13 985 lukukertaa ·
16 vastausta
14k lukukertaa
16 vastausta
Valaa kylpyamme - mikä materiaali?
Olin ajatellut valaa kylpyammeen kellariimme sekä pitkän penkin, johon sijoittaa pesuallas ym. Mitä minun pitäisi ottaa huomioon materiaalien ja seosten valinnassa? Haluan saada siitä mahdollisimman sileän ja pehmeän. Olen harkinnut tadelaktia, mutta se on melko kallista ja luultavasti kannattaa käyttää asiantuntijaa sen toteuttamiseen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Eikö se ole helkkarin epähygieenistä kylpyammeessa?
http://www.tadelakt.se/index.php?option=com_content&view=article&id=44&Itemid=54 "Saa pinnan, joka on enemmän tai vähemmän säröillä pienillä halkeamilla, jotka näkyvät vasta, kun katsoo läheltä".
Värisyttää ajatella, mitä kaikkea niissä pienissä halkeamissa piilee.
//KoW
http://www.tadelakt.se/index.php?option=com_content&view=article&id=44&Itemid=54 "Saa pinnan, joka on enemmän tai vähemmän säröillä pienillä halkeamilla, jotka näkyvät vasta, kun katsoo läheltä".
Värisyttää ajatella, mitä kaikkea niissä pienissä halkeamissa piilee.
//KoW
Itse muuraisin luultavasti Lecablock- tai kevytbetonilohkosta ja täyttäisin kulmat kotitekoisella seoksella, rappaisin koko rakennelman ja lopuksi pintakäsittelisin jollain maalilla ja/tai vedeneristyksellä. Ei ehkä ole täysin helppoa saada hyvää tulosta kuitenkaan.
On olemassa useita englanninkielisiä sivustoja, joissa on esimerkkejä valetuista kylpyammeista, altaista ym. Hygienia-aspektista en ole ollenkaan huolissani, enkä suunnittelusta. Haluan tietää, mitä materiaalia minun tulisi käyttää, jotta tulos olisi hyvä. Olen ymmärtänyt, että on tärkeää käyttää vahvistusta, ravistaa niin, että siitä tulee kompakti/asettuu... mitä muuta? Olen nähnyt todella hienoja lakkauksia/kyllästämisiä. Onko kenelläkään kokemusta eri tavoista, tuotemerkeistä jne.?
Olin muurannut leca-harkoilla.
Ulkopuolen voit rapata, käsitellä tadelaktilla tai millä vaan haluat.
Sisäpuolelle olisin laittanut kosteusesteen ja kaakelit.
/ Fredrik
Ulkopuolen voit rapata, käsitellä tadelaktilla tai millä vaan haluat.
Sisäpuolelle olisin laittanut kosteusesteen ja kaakelit.
/ Fredrik
Olen nyt jatkanut pohdintaa ja voin myös kuvitella kylpyammeen, joka on muurattu ja sisäpuolelta laatta/mosaiikkipinnoitettu. Olen lukenut mitä olen löytänyt täältä foorumilta lux-levyistä. Onko tämä hyvä materiaali valita vai pitäisikö muurata lecaharkoilla sen sijaan? Eri menetelmien edut ja haitat? Hintaero?
Jäsen
· Stockholms län
· 221 viestiä
voisit valaa betonista ja pintakäsitellä vedenpitävällä epoksilla
Tai säilyttää lämmön, kun se on kerran lämmitettyfn76 sanoi:
Jotain, mikä on todella tyylikästä, on betoni, joka on valettu sileää pintaa vasten niin, että se on todella kiiltävä. Näkyy joskus rakennuksissa, joissa on käytetty raakaa betonia ja onnistuttu siinä hyvin. Kuitenkin yleensä on aina tiettyjä kohtia, jotka on jääneet huomaamatta ja karkeat kivet ovat näkyvissä. Huono tärinä?
Joten valetut hienolla betonilla ilman suurta sepeliä ja sitten ehkä hiottu pinta, kuten betoni lattiat hiotaan? Voisi olla melko tyylikäs. Sitten käsittely jollain öljyllä tai lakalla veden imeytymisen estämiseksi. Jos saat kehon istuimelle täydellisen pyöreyden, niin siellä voisi lillua kauan. Erityisesti lämmitetyllä kylpyammeella, jotta vesi ei jäähtyisi. d^_^b
Samassa tekstissä lukee: Tadelaktin vedenkestävien ominaisuuksien ansiosta se soveltuu hyvin kosteisiin ympäristöihin, kuten kylpyhuoneisiin ja suihkuihin, mutta sitä voidaan käyttää myös seinissä, lattioissa, tulisijoissa, pöytälevyissä, porrasalueilla, pylväissä ja muissa koristeissa. Sen samettinen kiiltävä pinta ja koristeellinen ulkonäkö tekevät siitä ainutlaatuisen rakennusmateriaalin, joka on erittäin kaunis.KnockOnWood sanoi:
Mietin Cem77:n ja fn76:n esille tuomaa lämpönäkökohtaa, voiko jollakin tavalla yhdistää tulisijan (kasetti, kamiina, sisustus tai mikä nyt parhaiten sopii) kylpyammeeseen? Kylpyhuone on noin 4 m pitkä ja yhdessä nurkassa rakennetaan kylpyamme, ja toisessa nurkassa on savupiippu, johon ajattelimme asentaa jonkinlaisen tulisijan. Näiden kahden välille tulee valettu taso, jossa on pesuallas. Voisiko valettuun tasoon/lattian suuntaisesti laittaa putken, joka johtaa lämmitettyä vettä kylpyammeeseen? Tunnen henkilön, joka lämmittää tavallista uima-allastaan suurella puukattilallaan, joten jollakin tavoin tämän pitäisi toimia - mutta miten?
Se tieto, jonka olen löytänyt Ruotsissa, on www.tadelakt.se ja Stiltje www.stiltje.se, jossa tadelakt maksaa 469:-/m2. Kokemukseni mukaan Stiltje on kallista, se on suunnattu kesävieraileville tukholmalaisille, joilla on suuri kukkaro. Samoja tuotteita, joita he tarjoavat, voi löytää huomattavasti edullisemmin, jos etsii verkkosta (ja tarkoitan samoja tuotteita, enkä yksinkertaisempia kopioita).drnavajo sanoi:

