11 795 lukukertaa ·
9 vastausta
12k lukukertaa
9 vastausta
Valaa uusi laatta olemassa olevaa vasten
Hei!
Olen kaivanut auki lattian ja kaivanut kaksi huonetta kellarikerroksessa, yhteensä noin 12 neliömetriä. Talossa on maanvarainen laatta ja se on rakennettu -47. Kellarin muissa osissa vanha laatta on vielä paikoillaan. Selailtuani jonkin verran netissä ja tässä keskustelussa olen tullut siihen tulokseen, että meidän tapauksessamme olisi hyvä täyttää vähintään 10 cm singelillä (tai makadamiinilla, oletan että sillä ei ole väliä kunhan se katkaisee kapillaarisuuden), sitten 20 cm eristystä (solumuovi) ja sitten valaa uusi laatta. Olen ajatellut, että laitan myös vesikiertoisen lattialämmityksen. Nyt kysymyksiini, joihin toivon jonkun voivan auttaa:
Pitäisikö sijoittaa suodatinkangas ennen singelin lisäämistä? Koska siellä, mistä olen kaivanut, oli paljon kiviä, maa ei ole täysin tasainen ja suuret kivet töröttävät esiin siellä täällä. Tuntuu siltä, että suodatinkangas voi rikkoutua...
Miten minun pitäisi tehdä valun kanssa? Pitäisikö minun lyödä raudoitusraudat kiinni viereisten huoneiden laattaan ja sitten valaa uusi laatta sitä vasten? Jossain luin, että laatan riski halkeilla on mahdollinen, jos laatat valetaan yhteen, koska uusi laatta tulee laskeutumaan muutamia millimetrejä ennen kuin kaikki asettuu. En todellakaan halua halkeamia, sillä meillä on jonkin verran maa-radonia. Toivottavasti viimeksi mainittu ei pidä paikkaansa!
Viimeinen kysymykseni koskee lattialämmitystä. Voiko sen asentaa jälkeenpäin, kun laatta on valettu, vai pitäisikö sen sanoa "leivottavan" laatan sisään?
Kiitollinen kaikista vastauksista!
//Johan
Olen kaivanut auki lattian ja kaivanut kaksi huonetta kellarikerroksessa, yhteensä noin 12 neliömetriä. Talossa on maanvarainen laatta ja se on rakennettu -47. Kellarin muissa osissa vanha laatta on vielä paikoillaan. Selailtuani jonkin verran netissä ja tässä keskustelussa olen tullut siihen tulokseen, että meidän tapauksessamme olisi hyvä täyttää vähintään 10 cm singelillä (tai makadamiinilla, oletan että sillä ei ole väliä kunhan se katkaisee kapillaarisuuden), sitten 20 cm eristystä (solumuovi) ja sitten valaa uusi laatta. Olen ajatellut, että laitan myös vesikiertoisen lattialämmityksen. Nyt kysymyksiini, joihin toivon jonkun voivan auttaa:
Pitäisikö sijoittaa suodatinkangas ennen singelin lisäämistä? Koska siellä, mistä olen kaivanut, oli paljon kiviä, maa ei ole täysin tasainen ja suuret kivet töröttävät esiin siellä täällä. Tuntuu siltä, että suodatinkangas voi rikkoutua...
Miten minun pitäisi tehdä valun kanssa? Pitäisikö minun lyödä raudoitusraudat kiinni viereisten huoneiden laattaan ja sitten valaa uusi laatta sitä vasten? Jossain luin, että laatan riski halkeilla on mahdollinen, jos laatat valetaan yhteen, koska uusi laatta tulee laskeutumaan muutamia millimetrejä ennen kuin kaikki asettuu. En todellakaan halua halkeamia, sillä meillä on jonkin verran maa-radonia. Toivottavasti viimeksi mainittu ei pidä paikkaansa!
Viimeinen kysymykseni koskee lattialämmitystä. Voiko sen asentaa jälkeenpäin, kun laatta on valettu, vai pitäisikö sen sanoa "leivottavan" laatan sisään?
Kiitollinen kaikista vastauksista!
