Kun käytetään kipsilevyjä yhdessä kerroksessa, tulee poikittaisasennusta käyttää aina kun mahdollista."
http://www.norgips.se/montage/innertak
Jos katsoo pdf-tiedostoa, siinä lukee mm.
"Levyjä asennetaan 1, 2 tai useampina kerroksina. Kun käytetään kipsilevyjä yhdessä kerroksessa, tulee poikittaisasennusta käyttää aina kun mahdollista."
Kuten olen oppinut, katossa tulisi käyttää k600 jaolla (harvarimalaudoitus). Sijoita levy samaan suuntaan kuin koolaukset. Lyhyissä päissä voit eduksi laittaa pienen puupalikan jokaisen koolauksen väliin (ja kiinnittää sen vain molemmista levyistä, ei tarvitse kiinnittää kattoon).
Viistä lyhyet päät hieman mattoveitsellä saadaksesi V-muodon, johon voit kittiä. Sitten vahvista saumat kankaalla tai paperinauhalla ja kitti. Jotkut laittavat kangasta koko kattoon varmistaakseen, etteivät he saa halkeamia...
Käyttämäsi kipsilevyn koko ei ole väliä, mutta suuremmat levyt tarkoittavat vähemmän kittamista. Samaan aikaan ne ovat raskaampia ja työläämpiä.
Viistä lyhyet päät hieman mattoveitsellä saadaksesi V-muodon, johon voit kittiä. Sitten vahvista saumat kankaalla tai paperinauhalla ja kitti. Jotkut laittavat kangasta koko kattoon varmistaakseen, etteivät he saa halkeamia...
Käyttämäsi kipsilevyn koko ei ole väliä, mutta suuremmat levyt tarkoittavat vähemmän kittamista. Samaan aikaan ne ovat raskaampia ja työläämpiä.
Laskin noin 15 cm metalliprofiileilla ja varmistin, että asetin "hattuprofiilit" niin, että kaikki liitokset osuvat niiden päälle, näin siitä tuli tukevampi. Asensin ne siis saamieni ohjeiden mukaisesti siten, että lyhyet sivut on ruuvattu hattuprofiiliin, kun taas pitkät sivut on ruuvattu vain noin 30 cm välein (eli hattuprofiilien väli oli cc30). Siitä tuli vakaa ja hyvä, 15 kuukauden jälkeen se näyttää edelleen samalta kuin alussa...
Klikkaa tästä vastataksesi