Hei,
Olen tekemässä kylpyhuoneremonttia yhdessä kerroksessa sijaitsevassa 50-luvun talossa, jossa on maanvarainen laatta.
Kylpyhuoneessa oli klinkkeriä 5 cm betonilla, ja sen alla oli asfaltti, joka oli levitetty betoniin.
Tämä levitetty kerros oli noin 10 cm paksu ja nyt poissa, ja sen alla on peruslaatta (15 cm kovaa betonia, jossa on 16-32).
Kysymykseni koskee alinta betonia; siinä on myös jonkinlainen maali/kerros. Jotain mustanruskeaa ja hyvin ohutta. Se näyttää olevan koko laatassa eikä vain kylpyhuoneessa (kuten terva oli).
Onko tämä vaihtoehto bitumihuovalle tai jonkinlainen vanhanaikainen pohjuste, jotta molemmat kerrokset tarttuisi toisiinsa?
Ja täytyykö tämä päällyste poistaa ennen uuden betonikerroksen valamista? Vai riittääkö, että raaputetaan puhtaaksi "huiput" ja käytetään pohjustetta?