Olen edennyt lisää uimahalliprojektissani ja rakentanut kivimuurin valmiiksi, ja on aika valaa betonireuna itse kivimuurin päälle kiinnittämään aita ja itse kiviasetelman reunaksi. Se on yhteensä 35 m betonireunaa jaettu 3 sivulle pituuksilla 13x15x7m, kuten voivat nähdä liitetyssä kuvassa.
Olen ajatellut reunamitat noin 600 mm leveäksi ja 200 mm paksuksi, mutta olen tällä hetkellä joustava.
Onko joku, joka voi antaa minulle neuvoja siitä, miten minun pitäisi ajatella, mitä tulee betonin mittoihin, raudoitukseen ja muihin älykkäisiin vinkkeihin?
Aion porata raudoitusta kaikkiin suurempiin kiviin eri suuntiin, joihin betoni kiinnittyy. Joten raudoitusta tulee olemaan paljon. Ajattelin levittää primeria kiville ennen valamista.
Kyllä, se pitää paikkaansa, että betonireuna ulottuu hieman ulkopuolelle. Aion sahata muotin pohjan kuvion mukaan niin hyvin kuin voin, ja sen jälkeen täytän viimeisen raon laastilla.
Sinun tulisi rakentaa muotti niin, että pinnalla on pieni loiva kaltevuus, jotta vesi ei jäisi reunalle. Seisova vesi voi ajan myötä aiheuttaa pintakerroksen jäätymisen ja vaurioitumisen.
Kirjoitat 600 mm leveä ja 200 mm paksu, vaikuttaa hyvin leveältä? Eikö se näytä kömpelöltä?
Mitä tulee raudoitukseen, niin itse olisin luultavasti taivuttanut ylösalaisin olevia U:ita, jotka olen sitonut pitkittäisiin raudoituspalkkeihin niin, että se muodostaa verkon c-c 100-150 mm. Huomioi, että raudoitusteräs ei saa koskaan olla pintaansa lähempänä kuin 3 cm betonissa, koska muuten ne voivat ruostua ja hajottaa betonin.
Sahaa muotti niin tarkasti kuin mahdollista ja valaa sitten kahdessa erässä. Ensimmäinen erä tee hieman kuivemmaksi niin ettei se valu liian helposti ja siten tiivistää muotin pohjan. Voit myös käyttää tätä raudoituksen kiinnittämiseen, jotta et tarvitse pelkkiä tukipuita muotin yläpuolella pitääkseen raudoituksen paikallaan, kun teet viimeisen valutuksen, jolloin on helpompi poistaa reuna, purkaa se ja kiilloittaa se teräksellä.
Käytä muotin kiinnitysosiota pitämään muotti yhdessä.
Mitä tulee kaltevuuteen, minun pitäisi tehdä kaltevuus betoniin, kiitos muistutuksesta.
Ajattelin 600 mm, koska minulla on graniittilaatta, joka on 600x300 ja joka asetetaan betonin reunoille sauman avulla, loput asetetaan 2-5. Mutta ehkä teen reunasta 300 leveän ja asetan kiven vain kehyksenä. Mutta betoni ei näy.
Kiitos vinkistä raudoituksen kanssa.
Olisitko käyttänyt 12 mm raudoitusta vai mikä olisi sopiva?
Onko liiallisella raudoituksella riskejä?
Ajattelin porata raudoitustankoja graniittiin ja sitten hitsata muu raudoitus näihin tankoihin, jotta ne eivät voi liikkua valun aikana.
Hyvä idea valaa kahdessa erässä. Voin sekoittaa itse ensimmäiseen kerrokseen ja toiseen tilaan roottoripumpun, koska se on noin 2-3 kuutiometriä, jos muotti on 300x200 mm ja 35 m pitkä. Suunnittelen myös valaa portaat samalla.
Olen vain maallikko tällä alalla, eikä tämä ole kantava rakenne, mutta olisin varmaan käyttänyt 12 mm terästä.
Liian suuri raudoitus ei ole vaarallista, mutta terästen välin on oltava hyvässä marginaalissa betonin suurimman kiviaineksen kanssa.
Betoni kestää painetta hyvin, mutta on huono kestämään vetokuormia. Sinun tapauksessa on riskejä niille kiville, jotka kantavat betonipalkkia, joten jos kivet vain seisovat hyvin salaojitetulla alustalla, ettei ole riskiä routanousulle, niin raudoitus palkin alemmassa puoliskossa on tärkein (Vetokuorma alemmassa osassa, puristuskuorma ylemmässä osassa).
Muottitukia löytyy esim. Beijeriltä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.