//Johan
Kyllä, sinun tulisi laittaa maasuojakangas singelkerroksen alle - kangas kestää, ehdottomasti!
Jos kellarissa tulee olemaan jatkuva sama lämpötila, voit valita vapaasti, kiinnitätkö olemassa olevaan laattaan vai et. Jos päätät olla kiinnittämättä, sinun täytyy tehdä pehmeä sauma uuden ja vanhan laatan välille.
Välttääksesi tekemästä itsetasoittavaa päällystettä uuden betonilaatan päälle, on parempi valaa lattialämmitys betoniin. Jos kellarin lattia on vähintään 1,5 m maanpinnan alapuolella, on täysin riittävää, että betonilaatan alla on 10 cm styroksia.
Jos kellarissa tulee olemaan jatkuva sama lämpötila, voit valita vapaasti, kiinnitätkö olemassa olevaan laattaan vai et. Jos päätät olla kiinnittämättä, sinun täytyy tehdä pehmeä sauma uuden ja vanhan laatan välille.
Välttääksesi tekemästä itsetasoittavaa päällystettä uuden betonilaatan päälle, on parempi valaa lattialämmitys betoniin. Jos kellarin lattia on vähintään 1,5 m maanpinnan alapuolella, on täysin riittävää, että betonilaatan alla on 10 cm styroksia.
Kiitos nopeasta vastauksesta! Se oli juuri ne vastaukset, joita tarvitsin, mahtavaa! Kiitän paljon Tyresö!
Olisi varmaan pitänyt mainita, että kyseessä on souterränghus ja nämä huoneet eivät ole maanpinnan alapuolella. Siis oletan, että 20 cm eristystä voisi olla hyvä?
Olisi varmaan pitänyt mainita, että kyseessä on souterränghus ja nämä huoneet eivät ole maanpinnan alapuolella. Siis oletan, että 20 cm eristystä voisi olla hyvä?
Tein "pehmeän sauman" uuden laatan ympärille liimaamalla (sättlim) ohuen solumuovin (1 cm) kaikkien ulkoreunojen ympäri, joihin aioin valaa. Näin uusi lattia on "kelluva", eli se ei ole kiinni reunoissa olemassa oleviin seiniin tai jäljellä olevaan lattiaan. Kun uusi betoni oli kovettunut, raaputin pois pari cm syvyyttä kaikilta reunoilta ja täytin elastisella rakennemassalla estääkseni mahdollisen radonkaasun tihkumisen sauman pitkin. Laitoin myös diffuusiotiiviin muovin solumuovikerrosten väliin laatan alle samasta syystä (estääkseni radonin).
Ok b8q, ja oletan, että olet tyytyväinen ratkaisuun tähän asti? Oletko testannut radonia jälkeenpäin tai tiedätkö, että ratkaisu toimii sitä vastaan? Minua hieman pelottaa, että olet käyttänyt muovia koko betonilaatan alla, eikö ole riski, että mahdollinen kosteus, joka tulee kondensaation tai kosteusvaelluksen kautta, jää loukkuun? Olen kuullut, että kellarin rakenteiden pitäisi pystyä hengittämään, mutta saatan olla väärässä. Ehkä järjestelmä hengittää reunoista?
Viereisissä huoneissa edellinen omistaja on tehnyt lattialämmitysratkaisun, jossa on eristys laatan päällä ja sitten on valettu lämmitys tasoitteella. Siis pelkkää laiskuutta. Tämä on johtanut siihen, että laatta näissä huoneissa on tullut hyvin kosteaksi, koska sitä ei lämmitetä. Kosteus on sitten siirtynyt muuhun kellariin. Tämä aiheuttaa myös sen, että näiden huoneiden lattia on melko korkealla laatan yläpuolella, mikä voi olla ongelma minulle uusissa huoneissa. On vaikea tiivistää radonia vastaan, jos valan uuden laatan korkeammalle. Ehkä minun vain täytyy valaa se paksumpana kuin viereisissä huoneissa? Tai elää sen kanssa, että lattia uusissa huoneissa on jonkin verran alempana? Joitakin ehdotuksia?
