Hei!

Katso liitetty kuva.
Haluaisin tasaisen pinnan kaikille astioille, mutta en oikein tiedä, mikä voisi olla hyvä ratkaisu tässä.

Kuten näette kuvassa, nykyinen omistaja on tehnyt alueen katukivillä, mutta se ei riitä kolmannelle astialle ja tarvitsisi lisäksi hieman enemmän syvyyttä jne.

Ajattelin, että voisiko kaivaa alueen halutun muotoiseksi ja sitten valaa pohjan, jotta kaikilla kolmella olisi vakaa alusta? Mutta kaikki on kaltevalla alueella, ja takaosassa on aita, joka täytyy ottaa huomioon, jos valettu alue täyttyisi...?

Auttaisitko ajatuksillasi, kiitos!
 
  • Kolme jäteastiaa epätasaisella alustalla, joissa on kivipäällyste ja kuiva kasvillisuus taustalla.
Yksi vaihtoehto valamiseen on vain kaivaa sen verran, että siitä tulee tasainen. Laitetaan vähän soraa päälle ja sitten tärytetään. Sitten asetetaan pihakivet. Pieniä määriä käytettyjä/jääneitä pihakiviä voi löytää melkein ilmaiseksi.
 
  • Tykkään
gbgustaf ja 1 muu
  • Laddar…
S Stuff sanoi:
Yksi vaihtoehto valulle on vain kaivaa niin, että siitä tulee tasainen. Päälle hieman soraa ja tamppausta. Sitten laittaa pihakivet. Pieniä määriä käytettyjä/yli jääneitä pihakiviä voi löytää lähes ilmaiseksi
Joo, se on hyvä ajatus. Miten luulet, kestääkö se painetta ylhäältä, pitäisikö olla jonkinlaiset tukisivut, niin että tulee ikään kuin "kehys" sen soran ja pihakivien ympärille?
 
C cpt sanoi:
Joo, se on hyvä ajatus. Miten luulet, kestääkö se painetta ylhäältä päin, pitäisikö olla joitakin tukisivuja niin, että siitä tulee eräänlainen "kehys" ympärille soran ja pihakivien laitossa?
Riippuu vähän siitä, kuinka suuri korkeusero tulee. Mutta jokin tukimuoto saattaa olla tarpeen. Ainakin estämään mahdollinen rinne sortumasta ylhäältä. Muista suunnista en tiedä. Riippuu hieman, miten aiot asettua tasoon suhteessa ympäröivään maahan/nurmeen(?).
 
  • Tykkään
cpt
  • Laddar…
S Stuff sanoi:
Riippuu vähän siitä, kuinka suuri tasoero tulee olemaan. Mutta jonkinlaista tukea voi tarvittaneen. Ainakin jotta voidaan estää mahdollinen rinne sortumasta ylhäältä. Muualta en tiedä. Se riippuu varmaan hieman siitä, miten ajattelit päätyä tasolle suhteessa ympäröivään maahan/nurmeen(?)
Kyllä, juuri niin. Siellä on tie, josta otin kuvia suunnilleen, joten haluaisin "liittyä" siihen mahdollisimman hyvin... Jos jotain tukea laitettaisiin, mikä se voisi olla, joka olisi sopiva tähän?
 
C cpt sanoi:
Joo, juuri niin. Siinä on tie, josta olen ottanut kuvia, joten haluan mielelläni "yhdistää" siihen mahdollisimman hyvin.
Jos jotain tukea pitäisi laittaa, mikä se voisi tässä olla?
Se riippuu siitä, kuinka jyrkän haluaa tehdä ja kuinka paljon maapainetta tulee. Pieni tukireuna voidaan helposti tehdä vain kaivamalla suurempi kivipaasi pystyyn. Jos sen täytyy kestää enemmän massaa, pitää rakentaa jonkinlainen tukimuuri. Helpoin ja halvin ratkaisu on varmaan, jos on mahdollisuus kaivaa ja säilyttää jonkin verran kaltevuutta/rinnettä, joka tasoittaa koko tai ainakin osia korkeuserosta.
 
  • Tykkään
cpt
  • Laddar…
S Stuff sanoi:
Se riippuu siitä, kuinka jyrkäksi sen haluaa tehdä ja kuinka paljon maapainetta siitä tulee.
pienen tukireunan voi helposti tehdä vain kaivamalla hieman suuremman kivipaidan pystyyn. Jos sen pitää kestää enemmän massaa, on rakennettava jonkinlainen tukimuuri. Yksinkertaisinta ja halvinta on luultavasti, jos on mahdollisuus kaivaa ja säilyttää pieni kaltevuus/luiskahdus, joka ottaa haltuunsa koko tai ainakin osan korkeuserosta.
Kiitos! Mielestäni kivipaita pystyyn voisi olla hyvä idea.
 
Tukimuurin voi liimata/muurata päällystekivistä, jos haluaa siitä tukevamman. En saa mitään käsitystä siitä, mitä kuvassa on, mutta jos kaltevuus on hieman suurempi, vaaditaan melko suuria betonilaattoja, jotta saat riittävän suuren osan maan alle.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.