Minulla on ulkona oleva kellarin sisäänkäynti, joka johtaa kellarini oveen. Kyseessä on vanha valu kellarin sisäänkäynti, jolla ei ole kattoa yllään. Oven vieressä on lattiakaivo.

Kun sataa, vesi ei ohjaudu kaivoon eikä ole muuta estettä, joka estäisi vettä virtaamasta ulko-ovea ja puukynnystä kohti. Vanha puukynnys, joka oli paikallaan, kun ostin talon, osoittautui lahonneeksi ja siellä oli kastematoja!

Nyt olen yrittänyt valaa (hienobetoni) pienen rampin, joka on neljä-viisi senttimetriä korkea juuri puuoven edessä estääkseni veden. Ongelma on, että ramppi ei näytä oikein kiinnittyneen alustaan. Käytin talttaa ja onnistuin murtamaan rampin irti.

Nyt minun täytyy yrittää uudelleen. Mitä tein väärin? Eikö ole mahdollista valaa sellaista ramppia hienobetonilla suoraan valettuun portaikkoon? Puhdistinko liian huonosti? Pitäisikö alusta kastella? Onko jollain vinkkejä?

Hei

Minulla on juuri sellainen kuin kuvailet kellarikäytävässäni. Minulla on kuitenkin myös kaato kaivoon päin. Voisitko korottaa korkeusmittaa senttimetrillä ja tehdä kaadon kohti kaivoa. Jos levität kerroksen koko lattian päälle, se kyllä kestää.

Kun lisäät sen, on hyvä, jos voit karhentaa pintaa, jotta betoni tarttuu paremmin. Riittää, että teet pinnan epätasaiseksi vasaralla tai vastaavalla. Poraisin pari kiila-ankkuria ja kiinnittäisin niihin harjaterästankoa tai vastaavaa.

Ajatus oli, että minun ei tarvitsisi valaa kokonaan uutta lattiaa koko portaan pohjaan, mutta ehkä se on parasta näin. Aion kokeilla, joko kokonaan valetulla tai hieman raudoituksella.

Kiitos vinkistä!!

MattiasN sanoi:
Pitäisikö alusta kastella? Voiko joku antaa vinkkejä?
Kyllä, muuten betoni ei tartu, kuten olet jo huomannut. ;)

On olemassa kemiallisia lisäaineita, joita voidaan lisätä laastiin tai sivellä pinnoille, jotta ne tarttuvat paremmin. On myös erityisiä laasteja, joilla on parempi tarttuvuus korjaustöihin.

Lisäksi on kemikaaleja, jotka tekevät betonista vettähylkivämpää.

Pintaa voi myös karhentaa esimerkiksi hiomakoneella ja asennetulla hiomakivellä. Varmista myös, että pinta on kunnolla puhdistettu ja rasvanpoistettu. Korkeapainepesuri tai maalipesu ja intensiivinen harjaaminen ovat tarpeen.

Valaa koko pohja yhtenä kappaleena, ja jos se ei tartu kunnolla, ongelmat voivat pahentua, jos vesi pääsee väliin ja jäätyy.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.