Viereisissä huoneissa edellinen omistaja on tehnyt lattialämmitysratkaisun, jossa on eristys laatan päällä ja sitten on valettu lämmitys tasoitteella. Siis pelkkää laiskuutta. Tämä on johtanut siihen, että laatta näissä huoneissa on tullut hyvin kosteaksi, koska sitä ei lämmitetä. Kosteus on sitten siirtynyt muuhun kellariin. Tämä aiheuttaa myös sen, että näiden huoneiden lattia on melko korkealla laatan yläpuolella, mikä voi olla ongelma minulle uusissa huoneissa. On vaikea tiivistää radonia vastaan, jos valan uuden laatan korkeammalle. Ehkä minun vain täytyy valaa se paksumpana kuin viereisissä huoneissa? Tai elää sen kanssa, että lattia uusissa huoneissa on jonkin verran alempana? Joitakin ehdotuksia?
En ole vielä mitannut radonpitoisuutta uudelleen, se tapahtuu myöhemmin, kun olen edennyt pidemmälle remontissa, mutta minun on vaikea uskoa, että toimenpiteideni vuoksi pitoisuus olisi KORKEAMPI. Toistaiseksi (n. 5 kuukautta) olen kuitenkin erittäin tyytyväinen toimenpiteisiin, kellarini on nykyään sekä lämmin että kuiva. En usko, että betonin alla oleva muovikerros on ongelma kosteuden kannalta. Näin tehdään, mitä rakennusmiehet, joiden kanssa olen puhunut, sanovat. Ei ole mitään materiaalia, joka voisi vahingoittua. Jos alhaalta tulee maaperäkosteutta, kapillaarikosteutta katkaiseva kerros sepelillä voi kuljettaa kosteutta pois, joka mahdollisesti muuttuu nestemäiseksi, ja jos sitä tulee ylhäältä (jos esimerkiksi pestään lattioita), sekä betoni että klinkkerit voivat kuivua ylöspäin. Levy kesti sen, että ruiskutin siihen vettä päivittäin kaatamisen jälkeen, ja se on kuiva ja hieno nykyään.
Vaikka ei ole niin yleistä, että muovi olisi styroksilevyjen välissä, en näe, että muovi voisi aiheuttaa ongelmia, koska se on levyn alla ja kosteus voi - kuten kirjoitat - kulkea pois sekä muovin alta että päältä.b8q sanoi:En ole vielä mitannut radonpitoisuutta uudelleen, se tapahtuu jonkin ajan kuluttua remonteissa edettyäni pidemmälle, mutta minun on vaikea uskoa, että toimenpiteideni vuoksi pitoisuus olisi KORKEAMPI.
Toistaiseksi (noin 5 kuukautta) olen joka tapauksessa erittäin tyytyväinen toimenpiteisiin, kellarini on nyt sekä lämmin että kuiva.
En usko, että muovikalvo betonin alla olisi ongelma kosteuden kannalta. Näinhän tämä tehdään, niiden rakentajien mukaan joiden kanssa olen puhunut. Eihän ole materiaaleja, jotka voisivat vaurioitua. Jos alhaalta päin tulee maankosteutta, kapillaarikatkerroksen soralla pitäisi pystyä siirtämään pois kosteuden, joka mahdollisesti muuttuu nestemuotoon, ja jos sitä tulee ylhäältä (jos esimerkiksi luutut lattiat), sekä betoni että klinkkeri voivat kuivua ylöspäin. Levy kesti sen, että suihkutin vettä sille päivittäin viikolla valun jälkeen, ja se on tänään kuiva ja hieno.
me laitamme muovin styroksilevyjen väliin ja se ei ole ongelma, kun styroksi lämmittää ja poistaa kosteuden... Muovin tulisi poistaa kosteus alapuolelta, ja mitä sitten tapahtuu on, että kosteus haihtuu styroksin väliin.....
Kiitos vastauksista! On pakko käyttää muovia sitten myös, mutta jos siitä halutaan olevan suurempi hyöty radonkaasua vastaan, sen täytyy sulkeutua tiiviisti reunoissa, muutenhan kaasu vuotaa sieltä ylös. Miten siinä sitten onnistuu?
Klikkaa tästä vastataksesi